اخبار داغ

ما در ظاهر با یکدیگر مناظره می‌کنیم اما دوستان انشا می‌خوانند

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نخستین مناظره انتخاباتی که با موضوع «اقتصاد» برگزار شد؛ در پاسخ به این پرسش “روزانه هزاران میلیارد به حجم نقدینگی اضافه می‌شود که منجر به افزایش قیمت مسکن، خورو و مسکن اما بخش‌های مولد از آن محروم هستند. […]

اشتراک گذاری
15 خرداد 1400
130 بازدید
کد مطلب : 53342

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نخستین مناظره انتخاباتی که با موضوع «اقتصاد» برگزار شد؛ در پاسخ به این پرسش “روزانه هزاران میلیارد به حجم نقدینگی اضافه می‌شود که منجر به افزایش قیمت مسکن، خورو و مسکن اما بخش‌های مولد از آن محروم هستند. برنامه شما برای سرازیر کردن پول به سمت بخش تولیدی چیست؟” اظهار داشت:

 ما در ظاهر با یکدیگر مناظره می‌کنیم اما دوستان انشا می‌خوانند. آقای همتی، شما در سال ۹۸ شما اظهار کردید که fatf تاثیری در اقتصاد ندارد. آقای همتی باید نوبل شیمی بگیرد زیرا ارزش پول ملی را پایین آورده است. من معتقدم بر سر مسائل درست صحبت کنیم. آقای همتی به تایید صلاحیت‌ها اشاره کردند، اگر به غیبت برخی اعتراض دارید، اگر آنها اینجا بودند، شما جایی در این جلسه نداشتید. شما در مقابل ۵ نفر قرار نگرفته‌اید بلکه مقابل ۸۵ میلیون نفر قرار دارید. ۳۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی است، بانک‌ها بدون نطارت بانک مرکزی خلق پول می‌کنند. ۱۱ هزار ابر بدهکار که ۹۰ هزار میلیارد بدهکاری دارند. نظارت بر عهده اقای همتی و وزیر اقتصاد بوده، برخی پول را گرفته‌اند و در جای دیگر هزینه کرده‌اند.

زاکانی درباره پرسش همتی و ابربدهکاران بانکی توضیح داد:

بزرگترین اشکال به بانک مرکزی و نظارت او بازمی‌گردد. سال گذشته، ۵ هزار هزار میلیارد نقدینگی داشتیم که ۱۶۰۰ هزار میلیارد به عنوان تسهیلات بانکی پرداخت شد‌. ۱ هزار میلیارد به بدهکاران بانکی داده شده که نقشی در اقتصاد ندارند. نظارت در سیستم بانکی مهم‌ترین وظیفه ایشان است اما صورت نگرفت.

۳۴ هزار میلیارد تومان بدهی آقای روحانی به دولت آینده واگذار شد. بحث ارزش پول ملی، جنبه تورمی و موضوع قیمت دلار باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت. کشور را نمی‌توان اینطوری اداره کرد. همه ملت ایران از اقتصاد و اقتصاددانی تبری می‌جویند.

پارامترهای نقدینگی، تورم و افزایش پول پاشی است که باید همتی پاسخگوی آن باشند و حوزه پایه پولی کشور دچار بحران است.

زاکانی در بخش دوم از مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:

از آقای همتی خواهش می‌کنم علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کند و تهمت نزنید. اینکه به من می‌گویند پوششی، راهبرد ستاد تخریب علیه بنده، خانواده‌ام، همسرم و بچه‌هایم است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به ما رحم نکردید و حداقل، رعایت انصاف بکنید. اگر می‌ترسید و می‌دانید با مفاسد، معاون رییس‌جمهوری، مسئولان، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، برادر رییس جمهوری، دادستان تهران و رییس دانشگاه آزاد، مدیران قضایی در خصوص کرسنت ناظر به ۲ دوره قبل، فرزند رییس مجمع و دیگران برخورد کردم، بدانید آمدیم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

وی درباره برنامه اقتصادی خود توضیح داد:

من برنامه‌های خود را بر مبنای جهش تولید استوار کرده‌ام. حکمرانی ما بر مبنای دولت الکترونیک استوار خواهد شد. بحث صادرات و جهش تولید برای ما یک اصل است در حالیکه بیشتر مجوزهای اقتصادی در حال حاصر با رانت صادر می‌شود. در حال حاضر، بانک‌ها رقیب تولید هستند، ما می‌خواهیم تا بانک‌ها را در کنار تولید داشته باشیم. ما بنگاه‌های کوچک و متوسط پیشران را فعال خواهیم کرد. به دنبال خلق ثروت نیستیم بلکه به دنبال این هستیم تا بسته‌های ثروت را میان مردم تقسیم کنیم.

اساس تولید در دولت بنده بر پایه ۹ پیشران اقتصادی اعم از نفت، گاز، پتروشیمی و توجه به زیرساخت‌ها است. باید با سرمایه‌گذاری درست این موارد را به نفع مردم سوق داد و ثروت را به درستی توزیع کرد.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره عبور از اقتصاد مبتنی بر نفت و رانت‌های ایجاددشده به دلیل اقتصاد وابسته به نفت، تصریح کرد: 

اقتصاد ما دولتی است و ۹۰ درصد از این بخش تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. دولت از پول نفت برای کنترل اقتصاد استفاده می‌کند اما آقایان همتی و روحانی با تورم و بهره‌گیری از جیب مردم، کشور را کنترل کردند. من از طرف آقایان از مردم عذرخواهی می‌کنم.

 دولت من، از جهش تولید، بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور و عناصر دارای ثروت برای کنترل اقتصادی استفاده خواهد کرد. در حال حاضر، ما ۳۲۰ هزار میلیارد معوقه مالیاتی داریم. ۲۰۰ هزار معافیت مالیاتی و همچنین ۲۰۰ هزار فرار مالیاتی در کشور ثبت شده است.

۳۷ درصد از تولید ناخالص ملی را مشاغل تشکیل می‌دهند در حالیکه ۹ درصد مالیات پرداخت می‌کنند. ما باید مالیات بر ارزش افزوده مشاغل را به ۳۷ درصد برسانیم. دولت باید با اقتصاد سالم و غیر تک بعدی به جلو پیش برویم. برنامه‌های ما مبنایی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت. امروزه، ۷۰ درصد از اقتصاد را مباحث دانش بنیان تشکیل می‌دهد.

زاکانی در پاسخ به “چگونگی بومی‌گزینی و اولویت دادن به نیروی انسانی هر استان در جهت اشتغال و کاهش نیروی بیکار” اظهار کرد:

دولت من، ۴ رویکرد مدنظر خود دارد که برای هرکدام ۴ راهکار در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره راهکارهای خوداظهار داشت:

جهش تولید، حکمرانی بر فضای مجازی و دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه با فساد روش‌های پیشنهادی ما هستند. تمرکززدایی مبتنی بر بازآمایشی از ۴۵۱ شهرستان و تمرکز بر هرم اجتماعی است.

حداکثر ۱۰ درصد از بودجه مصوب هر استان به آنها اختصاص داده می‌شد ‌و ۹۰ درصد باقیمانده در مرکزیت باقی می‌ماند. محور قرار دادن نخبگان هر شهرستان و تلاش در جهت انتقال ظرفیت اعتباری باید در دستور کار قرار گیرد. 

ما ۹ پیشران برای تولید و خوشه‌های آن در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط تعریف کرده‌ایم که این موارد را در حوزه شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار می‌دهیم. اگر رویکرد دولت‌های پیشین و به ویژه دولت آقای روحانی، رویکردی همه‌جانبه بود، ما گرفتار چنین فلاکتی نمی‌شدیم.

علیرضا زاکانی در جمع‌بندی سخنان خود گفت:

تخریب‌کنندگان اتهاماتی به من وارد می‌کنند. جرم من این است که مقابل فساد و فقر ایستاده‌ام. تخریب‌کنندگان مدعی هستند، من در دیپلم خود تجدید شده‌ام، سابقه مشروط شدن در دانشگاه و مسافرکشی دارم.

من برای امتحانات خود از جبهه بازگشتم، محل تحصیل من دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و در خارج از کشور تحصیل نکردم. من به دلیل معلولیت دست خود، پزشکی هسته‌ای خواندم. من نامزد پوششی نیستم، شما نامزد پوششی هستید که ۸ سال مدیریت افتضاح در کشور را پوشش می‌دهید.

شما در دولت تصمیم داشتید تا قرارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد کنید اما قرارگاه مرغ احداث کردید. بی‌تدبیری شما در دولت سبب شد تا قیمت هر کیلو مرغ به مرز ۳۵ هزار تومان برسد. مردم خواهان دانش هستند، آنها رکود و تحریم نمی‌خواهند.

آقای همتی، ۱۰۲ هزار میلیارد پول چاپ کردید، چرا دولت را مقابل مردم قرار می‌دهید؟ بازار سرمایه، محلی محلی برای تامین منابع و تولید است. وزیر اقتصاد آقای روحانی اعلام کرد، ۳۰۰ هزار میلیارد از بازار سرمایه استخراج کرده است؛ چرا به سرمایه مردم دست‌درازی می‌کنید؟ این روشی غلط است.

ما باید به میدان تحول وارد شویم و خودمان را اصلاح کنیم. در نخستین سال دولت من، تغییرات احساس خواهد شد و در پایان ۴ سال، تحولات محسوس خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *