اخبار داغ

به جای کاندیدای پوششی به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص اینکه نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور باعث بالارفتن نرخ بیکاری تحصیلکردگان شده است برنامه […]

اشتراک گذاری
18 خرداد 1400
125 بازدید
کد مطلب : 53809

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص اینکه نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور باعث بالارفتن نرخ بیکاری تحصیلکردگان شده است برنامه شما برای مناسب‌سازی نظام آموزشی و انطباق آن با واقعیت و بازار کار چیست؟ گفت:

من در ابتدا لازم می‌دانم انتقادی کنم به شیوه مناظره، شیوه مناظره مانند مسابقه هفتگی شده است. اگر می‌خواستیم مردم و ملت شریف ایران مواضع ما را به روشنی بدانند بهتر بود سوالات مهم‌تری مطرح شود. سوالاتی که برای مردم مهم است و بدانند نحوه پاسخ دادن کاندیداها به این سوالات چگونه است؟

واقعیت این است که این هم نوعی انحصار است من مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، رسانه و فرهنگ هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. امروز انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست بلکه انتخاب بین افرادی است که معقتدند این در که در حال بسته شدن بر روی کنشگران است بسته شود و اجازه ندهیم کنشگری کشنگران و نفس جامعه را بگیرد. من فکر می‌کنم مهمترین وظیفه مردم این است که درباره این موضوع تصمیم‌بگیرند.

من صدای بی صدایان و قدرت بی قدرتان هستم چرا این جملات را عرض کردم چراکه دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهم شد. اعتقاد دارم موفق‌ترین و بهترین کاری که می‌شود کرد این است که برای شهروندانی که آسیب‌پذیر هستند زندگی بهتر ایجاد کرد. سوخت‌برها کوله‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، معتادان و … این‌ها معضل بزرگ جامعه ما هستند.

ما اینقدر درگیر مسائل کوچک در جامعه شده‌ایم همه این مسائل را فراموش کرده‌ایم. اصل بحث من و هدف اصلی دولت من خواهند بود.

در مورد آموزش که به نظر من بسیار مسئله مهمی است بازار رقابتی و فاقد انحصار نقش مهمی در توسعه کشور دارد. دولت در سه حوزه مسئولیت شدید دارد که شامل حوزه سلامت، آموزش و رسیدگی به افراد آسیب‌پذیر است. در مورد آموزش باید اساسی کار کنیم مدارس دولتی را کم اهمیت کرده‌ایم.

یکی از برنامه‌های من برای آموزش تقویت مدارس دولتی از پایه است. می‌توانیم بسته‌هایی را تعبیه کنیم و اولیا براساس انتخاب خود ثبت‌نام کنند. مدرسه بدون اینکه هزینه‌اش توسط اولیاء پرداخت شود اداره شود و این کمک می‌کند اعتبار آن مدرسه بالا رود و مردم حق انتخاب داشته باشند نه اینکه به زور بخواهند ثبت‌نام کنند.

اگر جوانان تحصیلکرده بیکار هستند بخشی از آن به دلیل رشد منفی تولید است که اشتغال کاهش پیدا کرده و دوم به دلیل کرونا است که به بخش خدمات آسیب زده است و امیدواریم بتوانیم بحث واکسیناسیون را در دولت آینده حل کنیم. بتوانیم بخش خدمات را که توسط بخش خصوصی هم انجام می‌شود مانند موضوعات گردشگری، استارت‌اپ‌ها، کسب و کار که در اینستاگرام نیز زمینه خوبی دارد را گسترش دهیم همچنین مجوز موانع کسب و کار را برداریم.

وی در پاسخ به جلیلی مبنی بر طولانی شدن برخی روندها گفت:

شما چرا FATF  را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طول دادید. چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید یا رد می‌کردید و به مردم می‌گفتید ما رد کرده‌ایم یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید ما کارهای اساسی‌مان را انجام دهیم و در لیست سیاه نرویم.

همتی در پاسخ به رییسی درباره اینکه ارز ۴۲۰۰ و تسهیلات بانکی باعث فاصله طبقاتی شده است، تصریح کرد:

آقای رییسی شما دو سال است که عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید شاهد بودید من با ۴۲۰۰ مخالف بودم چرا جلوی آن را نگرفتید. می‌توانستید آنجا محکم بایستید. مگر حضرتعالی شاهد نبودید که با اصرار من را مجبور کردند که ۵.۵ میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کرده و نقدینگی ایجاد کنم و امروز آقای زاکانی آن را در سر من می‌کوبند. 

بانک مرکزی چه تقصیری دارد فکر می‌کنم دوستان باید نامه‌ای به ترامپ بنویسند که خوشحال باش که شما تمام بلایی که سر مردم آوردید من آن را سر همتی و بانک مرکزی خالی می‌کنیم. بانک مرکزی چه تقصیری دارد. افرادی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند الان در ستادهای عزیزان پول هنگفت خرج می‌کنند برای تخریب بنده چرا به این نکته اشاره نمی‌کنید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه گویا مسئله تغییر کرده است، گفت:

بجای کاندیدای پوششی و کار کمکی و پوششی به پلیس خوب و پلیس بد تبدیل شده است بجای این برنامه‌هایتان را بگویید. من دو سال در بانک مرکزی بودم همه گفتند شخصیتت خراب می‌شود گفتم عیب ندارد می‌خواهم برای کشور کار کنم. آقای رییسی مگر ۴۰ سال قوه قضاییه نبودند باید همه خرابکارهای‌های قوه قضاییه را پاسخ بدهند. 

وی با اشاره به اظهارات رضایی گفت:

کل درآمد نفتی و ارزی ۵ میلیارد دلار در سال گذشته بوده است و نمی‌دانم این ۱۳۷ از کجا آمده است که این همه فساد در آن ایجاد شده است. حتی ۵ میلیارد تومان از ذخایر استراتژیک را گذاشتیم برای تهیه کالاهای اساسی و من فکر می‌کنم با انصاف بیشتری مسائل را مطرح کنند.

من خواهش می‌کنم به این توجه کنید ما ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت‌مان ۴.۵ درصد بود از لحظه‌ای که تحریم شروع شد، تولید و سرمایه‌گذاری منفی است معلوم است که بیکاری زیاد می‌شود و من برای آن برنامه دارم.

یکی از برنامه‌های من بحث اعطای مسئولیت بر اساس صلاحیت و شایستگی است برخی فکر می‌کنند اقوام و مذاهب تهدید برای کشور هستند اما من معتقدم اقوام و مذاهب قدرت برای کشور باشند و در انتصابات حتما به شایستگی فارغ از اینکه از برادارن اهل تسنن باشند یا اهل تشیع استفاده می‌کنم.

در زمانی هم که در بانک مرکزی بودم یکی از مشاور ارشدم دکتر رحمانی از اهل تسنن بودند. من حتما در مدیریت ارشد از خواهران و برادران شایسته حداقل سه برابر آن چیزی که الان است استفاده خواهم کرد. 

درباره معتادان مخالفم که معتادان را بازداشت و زندانی کنیم. معتادان را باید توانمند کرده و به زندگی برگردانیم با داغ و درفش نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم و باید به آنها توجه کنیم اعتیاد آن‌ها ناشی از  سیاست‌های غلطی بوده که در کشور ایجاد شده است و باید به این افراد توجه کنیم. 

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت تصریح کرد:

یکی دیگر از برنامه‌های من توجه به زندگی اقتصادی و اجتماعی است ما کیلومتر‌ها پل می‌سازیم اما متاسفانه این افراد دارای معلولیت عزیز ما نمی‌توانند چند صدمتر در پیاده‌روها راه بروند.

همتی درباره محیط‌زیست گفت:

محیط‌زیست برای من بسیار مهم است در پروژه‌ها محیط‌زیست حق وتو خواهد داشت و توجه جدی به بودجه و امکانات محیط‌زیست خواهم داشت. همچنین بحث حکمرانی اقتصادی را مطرح کردم و گفتم باید اصلاح کنیم بخش مهمی از آن است که میدان و دیپلماسی را که حاج قاسم عزیز و محمد جواد ظریف ایجاد کرده‌اند من پلی خواهم زد برای بهره‌برداری اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور تا بتوانیم این توسعه را به جیب مردم ببریم حرکت و قدرت ما باید مبنای اقتصاد داشته باشد.

وی درباره تحریم‌ها گفت:

رفع تحریم فوری‌ترین ضروریت‌هاست که باید به صورت جدی پیگیری کنم اگرچه کارهای زیادی داریم اما باید به سرعت در خصوص تحریم‌ها اقداماتی را انجام دهیم.

همتی در دور دوم دومین مناظره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی سوء مدیریت اقتصادی و ناکارآمدی‌‌های شهری جامعه را از نظر آسیب‌های اجتماعی در وضعیت نامناسبی قرار داده است آیا رفع آسیب‌های اجتماعی در اولویت کاری شما قرار دارد برنامه مشخص شما در این باره چیست، گفت:

آسیب‌های اجتماعی ناشی از ساختار بسیار غلط است و گروه‌های ذینفع و رانت‌خوار بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چمبره زده‌اند اگر نتوانیم مشت آن‌ها را باز نکنیم و این فسادی را که این‌ها در کشور ایجاد کرده‌اند حل نکنیم عواقب این مسائل در جامعه قابل حل نیست.

این‌ها ارتباطات بسیار وسیعی هم در صادرات، واردات دارند و ارتباط زنجیره‌ای با کاسبان تحریم در ارتباط با سیاست خارجی در ارتباط با قاچاق چه در واردات و صادارت دارند ، پول شویی این‌ها چمبره زده‌اند بر اقتصاد کشور و اگر نتوانیم این‌ها را حل کنیم این مشکلات حل نمی‌شود. 

دوستانی که الان اینجا هستند به عنوان رقیب بنده هستند تقریبا همین حرف‌ها را می‌زنند. من میگویم باید مشکلات را باز کنیم وشفاف بگوییم چه خبر است. باید مردم بدانند چه خبر است. من در مقابل جریانی قرار دارم که می‌خواهند بجای توسعه ایران کاخ سفید را حسینیه کنند دوستانی که در این جلسه هستند این موضوعات را مطرح می‌کنند.

چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند، ارزش پول را برهم می‌زنند روابط ما را با همسایگان برهم می‌زنند چه کسی پشت این‌ها است این‌ها زنجیره است اگر کشور نتواند این زنجیره را رفع کند سوالی که شما فرمودید قابل حل نیست. 

من می‌گویم تحریم باعث مشکل شده اما دوستان قبول نمی‌کنند. ظرف دو سال گذشته فقط ۷۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است به نرخ امروز دلار ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

ما همین افرادی که می‌گوییم چمبره زده‌اند بر اقتصاد کشور از تحریم سود می‌برند. سالی ۲۰ درصد مالیات ما را بالا برده‌اند ما در سال گذشته  ۱۸۰ میلیارد حجم تجارت خارجی‌مان بود ۲۰ درصد آن که به ما به دلیل تحریم ضرر وارد شده است ۲۰ درصد آن می‌شود ۱۶ میلیارد دلار که چند کشور با آن زندگی می‌کنند ما این‌ها را از دست می‌دهیم بعد می‌گوییم چرا مردم فقیر می‌شوند.

ما در زندگی اجتماعی و اقتصادی باید تجدید نظر کنند تا این روند را در کشور تغییر دهیم.

همتی در پاسخ به این سوال که خانواده به عنوان پایه اصلی درجامعه است و بدون بهره‌مندی از خانواده سالم و با نشاط جامعه اسلامی امکان پیشرفت در زمینه‌‌های مختلف را ندارد با این حال تعادل میان اشتغال و مشارکت‌های اجتماعی سیاسی بانوان و نقش بی بدیل مادری در تربیت نسل آینده دغدغه‌هایی را ایجاد کرده است به عنوان رییس جمهور احتمالی آینده چه برنامه‌ای را برای سبک زندگی تحکیم خانواده و در عین حال مشارکت‌های اجتماعی دارید،‌گفت:

یکی از مسائل مهم ما بحث خانواده است این را در شعار انتخاباتی هم گفته‌ام که هدف ما تعامل از خانواده تا جهان است. من شعاری نمی‌خواهم با مسائل اجتماعی برخورد کنیم. یکی از مشکلاتی که خانواده‌های ما دارند این است که یک گستگی فرهنگی در خانواده ایجاد می شود.

بچه‌های دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ آنگونه که ما اصرار داریم بچه ها زندگی کنند قبول ندارند ما اگر نتوانتیم روابط متقابل و دیالوگ در خانواده داشته باشیم همین مشکل را در جامعه خواهیم داشت. جوانان اصلا نمی‌توانند این شرایطی که را بپذیرند. آقای قاضی‌زاده می‌گویند چرا همه ما را یک نفر خطاب می‌کنید باید بگویم که به این دلیل است که شما ۵ نفر یک جور تفکر دارید.

می‌گویند با جوان‌ها اینگونه برخورد شود چه آزادی اجتماعی برای جوانان گذاشته‌اید چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور بروند، این را همه می‌دانند من نمی‌خواهم چیزی را کتمان کنم. اگر ما نتوانیم این ساختار اجتماعی کشور را تغییر دهیم با مشکل مواجه می‌شویم چه تفریحی برای جوانان داریم ازدواج هم به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند بکنند. 

تا می‌گوییم مشکلات اقتصادی می‌گویند می‌توانیم خنثی سازی کنیم من جز فرمانده‌های خنثی سازی تحریم بودم مگر آمریکا نمی‌خواست فشار حداکثری فروپاشی اقتصادی ایجاد کند و ما جلوی آن را گرفتیم. اما با این روند جوانان شغل پیدا نخواهند کرد و آسایش اجتماعی‌شان را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به زنان گفت:

چقدر محدودیت در جامعه برای زنان ایجاد کرده‌اید این‌ها چه تقصیری دارند ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند چه مشکلاتی را برای زنان ایجاد کرده‌اند. همین نکته‌ای که آقای مهرعلیزاده هم اشاره کرده‌اند و به من تذکر داده‌اند چرا درباره پیامک بدحجابی صحبت‌ کرده‌ام. 

این موضوعات استرس ایجاد می‌کند و ما باید این نحوه برخورد گشت ارشاد را ممنوع کنیم این نوعی زندگی می‌کنیم که همانطور که آن کشاورز به وزیر جهاد کشاورزی گفت خودتان می‌دانید و دولت‌تان، است. در حالی که تعارض منافع کشور را وحشتناک درگیر کرده است.

من در کابینه‌ام از ۵ زن استفاده می‌کنم و تبعیض جنسیتی در محیط کار و درآمد را لغو خواهم کرد.

همتی در پایان بخش دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت:

دوستان می‌گویند ما کجا مخالف هستیم من فکر می‌کنم عملکرد همه مشخص است نحوه نگاه دوستان به جامعه از صحبت‌های عزیزان معلوم است ما چه حقی داریم برای جامعه تصمیم‌ بگیریم که چگونه راه بروند، چگونه زندگی‌ کنند، بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند.

دوستان می‌گویند شما کدام جوانان را می‌گوید من همان جوان‌هایی را می‌گویم که ۶۰ درصد آن‌ها گفته‌اند رای نمی‌دهیم. شما درباره ۴۰ درصد صحبت می‌کنید و من درباره ۶۰ درصد صحبت می‌کنم. چرا نمی‌خواهید این‌ها را اهمیت دهید.

دوستان می‌گویند ما به همه چیز اهمیت می‌دهیم اما برای مردم در برنامه موسیقی رپ می‌گذارند اما رپ را ممنوع می‌کنند. نوجوانان ما به پاپ‌های کره‌ای روی‌ آورده‌اند اما رپ ما هنوز زیرزمینی است چه کسی باید این‌ها را پاسخ دهد. نظرشان را در این باره‌ به مردم و جوانان بگویند. چرا باید کلهر و شجریان را نادیده بگیریم اما در انتخابات موسیقی رپ و پاپ را در برنامه‌های تبلیغاتی‌مان بگذاریم و با هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها عکس بگیریم.

وی با بیان اینکه من قرار است درباره اقتصاد صحبت کنم، گفت:

همه چیز را از زاویه اقتصاد حل خواهم کرد. اقتصاد نیاز به اصلاح دارد. اصلاح اقتصاد از تعارض منافع رد می‌شود. ما تا نتوانیم جلوی گروه‌های ذینفع را در کشور بگیریم، اقتصاد سامان نمی‌گیرد.  مقام معظم رهبری فرموده‌اند بروید بودجه را اصلاح کنید در حال حاضر ۵۰ درصد جی دی پی مالیات نمی‌دهند، چرا مالیات نمی‌دهند چون همین‌ها هستند. در اقتصاد دلالی می‌کنند، در خارج کاسبی تحریم می‌کنند در هنر و اجتماع هیولا می‌سازند و پول کثیف رد و بدل می‌کنند من می‌گویم رییس‌جمهور باید شفاف‌سازی کند. جلوی این فسادها را بگیرد. 

دوستان می‌گویند ما کی‌گفته‌ایم که حسینیه را کاخ سفید می‌کنیم مگر شما بر سر آنها بوسه نزدید. جناب رییسی می‌گویند شما کارمندان کسی هستید که این مشکلات را ایجاد کرده یعنی شما همین‌جا توهین می‌کنید به ما که شورای نگهبان تایید کرده و در سطح خودتان نامزد انتخابات شده‌ایم توهین می‌کنید.

وقتی جلوی مردم شما به ما می‌گویید در حد کارمند، مگر ما کمتر از شما خدمت کرده‌ایم برای کشور آقای مهرعلیزاده خدمت کرده‌اند مگر ما چه کار کرده‌ایم که شما به ما می‌گویید ما درحد کارمند شما هستیم. 

ما می‌خواهیم این روش را تغییر دهیم خواهش می‌کنم به صحنه بیایید هر یک نفر باید به ده نفر زنگ بزند باید بیایند رای بدهند و اجازه ندهیم این روش و این شیوه که متلک می‌گویند و طعنه می‌زنند ادامه پیدا کند. مردم این مسائل را در جامعه و سرنوشت خودشان جدی بگیرند نباید اجازه دهیم قطار پیشرفت عبور کند و باید سریع به قطار توسعه برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *