اخبار داغ

برای مردم و محرومت‌زدایی باید طرح و برنامه داشت

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نخستین مناظره انتخاباتی که با موضوع «اقتصاد» برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی درباره محرومیت‌زدایی با بیان اینکه کارهای شعاری برای مردم بی‌فایده است، گفت: برای مردم و محرومت‌زدایی باید طرح و برنامه داشت. اما قبل از طرح […]

اشتراک گذاری
15 خرداد 1400
117 بازدید
کد مطلب : 53345

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نخستین مناظره انتخاباتی که با موضوع «اقتصاد» برگزار شد؛ در پاسخ به سوالی درباره محرومیت‌زدایی با بیان اینکه کارهای شعاری برای مردم بی‌فایده است، گفت:

برای مردم و محرومت‌زدایی باید طرح و برنامه داشت. اما قبل از طرح و برنامه باید باور و اراده داشت. چند طرح اساسی در این زمینه داریم که حتماً باید انجام شود تا مردم محرومیت‌شان برطرف شود و به حق حداقلی خودشان برسند.

یک طرح این است که باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف به ویژه سهمی که از مصرف انرژی دارند، بهره‌مند شوند؛ ما در طرحی تحت عنوان واحد انرژی این را تعریف و کاملا اجزای آن را دنبال کردیم که به مردم این حق داده شود. طرح دوم طرح سبد غذایی است، این طرح این گونه است که مردم در آحاد جامعه ما باید حداقل روزی ۲۵۰۰ کالری از طیف مختلفی از غذاها دریافت کنند که بر این اساس درباره توسعه آن باید به خوبی توضیح داده شود.

متاسفانه در سیاست‌هایی که عدم نگاه به محرومین است شاهد هستیم که به مردم نمی‌رسند. اگر صحبت از محرومیت‌زدایی می‌کنیم فقط در بحث‌های حقوق اولیه نیست بلکه در موضوع تفریح و سلامت مردم نیز وجود دارد. طرح مفصلی درباره سفر داریم که چگونه با همین امکانات و بودجه فعلی می‌توانند مردم را از سفر برخوردار کرد و کمک به تحکیم خانواده کنیم.

جلیلی در ادامه و در نقد سخنان دیگر کاندیداها با بیان اینکه مردم می‌پرسند اگر دوستان پاسخ مسائل اقتصادی را می‌دانند پس چرا آن‌ها را انجام نمی‌دهند، گفت:

در همین جلسه برخی موضوعات خودش را نشان داد که چرا این پاسخ‌ها دنبال نمی‌شود؛ یک راه این است که مسئله و پاسخ آن را بدانیم اما بحث دیگر این است که بعد از اینکه پاسخ را دانستیم دنبال کنیم و اراده و باور داشته باشیم؛ 

مثل آقای همتی که فرمودند که FATF چون انجام نشده ما را معطل کرد. FATF را با ۴۱ بند بستید که ۳۹ بند آن را اجرایی کردید اما FATF تنها ۱۶ بند از آن را قبول کرد در حالی که کشورهای دیگر اینقدر را هم نپذیرفته‌اند، بعد شما می‌گویید که من نمی‌توانم؟ حتما نمی‌توانید. بحث من این است که‌عدم شناخت یک مسئله حتماً باعث می‌شود که در پاسخ آن کمک به شما نکند. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نکته دوم این است که شما در رویکرد اشتباه دارید؛ رویکرد اشتباه چیست؟ البته من معتقدم آقای همتی جزئی از این رویکرد غلط است. این رویکردی که می‌خواهد عوض کار واقعی کشور را با نمایش اداره کند؛ کشور با نمایش اداره نمی‌شود و وقتی سوال می‌شود بدهکاران بانکی چه شدند، شروع می‌کنند به یک سری صحبت‌های دیگر. دولت‌مردان ما باید در اقتصاد باشند به جای اینکه در رسانه بیشتر باشند.

وی با اشاره به دوره مسئولیت خودش در ۹۱ یادآور شد:

در آن سال ۷۰ هزار معوقه بانکی بود، من مدیران عامل بانک را دعوت کردم که آقای همتی هم که مدیرعامل بانک سینا بودند نیز حضور داشتند، تمام مسئولین قضایی امنیتی را نیز دعوت کردم و گفتند که اینها همه در خدمت شما باید چه کنیم که معوقات را پس بگیریم؛ خوب چرا آقایان شکایت نکردند؟ همان زمان گفتیم که بگویید که ما کمکتان کنیم، در سال ۹۲ همه مسائل را مطرح کردم، اکنون بگویید در این هشت سال چگونه شده است که خودشان می‌گویند ۹۰ هزار میلیارد تومان دست ۱۱ نفر است که از گذشته وجود داشته که این حرف بدتر است.

یک نگاه این است که ما بیاییم همینطور کشور را به زور اداره کنیم، یکی دو تا مسئله را حل کنیم و بعد بهانه پیدا کنیم و خودمان را راحت کنیمف یک نگاه می‌گوید ما هشت سال سایه به سایه دولت را دنبال کردیم.

کشور ظرفیت‌های خوبی دارد، امروز با جوانان و نخبگان متخصص نه تنها می‌توان کشور را اداره کرد بلکه کشور در ۴ سال آینده می‌تواند جهش پیدا کند، دوستان به صراحت می‌گویند نمی‌شوند نه شما نمی‌توانید.

اتفاقا مناظره برای همین است که شما بگویید نمی‌شود ما می‌گوییم می‌شود. همچنان که سال ۹۴ درباره برجام ما گفتیم این تحریم‌ها طبق این سند برداشته نمی‌شود، روزنامه‌ها زدند فلانی گفته می‌شود جلیلی گفته نمی‌شود.

جلیلی با بیان اینکه برای جهش اقتصادی کشور گفته می‌شود باید به ارزش پول ملی توجه شود، گفت:

برای ارزش پول ملی باید جهش تولید داشته باشید و برای جهش تولید باید جهش صادرات و برای جهش صادرات باید با جهان تعاملات سازنده داشته باشیم و معطل دو یا سه کشور نباشیم. یکی از سوالات ما این است که شما که بلدید، بفرمایید چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اروپایی نصف صادرات به افغانستان است؟

وی با بیان اینکه باید در همه زمینه‌ها برنامه جدی داشت، اگر ما صحبت می‌کنیم از اینکه کشور نیاز دارد که تولید فقر نداشته باشد و تولید ثروت داشته باشد یعنی برنامه باید برای ارزآوری داشته باشیم، گفت: 

این زمانی اتفاق می‌افتد که برای همه دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید که باید برای ارزآوری کشور این هدف را محقق کنیم. اینگونه نیست که اگر وزارت نفت گفت نفت نفروختم و بعد بانک مرکزی بگوید من پول ندارم و بقیه دستگاه‌ها نیز تعطیل شوند و بعد بگویند اگر FATF تصویب شود ما کار می‌کنیم، نه؛ وزارتخانه‌های کشاورزی، صنعت،‌ آموزش عالی و خارجه شما همه باید کار کنند برای این که ارزآوری داشته باشید.

برای این کار تعریف کردیم که چگونه می‌شود این کار را انجام داد که همه دستگاه‌های شما بتوانند وظیفه داشته باشند. ما فقط در ۴ بخش معدن، کشاوری، نفت و گاز و برق، بررسی کردیم که می‌توان بر این اساس درآمد ارزی کشور را جهش داد نه این که بهانه آورد که FATF نبود نتوانستم حل کنم. طبق برنامه بر این اساس فکر می‌کنیم اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شود شما دو برابر درآمد نفتی کشور حتی زمانی که تحریم نیست می‌توانید از بخش معدن، کشاورزی،‌ نفت و گاز و برق درآمد داشته باشید.

 وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت اشتغال گفت:

اگر امروز جوانان می‌خواهند این کار انجام شود باید بتوانید برای دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنید که آنها بر اساس اشتغال ماموریت داشته باشند هر دستگاهی بخش صنعت و معدن و حتی در علوم انسانی شغل ایجاد کنید نه این که کارمند اضافه کنید. در بخش پتروپالایشگاه، در بخش طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی چه میزان می‌توان جهش در اشتغال ایجاد کرد. در بخش کشاورزی، شیلات، تولیدات زراعی، باغی و دامی در هر کدام می‌توانید برنامه‌ای برای جهش داشته باشید. فرصت کم است؛ من از آقای همتی می‌خواهم بعد از این مناظره در شبکه اینترنتی بیایند تا با یکدیگر بر سر اینکه می‌شود یا نمی‌شود، مناظره کنیم.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری درباره استفاده از ظرفیت‌های معادن کشور به عنوان پتانسیل بسیار قوی اقتصادی اظهار داشت:

ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام آنها می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشد؛ کشور در شیلات، معدن، صنعت و موضوعات مختلف پتانسیل خوبی دارد که مثل یک قطار هستند، اما هر کدام می‌تواند لوکوموتیو و پیشران باشند که سایرین راه بیندازند؛ دولت باید برنامه داشته باشد که بتواند به تنهایی با هر کدام از آنها کشور را اداره کند یکی از آنها بخش معدن است.

ما در کارگروه معدنی که در دولت سایه با جوانان متخصص و با انگیزه داشتیم، از طریق معدن به عنوان یکی از بخش‌هایی که می‌تواند فعال و پیشران باشد و یکی از مزیت‌های نسبی کشور ما است. می‌توان با اکتشاف و استخراج معادن و  بلکه از آن بهتر یعنی بحث اساسی «ارزش افزوده» در داخل کشور این کار را انجام دهیم نه اینکه خام فروشی معدن داشته باشیم، یکی از مشکلات اساسی این است که در کشور معادن و مواد ما خام فروشی می‌شوند. هر میزان که برنامه‌ای برای ارزش افزوده بیشتر داشته باشیم هم ارزآوری و هم اشتغال‌زایی بیشتر خواهد شد.

دو بحث اصلی ما این است که باید اشتغال و ارزآوری داشته باشیم یکی از فرصت‌ها معدن است که با آن می‌توان موتور اقتصاد کشور را راه بیندازیم و با حتی اگر به بخش معدن توجه بیشتری شود می‌توان بخشی اساسی از هزینه‌های کشور را با آن تامین کرد.

وی با اشاره به سخنان کاندیداهای دیگر گفت:

اگر ما بگوییم نمی‌توانیم یعنی عده‌ای نتوانستن خودشان را به کشور تسری ‌دهد، این که ما می‌گوییم در چهار سال آینده کشور نباید فقط اداره شود بلکه باید جهش داشته باشد، یکی از آنها این است که در بخش معدن باید کارهایی را انجام داد. باید به بخش معدن برنامه و توجه داشته باشیم و همه ظرفیت‌ها را شناسایی و موانع را برطرف کنیم.

جلیلی درباره دغدغه‌های اتحادیه‌ها و شهرک‌های صنعتی، گفت:

در هشت سال گذشته از بسیاری از شهرک‌های صنعتی بازدید داشتیم و با ۲۴ صنف جلسه داشتیم. شانزده مسئله مشترک به عنوان موانع تولید توسط تولیدکنندگان مطرح شد. مهمترین مشکل شهرک‌های صنعتی بحث تامین مالی است؛ روزانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول می‌شود اما تولیدکنندگان مشکل تامین مالی دارند؛ این پول‌ها کجا می‌رود؟ 

مشکل بعدی شهرک‌های صنعتی، عدم ثبات در مقررات تجاری است؛ بخش‌نامه‌هایی که از سال ۹۷ تا ۹۹ در زمینه‌های مختلف فولاد، کاشی و سرامیک و .. صادر شده، متعدد و متنافض بوده است. خود تولیدکنندگان به ما گفتند اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، از ما مشورت بگیرید؛ ما نمی‌گوییم چه بخشنامه‌‎‌ای صادر کنید اما انتظار داریم از اصناف و اتحادیه‌ها مشورت اخذ شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه هر کدام از دستگاه‌های دولتی می‌خواهند چندین مجوز بگیرند؛ من به شهرک عباس‌آباد رفتم، تولیدکننده‌ای همه وسایل و نفراتش آماده به کار بود اما لنگ مجوزات متعدد مانده بود و می‌گفت مثلا محیط‌زیست به ما مجوز نمی‌دهد،اظهار داشت:

همه این مجوزات باید ساماندهی شوند و یکی از مصادیق ظرفیت دولت الکترونیک برای ساماندهی در همین بخش صدور مجوزات است.

جلیلی در بخش جمع‌بندی مناظره با بیان اینکه موضوعات اقتصادی مطرح شد اما موضوع اصلی این مناظره، نقش و هنر رئیس‌جمهور است که چگونه می‌خواهد بحث‌ها را به نتیجه برساند؟، گفت:

اگر برنامه داشته باشد و در بخش‌های مختلف نظر بدهد، اولین سوال این است که چه تضمینی برای اجرای آن است و چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت؟ هشت سال پیش همین حرف‌ها زده شد و تحریم‌ها دو برابر و دلار هفت برابر شد. 

ما می‌گوییم در بخش‌های مختلف و در سال‌های مختلف چه نتایجی خواهیم داشت. در بخش معدن در چهار سال آینده ۳۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. رئیس‌جمهور باید با اقتدار کشور را مدیریت کند؛ این اقتدار به معنای تند حرف زدن نیست بلکه رئیس‌جمهور باید به موقع تصمیم بگیرد و آن تصمیم اجرا و عملی شود تا نتیجه بگیرد. 

برخی مشکلات ساختاری نیست؛ در فرهنگ سیاسی کشور است. این مشکلات مربوط به جناح مختلف یا این قوه و آن قوه نیست بلکه بعضا همه‌گیر است. باید فرهنگ سیاسی و مناسبات غلط را اصلاح کنیم و یکی از این آسیب‌ها غلبه کار نمایشی بر کار واقعی است. 

کار باید واقعی باشد؛ به قول حاج قاسم، وقتی در زمین آب را ول کردید، خودش به درخت نمی‎‌رسد، باید دنبالش بروید. من کار دولتی را از کارشناسی در یک اداره شروع کردم تا به معاونت وزیر و مدیریت بالاتر رسیدم؛ دیدم و می‌دانم که یک کار در سیستم اداری چگونه باید به ثمر برسد و حتی چگونه از میان می‌رود و موانع را دیده‌ام.یکی از مهمترین مشکلات که مانع کار است، بحث تعارفات سیاسی و جناحی و سازمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *