اخبار داغ

از بین بردن تحریم‌ها در گرو مذاکره با آمریکاست

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، علیرضا زاکانی درباره این که اقتصاد ایران وابسته به نفت و نفت ایران هم تحریم است و از بین بردن تحریم‌ها در گرو مذاکره با آمریکاست؛ آیا راهکاری برای خروج از این بن بست اقتصادی وجود دارد یا خیر گفت:  سه گزاره را مطرح است  که هر سه مورد نادرست  […]

اشتراک گذاری
17 خرداد 1400
105 بازدید
کد مطلب : 53696

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، علیرضا زاکانی درباره این که اقتصاد ایران وابسته به نفت و نفت ایران هم تحریم است و از بین بردن تحریم‌ها در گرو مذاکره با آمریکاست؛ آیا راهکاری برای خروج از این بن بست اقتصادی وجود دارد یا خیر گفت:

 سه گزاره را مطرح است  که هر سه مورد نادرست  هستند  و یکی از آن‌ها محض رضای خدا درست نیست.

گفته می شود اقتصاد ایران مبتنی بر نفت است در حالی‌که ما می‌توانیم مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و گزاره بعدی این است که نفت ما در تحریم است در حالی که شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسما بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم و اساسا این تحریم، آسیب جدی خورده است.

گزاره بعدی این است که ما باید تحریم را از طریق آمریکا از بین ببریم در حالی که ما باید تحریم را با بی اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم.

زاکانی درباره این که چقدر زمان می‌برد تا این ادعای شما محقق شود، بیان کرد: 

ما اکنون ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری داریم که کارخانه آن مستقر است و، چون فرسوده شده نیازمند بازسازی تجهیزات و فناوری است.همین ۸.۱ میلیون تن، ظرفیتی برای ما ایجاد می‌کند که مثلا ارزش افزوده ۱۰۰ تا ۱۶۰ دلار مواد خام را به ۴۶۰ دلار تبدیل و ما را از فروش نفت بی نیاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده فقط در پول و امکانات نیست بلکه به اشتغال زایی هم بستگی دارد، افزود:

بر اساس اظهاراتی که آقای جهانگیری هم اعلام کرده است هر یک میلیون تن ظرفیتی که ایجاد می‌شود ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار شغل غیر مستقفیم ایجاد می‌کند که مجموع این اشتغال‌ها ۳۵۰ هزار مورد می‌شود که در مدت ۸ سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود در حالیکه ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر افراد در صف اشتغال داریم.

آنقدر قابلیت در کشور ما وجود دارد، اما اینکه چرا اتفاق نمی‌افتد بخاطر تعارض منافع و فساد است چرا که ما در بخش بالادستی پتروشیمی شاهدیم که بخشی از آدم‌هایی که خارج کشور سرمایه گذاری کرده اند و جنسی را که دارند یا به بورس عرضه نمی‌کنند یا به سختی یا کم عرضه می‌کنند و به خارج کشور می‌فرستند.

پتروشیمی تبریز چنین خطایی را کرده بود و محصول را به ترکیه می‌فرستاد و قیمتی که به ترکیه داده بود کمتر از قیمت تمام شده در بازار بورس بود.آنها، چون با ترکیه شریک هستند اتفاقی که آنجا می‌افتد این است که محصول نهایی تولید و وارد کشور ما می‌شود، اما ما ادعا می‌کنیم که نخواهیم گذاشت این اتفاقات رخ دهد.

زاکانی درباره اینکه برداشتن این موانع چه مدت زمان می‌برد؟ گفت:

من فقط یک بخشی از چرخ لوکوموتیو اقتصاد را گفتم چرا که ما ۹ پیشران برای اقتصاد معرفی کرده ایم و فقط یکی از آن‌ها نفت و گاز و پتروشیمی و معادن است.ما الان در بخش معادن از رتبه هفتم به بیستم رسیدیم و در حالیکه ما ۷ متر کاوش می‌کنیم دنیا ۷۰ متر کاوش می‌کند؛ ما زیر ۷۰۰ متر اسکن می‌کنیم و دنیا بالای ۷۰۰ متر اسکن می‌کند.

در سال ۹۸ ما ۱۳۹ هزار کیلومتر کاوش کردیم در حالی که چین در سال ۲۰۱۶ برابر ۵ میلیون کیلومتر مربع و کانادا ۳ میلیون کیلومتر مربع کاوش کرده اند و ما ۶ میلیون دلار گذاشتیم، اما چین و کانادا ۱.۵ میلیارد و ۳ میلیارد دلار گذاشتند.

وی با بیان این که  مشکل ما این است که انگیزه‌ای وجود ندارد و تعارض منافع هم نمی‌گذارد، افزود: 

ما سالهاست در نشست با تولید کنندگان و صادر کنندگان مشکلات بخش پتروشیمی را رصد کرده ایم،تولید کنندگان در این جلسه قسم می‌خورند که ظرف سه سال می‌توان این ۸ میلیون تن را فعال کرد. بنده مدعی ام که آنقدر ظرفیت داخل ایران وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی‌ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار از خارج کشور هستیم نه اینکه جوان ما بخواهد گردن خم کند.

زاکانی درباره این که  چه مدت زمانی شما می‌تواند اشتغال زایی داشته باشد؟ افزود:

ما در شش ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد می‌کنیم. ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر خانم‌های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی را هم داریم که اگر همه این افراد را حساب کنیم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می‌شود.

ما در کشورمان امروز مشکل کار داریم، چون تعارض منافع، فساد و خودباختگی نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد، اما ما به فضل الهی برای آینده اینگونه مشکلات را نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *