اخبار داغ

از حق خود برای پاسخگویی به تهمت‌ها گذشتم

 به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص «فاصله طبقاتی موجود که در اثر ویژه‌خواری‌ها ایجاد شده و نارضاتی مردم و اقشار کم درآمد را به وجود آورده است»، اظهار […]

اشتراک گذاری
18 خرداد 1400
90 بازدید
کد مطلب : 53785

 به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی که با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد؛ در پاسخ به این سوالی در خصوص «فاصله طبقاتی موجود که در اثر ویژه‌خواری‌ها ایجاد شده و نارضاتی مردم و اقشار کم درآمد را به وجود آورده است»، اظهار داشت:

در جلسه قبل برخی از بداخلاقی‌ها شد که براساس آنچه که در قانون آمده یک فرصت ۵ دقیقه‌ای به بنده داده شد که من نمی‌خواهم از این حق دفاع استفاده کنم و مردم خودشان بهترین دفاع را خواهند داشت. امیدوارم آنچه که در این مناظره است، براساس اخلاق و آنچه که اقتضای این فضای مناظره است، رعایت شود. البته آذری زبان‌ها بسیار بنده حقیر را مورد عنایت قرار دادند که از لطف‌شان سپاسگزاری می‌کنم.

فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و نوع تصمیم‌گیری‌ها است که یکی برخوردار از حقوق نجومی و دیگری هیچ بهره‌مندی ندارد. در همین طرح نظام سلامت که مطرح شد ما شاهد بودیم که برخی صد یا دویست میلیون گرفتند و برخی پرستاران و پزشکان حداقل حقوق را دریافت می‌کردند. 

یکی از کارهای من این خواهد بود که این بخشنامه ها را اصلاح کنم، این چند برابر شدن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک و نزدیک‌تر کنیم. حقوق باید براساس عدالت پرداخت شود؛ نه فقط حقوق بلکه سایر ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

آنچه بر ما لازم است این است که بدانیم نباید توزیع منابع به گونه‌ای باشد که یکی تقویت شود و یکی فقیر بماند؛ یک موضوع هم پرداخت تسهیلات است، بسیاری از فقیرشدن‌ها و فاصله‌های طبقاتی حاصل همین توزیع ناعادلانه ثروت است.

رئیسی در بخش دوم مناظره که موضوع آن نقد کاندیداهای دیگر بود، گفت:

نسبت به نکاتی که اینجا مطرح شد گاهی دقیق مطرح نمی‌شود هم زحمت برای مردم می‌شود و هم حاشیه ایجاد می‌کند. باز ایشان گفتند مدرک معادل، مدرک معادل نیست یک مدرک حوزوی است و یک مدرک دانشگاهی.

وی در واکنش به صبحت‌های همتی دیگر کاندیدا، بیان کرد:

من نسبت به مسئولیتم طی سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم حتما نسبت به هر حوزه‌ای که در آن بودم براساس میزان اختیاراتم پاسخگو هستم. رهبری سال ۸۰ بیانیه‌ای در حوزه مبارزه با فساد صادر کردند. من ۴ سال نمایشگاه گذاشتم و در آنجا تا حد توان دولت را پشت ویترین قرار دادم.

در دوره معاون اولی طبیعتا تابع ریاست هستم براساس همان حوزه‌ای که مسئولیت داشتم و در آن حوزه مامور بودم هم پاسخگو هستم.

در بحث دلار ۴۲۰۰ تومانی، این مساله قبل از ریاست من در قوه قضائیه تصویب شد اما یک موضوع دیگر نظارت بر اجرا است، در آن زمان مسئولان یک تصمیمی داشتند و تصویب کردند، چرا درست اجرا نشد. چه کسی مسئول این است که هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر شد؟

مشکل ما در فرافکنی و مسئولیت ناپذیری است، مردم می‌گویند پس چه کسی مسئول است؟ ما در قوه قضائیه موضوعی را مطرح کردیم به نام ترک فعل که این بازمی‌گردد به همین مساله مسئولیت‌پذیری مقامات. 

در بحث حقوق‌ها، حقوق کارگران و معلمان باید همسان با تورم افزایش پیدا کند و با آن تطبیق پیدا کند؛ این روش درست نیست که در یک اتاق چهار نفر هستند، با مدرک و سوابق یکسان دریافتی‌های ناهمسان دارند، نظام عادلانه پرداخت ما به نظام ناعادلانه پرداخت تبدیل شده است.

وی در بخش سوم این مناظره طی سخنانی اظهار کرد:

در بحث آسیب‌هایی که جامعه ما اکنون دیده است باید مقداری واقعی فکر کرد. وضعیت معیشت و کسب وکار مردم به شدت آسیب دیده است، وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر قرار دارد، ما نیازمند پشتوانه مردم هستیم.

مردم به دنبال استقلال در همه حوزه‌ها بودند، خواست مردم استقلال سیاسی و اقتصادی است، ما اکنون استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌هایی که وجود داشت محقق نشد.

در بعد پیشگیری‌ از وقوع آسیب‌های اجتماعی امروز مردم بسیار نگرانند، آن نگاهی که در شعارها بود مانند آزادی‌های اجتماعی که اصل بسیار مهمی است و باید انجام شود. من در ابتدای ورود به قوه قضائیه مواجه شدم با اینکه باید لایحه‌ای در حوزه صیانت از حقوق زنان تنظیم می‌کردیم؛ ما طی چند ماه این کار را کردیم اما اکنون ۴۰۰ روز است که در دولت معطل ماند و اخیرا شنیدم اقداماتی صورت گرفته است.

یک موضوع مهم دیگر مساله اجرای عدالت است، اجرای عدالت نسبت به اقشار و گروه‌های مختلف؛ حقوق دختر و زن، روستایی و شهری و گروه‌های مختلف مردم باید شاهد اجرای عدالت باشند.

رئیسی در پاسخ به سوالی پیرامون «دیپلماسی اقتصادی» و تاکید دولت‌ها بر آن و اینکه نتایج حاصل شده در حد اقدامات و متناسب با جایگاه و مزیت‌ها نبوده است، گفت:

هر دولتی که کار را به دست می‌گیرد یکی از وظایف آن رفع تحریم‌های طالمانه است، در این هیچ تردیدی نباید کرد. در کنار این باید خنثی‌سازی تحریم در دستور کار قرار گیرد همچنین اقتصاد را هم نباید شریطی سازی کنیم و باید اقتصاد را مقاوم کنیم که کرونا و سیل و زلزله روی اقتصاد تاثیر نگذارد.

سال‌های گذشته در همین سالن گفتند که ما بلدیم با دنیا مذاکره کنیم اما همه چیز را به تحریم گره زدند حتی آب خوردن را و نتیجه آن را هم دیدیم.

وزارت خارجه نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد و در کنار دیپلماسی سیاسی از مناسبات مهمی که باید ماموریت خود بداند دیپلماسی اقتصادی است. سهم ما از بازار کشورهای همسایه ۲ درصد است یعنی تنها ۲۰ میلیارد دلار که این سهم می‌تواند ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار باشد. توجه داشته باشیم دیپلماسی اقتصادی هم اینطور نیست که هر کسی هرجایی که کارش تمام شد بگوییم شما برو یه دوره‌ای هم سفیر باش. من ضمن احترام به همه سفرای ما در دنیا معتقدم که باید این مساله را یکی از ماموریت های مهم خود بدانند.

هر کشوری که توسعه پیدا کرده است یکی از بخش های مهم آن بازاریابی از طریق دیپلماسی اقتصادی توسط دیپلمات ها است، کشورهای منطقه آماده هستند، تولیدات ما را استاندارد می‌دانند و تمایل دارند که از محصولات ما استفاده کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از مناظره انتخاباتی، در پاسخ به سوالی درخصوص معضلات در حوزه‌های اشتغال، مسکن و ازدواج و همچنین برنامه‌های خود برای تامین سرپناه و ازدواج آسان، ابراز کرد:

یکی از دغدغه های جدی دختران و پسران ما مساله ازدواج، اشتغال و مسکن است. من در جمع جوانان زیاد حضور دارم، در طول این مدت ارتباطم با جوانان همواره برقرار بوده؛ در آستان قدس هم بودم این سوال ازدواج را از جوانان پرسیدم و همین موضوع مطرح شد که زمینی را که متعلق به آستان قدس بود گذاشتیم، پولی را گذاشتیم و شروع به ساخت ۱۰ بلوک برای جوانان کردیم.

کار در برخی از این حوزه‌ها شدنی است، ما باید به این فکر کنیم که آیا این می‌شود یا نمی‌شود. به قول آقای رضایی کسانی که فکر می‌کنند شدنی نیست، نمی‌توانند در این عرصه حضور پیدا کند.

اکنون ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است، من تعداد کمی از این واحدها را حضور پیدا کردم، اما ۲۰۰۰ واحد درکشور فعال شده است و این تازه بخش کمی از آن کل ظرفیتی است که می‌تواند فعال شود. یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد دریا است. کشور های مختلفی دسترسی به دریا ندارند و به دنبال آن هستند، اما ما دسترسی به دریا داریم ولی استفاده دقیق از آن نمی‌کنیم؛ اقتصاد دریا یکی از مسائلی است که می‌تواند اشتغال زیادی فعال کند.

اشکال مهم ما در حوزه مسکن قیمت زمین است که باعث می‌شود قیمت آن بالا برود، خب زمین که در کشور کم نداریم؛ لذا می‌توان از این طریق قیمت نهایی را کاهش دهیم؛ لذا یکبار دیگر به جوانان می‌گوییم از ما اشتغال و مسکن و از شما ازدواج.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی سخنان خود در دومین مناظره انتخاباتی طی سخنانی گفت:

در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری حتما باید مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه به صورت اقلیمی شناخته شود؛ معلوم شود هر منطقه چه مسائلی دارد، راهکار چیست و اولویت در میان آن‌ها چیست و باید و توان باشد که این موضوعات را حل کند.

از ابتدای انقلاب گروه‌ها و افرادی را داشتیم که بیشترین بهره را از آزادی بردند، بیشترین اهانت را می‌کردند و بعد می‌گفتند آزادی نیست. کسی در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می شود و بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه را می‌زند و بعد می گویند مردم ببینید که آزادی نیست. من آمادگی دارم با هرکدام از دولتمردان که چنین مواردی را مطرح می‌کنند برویم به هر پارک، مجمع و جایی در حضور مردم حاضر شویم.

در دوره گذشته انتخابات بدترین حرف‌ها را علیه من زدند و من از هیچکس شکایتی نکردم اما رقیب ما که آقایان کارمندان آن‌ها محسوب می‌شوند ۲۰۰ شکایت کردند و بعد هم از آزادی بیان صحبت می‌کنند، چرا اینطور با مردم صحبت می‌کنید.

جمهور یعنی همه مردم باید حقشان در این کشور تضمین شود، در هر اقلیمی و با هر زبان و گرایشی که دارند. ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر است برای نظارت بر قوه قضائیه؛ ما این را در دادگستری اجرا کردیم و مردم نسبت به عملکرد کارکنان و قضات نظر می‌دهند؛ در این زمینه ۳۵ سامانه فعال شدند.

در همین دوره کرونا در نظام اسلامی ۱۲۰ هزار زندانی به مرخصی رفتند، این در کشور ما رخ داد که در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی سابقه ندارد چرا وارونه نشان می‌دهیم. ما در کشور گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران، اگر دولتمردان خوب عمل کنند، مردم خوب عمل خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *