اخبار داغ

رباتی که به حالات چهره انسان‌ها واکنش نشان می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سالها است که دو فناوری هوش مصنوعی و رباتیک باعث ایجاد نورآوری و ابزارهای نوین شده است و دانشمندان با ترکیب این دو زمینه کاملاً پیچیده توانسته‌اند سیستم‌های رباتیک خاصی ایجاد کنند که می‌توانند به تنهایی فکر کنند، عمل کنند و یاد بگیرند. با این حال سیستم‌های رباتیکی که امروزه در […]

اشتراک گذاری
10 خرداد 1400
140 بازدید
کد مطلب : 52262

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، سالها است که دو فناوری هوش مصنوعی و رباتیک باعث ایجاد نورآوری و ابزارهای نوین شده است و دانشمندان با ترکیب این دو زمینه کاملاً پیچیده توانسته‌اند سیستم‌های رباتیک خاصی ایجاد کنند که می‌توانند به تنهایی فکر کنند، عمل کنند و یاد بگیرند.

با این حال سیستم‌های رباتیکی که امروزه در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا حتی قفسه‌های ذخیره سازی مواد غذایی در فروشگاه‌های مواد غذایی دیده می شوند ماهیتی کاملاً رباتیک دارند یعنی آنها نمی‌توانند ماهیتی مانند ماهیت طبیعی انسانی داشته باشند و کارهایشان را نیز بر اساس داده‌ها انجام می‌دهد.

اما یکی از موضوعاتی که اخیرا توجه دانشمندان را به خود جلب کرده این است که بتوانند  فاصله بین انسان و ربات را کم و کمتر کنند و ربات‌هایی که به انسان بیشتر شباهت دارند، بسازند.

به همین منظور گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا به منظور برقراری ارتباط بهتر و ایجاد ارتباط عاطفی جدید بین انسان و ماشین، ربات “EVA” را ایجاد کرده‌اند. EVA یک ربات نرم خودکار با چهره ای انعطاف پذیر است که قادر به تقلید احساسات انسانی است.

“هود لیپسون” استاد نوآوری گفت: ایده ایجاد EVA چند سال پیش شکل گرفت. در آن زمان که ما دانشجو بودیم می‌دیدیم که ربات‌ها با آن چشم‌های پلاستکی خود تنها می‌توانند به ما خیره شوند.

وادار کردن یک چهره رباتیک به لبخند زدن کار آسانی نیست زیرا بیشتر اعضای بدن مصنوعی آن از پلاستیک‌های سخت یا فلزات ساخته شده و به همین منظور نمی‌تواند انعطاف پذیری کافی داشته باشد و احساسات خود را نشان دهد.

اما محققان با تلاش فراوان موفق به ایجاد رباتی شدند که می‌تواند برخی احساسات را در صورت خود نشان دهد. ربات “EVA” قادر است شش احساس اساسی عصبانیت ، انزجار ، ترس ، شادی ، غم و غافلگیری را با استفاده از عضلات مصنوعی فعال شده از طریق کابل‌ها و موتورهایی که در بخش درونی صورتش تعبیه شده، نشان دهد.

محققان پس از انجام یک سری آزمایشات و تعبیه کابل‌ها ، اجازه دادند EVA لبخند بزند یا اخم کند ، صورت آبی رنگ EVA  می‌تواند پاسخ‌های احساسی مختلفی را نشان دهد.

اگرچه EVA هنوز فقط یک آزمایش آزمایشگاهی است، اما این پیشرفت‌های فناوری در زمینه رباتیک می تواند روزی به نفع کارکنان خانه های سالمندان، بیمارستان‌ها ، مدارس و اقامتگاه‌ها باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *