اخبار داغ

لزوم راه اندازی مراکز متعدد چین‌شناسی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید پایان‌نامه‌های دکترا با هدایت سازمان اجرایی مربوطه به سوی مطالعات چین هدایت شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، حسین سلیمی در نشست تخصصی بررسی همکاری‌های علمی دانشگاهی، در برنامه راهبردی همکاری‌های ایران و چین که به صورت برخط برگزار شد، با بیان اینکه نظام جهانی […]

اشتراک گذاری
12 خرداد 1400
126 بازدید
کد مطلب : 52769

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید پایان‌نامه‌های دکترا با هدایت سازمان اجرایی مربوطه به سوی مطالعات چین هدایت شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، حسین سلیمی در نشست تخصصی بررسی همکاری‌های علمی دانشگاهی، در برنامه راهبردی همکاری‌های ایران و چین که به صورت برخط برگزار شد، با بیان اینکه نظام جهانی مرکب از شبکه‌های جهانی است که در هم تنیده و فضای روابط جهانی را شکل می‌دهد، اظهار داشت: کشور چین یکی از بازیگران اصلی در ایجاد شبکه‌های نوین جهانی است، نه به عنوان یک کشور یا یک دولت، بلکه به عنوان یک فضای تمدنی و یک شبکه روابط جهانی مطرح است.

وی افزود: فناوری و ایجاد زنجیره ارزش، محور توسعه آینده چین است. پس از انقلاب فرهنگی، چین شاهد یک چرخش از سیاست به اقتصاد در الگوی توسعه بود و امروز هم از اقتصاد به سوی فناوری چرخش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توسعه فناوری پیشرفته به خصوص در حوزه‌های هوش مصنوعی، استفاده از فناوری هسته‌ای در سوپر کامپیوتر و شبکه‌های جهانی ارزش محور جدید توسعه چین، جایگزین جر و بحث بی فایده سیاسی و تجاری شده است.

سلیمی با بیان اینکه چین با محوریت قرار دادن مولفه‌هایی چون راه، مخابرات، نیروگاه و دانش سرمایه‌گذاری در ۶۰ کشور دنیا فعال است، گفت: نیازهای علمی برای استفاده از این فرصت تاریخی، توسعه همکاری با چین، مطالعه علمی در مورد راه و سرمایه‌گذاری، توسعه همکاری‌های فناورانه، گسترش زبان چینی و گسترش مطالعات گسترده، لازمه گسترش این روابط علمی و فناوری است.

وی تصریح کرد: در کل نیازمند یک تغییر ذهنیت در مورد چین و روابط دانشگاهی با چین هستیم. باید مراکز متعدد چین‌شناسی در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌های کشور تشکیل شود و مورد حمایت مالی و اداری وزارت علوم قرار گیرند.

سلیمی با اشاره به اینکه لازم است هر دانشگاه حداقل سالی ۵ تا ۱۰ فرصت مطالعاتی به چین اختصاص دهد، گفت: باید پایان‌نامه‌های دکترا با هدایت سازمان اجرایی مربوطه به سوی مطالعات چین هدایت شود، در حال حاضر تنها ۱۰ نفر چین‌شناس برجسته در کشور ما هستند که تنها ۲ نفر از آنها در چین زندگی کرده‌اند. همچنین باید شورای عتف‌، کلان پروژه‌ای در مورد روابط ایران و چین تعریف کند. قرارداد کلانی با کنوانسیون برای جذب بخشی از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری آن در سال منعقد شود و در پایان اینکه هوش مصنوعی به عنوان محور اصلی توسعه همکاری فناوری ایران و چین در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *