اخبار داغ

درخواست دانشگاهیان فنی و حرفه ای کشور از رئیس جمهور منتخب آینده

استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با انتشار پیامی خواستار توجه بیشتر دولت آینده و رییس جمهوری منتخب به آموزش‌های عالی مهارتی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، در پیام دانشگاهیان فنی و حرفه‌ای خطاب به رئیس جمهوری آینده آمده است: به استحضار می‌رساند […]

اشتراک گذاری
14 خرداد 1400
107 بازدید
کد مطلب : 53060

استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با انتشار پیامی خواستار توجه بیشتر دولت آینده و رییس جمهوری منتخب به آموزش‌های عالی مهارتی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، در پیام دانشگاهیان فنی و حرفه‌ای خطاب به رئیس جمهوری آینده آمده است: به استحضار می‌رساند آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی در دنیا دنبال می‌کند؛ اگر آموزش مهارتی برخی کشورها از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش را بررسی کنیم، درمی‌یابیم میانگین بیش از ۵۰ درصد دانشگاه‌ها و دانشجویان در این کشورها به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی گرایش دارند.

دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای که از جمع فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند هنرستانی و کار و دانش به عرصه مهارت‌آموزی دانشگاهی قدم می‌گذارند، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) تحصیل می‌کنند. آنان پس از گذراندن واحدهای درسی که بخش عمده آن عملی است (بیش از ۷۰ درصد از دروس) و بهره‌مندی از تخصص و تبحر استادان ماهر و باتجربه در حوزه‌های گوناگون، کار در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و آشنایی با فنون و حرفه‌های مورد نیاز بازار و صنعت فارغ‌التحصیل می‌شوند تا در بیست سالگی با «پنجه‌هایی کارآمد»، اعتماد به نفس، حس مسئولیت اجتماعی، انگیزه برای کسب روزی حلال و خدمت به خانواده، جامعه و میهن خویش روانه میدان تولید و اشتغال‌زایی شوند.

این پیام به نامگذاری سال‌ها از ۱۳۹۰ تا امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و عنوان می‌کند که تاکید رهبری بر رفع مشکلات اقتصادی است که دانشگاه‌های مهارتی می‌توانند در این زمینه مفید واقع شوند.

در برخورداری دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ظرفیت‌های بالقوه متنوع در راستای تربیت تکنیسین ماهر و کمک مهندسان کارآمد و پرورش سرمایه انسانی مناسب بازار کار و تقاضای امروز ایران اسلامی به این موارد اشاره شده است: برخورداری از شبکه گسترده‌ای از دانشکده‌ها و آموزشکده‌های کشور، برخورداری از فضاهای گسترده آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی و کشاورزی،

برخورداری از شبکه گسترده مربیان و مدرسان خبره، برخورداری از برنامه درسی مبتنی بر تحلیل شغلی و توانمندی‌ها، اشتغال ۷۰ الی ۸۰ درصد از دانش‌آموختگان در بازار کار (حین تحصیل یا پس از فراغت از تحصیل.)

دانشگاه فنی و حرفه‌ای در عرصه ایفای مسئولیت اجتماعی در برخورد با بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا نیز کارنامه‌ای قابل قبول دارد و همواره بر آن بوده تا بین ارزش‌های اخلاقی و تخصص‌های خاص ارتباط معناداری ایجاد نماید. در راستای تحقق این هدف، در دوران شیوع ویروس کرونا و اعلام نیاز مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور، به خط مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا پیوست و بیش از ۲ میلیون ملزومات پزشکی و بهداشتی تولید شده در مراکز فنی و حرفه‌ای را به جامعه پزشکی و درمانی کشور تزریق نمود.

از طراحی و ساخت نمونه تصفیه هوای محیط‌های بیمارستان و نانو فیلتراسیون، تولید مواد ضدعفونی‌کننده، طراحی و تولید نمونه نیمه صنعتی تونل ضدعفونی‌کننده همراه، طراحی نمونه اولیه سیستم‌های ضدعفونی‌کننده نانو شوینده یا نانو سیال، تولید ماسک استاندارد بهداشتی، گان جراحی، لباس محافظت پزشکی، پاپوش پرستاری، لباس ایزوله، روتختی، روبالشی، ساق و کلاه بیمارستانی، دستکش بهداشتی، ماسک‌های جراحی سه‌لایه نانو فیلتر دار و… از جمله فعالیت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای در پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا ذکر شده است.

پیام دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین طراحی اولین دوره مسابقات تولید محتوایی دانشجویی با محورهای فرهنگ‌سازی سلامت، خلاقیت، آموزش، مهارت، اخلاق و نیز ایجاد پویش‌ها و پروژه‌های هدفمند در موضوع درختکاری، سعی نمود دانشجویان و کارکنان دانشگاه را به این مهم ترغیب نماید. بر همین اصل، طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، بیش از ۹۰ هزار اصله درخت مثمر (۷۰ درصد) و غیر مثمر (۳۰ درصد) در ۱۸۰ دانشکده / آموزشکده تابع دانشگاه توسط بیش از ۳۰ هزار دانشجو، با شعار «هر دانشجو یک درخت» غرس گردید.

غلبه فرهنگ مدرک‌گرایی دانشگاه‌ها و تضعیف استقبال جامعه از کاردانی‌های فنی و حرفه‌ای، نبود منابع مالی پایدار حمایت‌کننده و تخصیص بودجه مورد نیاز برای آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای با عنایت به هزینه‌بر بودن اجرای این نوع و سطح از آموزش‌ها، توجه نکردن دانشگاه‌ها به حرفه‌ای‌گرایی در آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای، عقب‌ماندگی کلی آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای در کشور از رشد پرشتاب فناوری‌های نو، ناتوانی بنگاه‌های اقتصادی اجتماعی در برنامه‌ریزی برای توسعه و جذب منابع انسانی حرفه‌ای، تقاضامحور نبودن آموزش‌های مهارتی، بومی نشدن دانشگاه‌ها و عدم تطبیق دانش‌های بومی و شرایط جغرافیایی کشور اکثر چالش‌های ذکر شده، به نبود هماهنگ بخش‌های بیرونی و نهادهای حمایت‌کننده آموزش‌های عالی مهارتی مربوط می‌شود.

از این رو خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه‌ای از رئیس جمهور آینده انتظار دارد ضمن توجه جدی به آموزش‌های عالی مهارتی در کشور و حمایت‌های اثرگذار و کارگشا از برنامه‌های پیش روی این دانشگاه به حکم آیه شریفه «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا»، نسبت به مواردی عنایت ویژه مبذول دارند.

موارد مد نظر دانشگاه فنی و حرفه‌ای چنین قید شده است:

۱. بازبینی و اصلاح نظام هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به منظور هدایت آنان از همان سال‌های آغاز تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه هنرستان‌ها در راستای اجرایی شدن ماده ۶۶ برنامه ششم توسعه؛

۲. توجه ویژه به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و توسعه و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تخصیص اعتباری بالغ بر ۵,۰۰۰ میلیارد تومان (ریالی) و ۲۰ میلیون دلار (ارزی) در لایحه بودجه در یک دوره ۴ ساله؛

۳. تدوین لایحه الزام و تشویق صنایع و واردکنندگان تجهیزات و فناوری‌ها به انتقال نمونه‌های آموزشی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛

۴. ارائه لایحه جامع حمایت از فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی (تکنیسین) دانشگاه‌های مهارتی (فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی و…) با مواردی نظیر (اعطای معافیت‌های سربازی، وام‌های خوداشتغالی، تسهیلات کارآفرینی و…).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *