اخبار داغ

صادرات یک میلیون و ۳۳۰ هزار دلاری صنایع دستی استان زنجان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، زنجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنایع فلزی کشور در تولید، نقش برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی نیز در خط مقدم تولید قرار دارند. صنایع‌دستی این استان ازجمله ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌دوزی، مصنوعات چرمی و غیره، این استان را در جهان بلندآوازه کرده است. بیش […]

اشتراک گذاری
20 خرداد 1400
151 بازدید
کد مطلب : 54069

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، زنجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنایع فلزی کشور در تولید، نقش برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی نیز در خط مقدم تولید قرار دارند. صنایع‌دستی این استان ازجمله ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌دوزی، مصنوعات چرمی و غیره، این استان را در جهان بلندآوازه کرده است. بیش از ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آن‌ها یکی از رشته‌های شاخص استان زنجان رشته ملیله کاری است که سال ۱۳۹۸ شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به‌عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد. 

صادرات یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار دلاری صنایع‌دستی زنجان

صادرات صنایع‌دستی موضوعی پراهمیت در کسب درآمد و رونق اقتصادی این استان به‌حساب می‌آید. در سال ۹۹ صادرات یک‌میلیون ۳۳۰ هزار دلاری صنایع‌دستی زنجان به‌صورت چمدانی و رسمی انجام شد. صنایع‌دستی زنجان چاقو و گیوه بیشتر به عراق، زیورآلات سنتی به کشورهای جنوب خلیج‌فارس، صنایع چرمی به کشور ترکیه و ملیله نیز به برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود که در این میان بیشترین صادرات به کشور عراق است. 

برگزاری ۳۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی

دو دوره مجازی برای شاغلین صنایع‌دستی و ۳۱ دوره آموزش عمومی حضوری برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان برگزار شد. دو دوره مجازی در حوزه صنایع‌دستی شامل دوره بازاریابی داخلی و خارجی صنایع‌دستی بومی استان زنجان و طراحی محصول صنایع‌دستی بومی استان زنجان و ۳۱ دوره آموزش عمومی برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان شامل دوره‌های گلیم بافی، قلم‌زنی روی مس، ملیله‌کاری، گیوه بافی، میناکاری، منبت‌کاری، چرم‌دوزی، چارق‌دوزی و غیره و… از عناوین مهم‌ترین دوره‌های برگزارشده در این مدت بود که در پایان دوره آن‌ها گواهینامه آموزشی دریافت کردند. 

۱۴۸۹ فقره صدور پروانه و مجوز صنایع‌دستی

۱۲۴۱ فقره پروانه تولید انفرادی، ۲۱ صدور و تمدید پروانه تولید کارگاهی، ۶۳ صدور و تمدید کارت شناسایی صنعتگری و ۱۵ فقره پروانه تولید کارگاهی صنایع‌دستی، ۱۲۵ مجوز مشاغل خانگی مستقل، چهار مجوز مشاغل خانگی حقوقی و ۲۰ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان حقیقی برای متقاضیان در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی صادر شد که برای ۸۵۷ نفر از طریق صدور مجوزهای صنایع‌دستی اشتغال‌زایی ایجاد شد. 

۹۵۰ بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع‌دستی

۹۵۰ بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع‌دستی با هدف از اجرای طرح بازدید فنی کارگاه‌های صنایع‌دستی انجام مستندسازی مسائل مهندسی ایمنی و بهداشتی کارگاه‌های صنایع‌دستی و ارائه اطلاعات و مستندات به اداره‌کل در جهت دسته‌بندی و درجه‌بندی این کارگاه‌ها بر اساس چک‌لیست انجام شد. ۸۵۰ مورد امور مشاوره و کارشناسی صنایع‌دستی و راهنمایی صنعتگران صنایع‌دستی انجام شد. 

۵۴۷ پرونده صنایع‌دستی تسهیلات کرونا دریافت کردند

شناسایی، آموزش، پرداخت تسهیلات و حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی شهرستان‌ها باهدف رونق تولیدات این حوزه و اشتغال‌زایی دراهم برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی است. تعداد ۱۷۶ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضیان دریافت تسهیلات برای ایجاد خوداشتغالی بودند، تشکیل پرونده شد سپس از طرف اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بانک‌های عامل معرفی شدند و تسهیلات دریافت کردند. ۵۴۷ پرونده صنایع‌دستی با میزان اشتغال ۸۸۳ برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کردند که مبلغ ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند و ۵ پرونده صنعتگران خانم فعال از اعتبارات بانوان استاندار تسهیلات دریافت کردند. ۱۲ وام بلاعوض از محل اعتبارات سال ۹۸ و ۱۰۷ وام بلاعوض از محل ۹۹ به صنعتگران صنایع‌دستی پرداخت شد. 

برگزاری ۴ بازارچه موقت صنایع‌دستی در استان

یک بازارچه در شهرستان ایجرود، دو بازارچه در شهرستان سلطانیه و یک بازارچه به همراه جشنواره زیتون در طارم برگزار شد و بازارچه دائمی صنایع‌دستی جنب رختشویخانه به بخش خصوصی واگذار شد. ۹ صنعتگر در نمایشگاه مجازی ملی صنایع‌دستی شرکت کردند و ۵ غرفه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری در تهران حضور یافتند و مجوز بهره‌برداری بازارچه خصوصی و تخصصی صنایع‌دستی (ترمه) در استان صادر شد. 

ثبت رشته صندوق سازی زنجان در فهرست ملی میراث ناملموس

فنون و مهارت ساخت صندوق (یخ‌دان) شهرستان زنجان و نیز نساء امینی گنجینه زنده بشری در تنورسازی و سفالگری سنتی روستای گلابر شهرستان ایجرود در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسید و نیز رشته مسگری زنجان به ثبت جغرافیایی رسید. انجمن زیورآلات سنتی استان زنجان تشکیل شد و فرآیند عمرانی خانه حکیمیان (دبیرخانه ملیله) از محل اعتبارات سال ۹۹ تکمیل شد. کاسه‌بشقاب ملیله استاد لطفی رضایی به‌عنوان اثر فاخر انتخاب شد. مسابقه قلم‌تراش فاخر برگزار شد که از میان ۷۰ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه این فراخوان، دو اثر را به‌عنوان آثار برتر و یازده اثر را به‌عنوان آثار برگزیده و قابل‌تقدیر انتخاب کردند، ۵ نفر از صنعتگران در مسابقه میدون و سه اثر از صنعتگران در جشنواره فجر صنایع‌دستی شرکت کردند. 

معاونت صنایع دستی استان زنجان با اداره زیباسازی شهرداری زنجان در جهت تهیه و نصب مجسمه استاد منصور کاظمیان مقدم، با عنوان پدر ملیله زنجان (احیاکننده ملیله زنجان در ۵۰ سال اخیر) همکاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *