اخبار داغ

شهرستان اندیکا دارای موزه‌های خصوصی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدعلی موسوی روز شنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به ظرفیت بالای منطقه برای ایجاد فضای موزه‌ای افزود: «به دلیل تاریخ طولانی و گسترده شهرستان اندیکا، همواره جای خالی یک ‌نهاد فرهنگی همچون‌ موزه در این شهرستان حس […]

اشتراک گذاری
09 خرداد 1400
60 بازدید
کد مطلب : 52130

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدعلی موسوی روز شنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۰ با اشاره به ظرفیت بالای منطقه برای ایجاد فضای موزه‌ای افزود: «به دلیل تاریخ طولانی و گسترده شهرستان اندیکا، همواره جای خالی یک ‌نهاد فرهنگی همچون‌ موزه در این شهرستان حس شده است.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  اندیکا ادامه داد: «بر همین اساس و ‌باتوجه به خواست شهروندان شهرستان در خصوص ایجاد موزه، سعی کردیم با بهره‌گیری از مشورت با نخبگان و اهالی فرهنگ، در گام اول از ظرفیت بالای بخش خصوصی در ایجاد موزه‌های خصوصی کوچک و متوسط و با کاربری مردم‌شناسی استفاده کنیم.»

او گفت: «بدینوسیله از علاقمندان در سراسر کشور به احداث موزه خصوصی در حوزه شهرستان اندیکا دعوت می‌کنیم به منظور اطلاع از روند اداری و قانونی ایجاد موزه، کسب مشاوره و همچنین ارائه درخواست، به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۹۵۶۶۶۰۸ و ۰۹۱۶۳۸۰۴۳۴۱ تماس حاصل نمایند.»

اندیکا در شمال‌شرقی استان خوزستان قرار دارد و از شمال غرب به لالی، از جانب شمال به سردشت دزفول، از طرف شمال و شمال‌شرق به استان چهارمحال و بختیاری، از مشرق به ایذه و از جنوب به مسجدسلیمان محدود می‌شود. اندیکا یکی از شهرستان‌های بختیاری‌نشین استان خوزستان است که مرکز آن شهر قلعه‌خواجه است. در سال ۱۳۶۸ مرکز بخش اندیکا از روستای لالی به روستای قلعه‌خواجه انتقال یافت و تا آن موقع جزو توابع مسجدسلیمان بود. در گذشته در زبان بومی آن را اندکو (اندی+کوه) می‌گفتند که اندی در زبان لری به معنای شگفتی و «کو» همان «کوه» یعنی سرزمین کوه‌های شگفت است. همچنین این شهرستان را (ان +ده +گا) به معنی» دهگاه» و محل نگهداری انبار غله هم گفته‌اند. مردم شهرستان اندیکا لر بختیاری هستند و به زبان لری گویش بختیاری سخن می‌گویند. ایل راه (گذرگاه عشایر لربختیاری به ییلاق) از شهرستان اندیکا و مسیر تاراز می‌گذرد.

این مکان از نخستین مکان‌های اسکان قوم لر در جنوب‌غرب ایران بود که آثار نخستین معماری پارسی (سنگ چین بدون ملات) در قلعه بردی اندیکا نمایان است. از مهمترین آثار تاریخی بصری این شهرستان می‌توان به قلاع باستانی همچون (قلعه‌بردی، قلعه‌لیت، دژملکان، قلعه ارکی شلا، قلعه دلی محمدحسین خان، قلعه دزورا، قلعه خواجه و..) کتیبه‌های نقوش برجسته ایلیمایی همچون (نگارکند‌های تنگ بتا، کتیبه نگین، کتیبه چلو، نقش برجسته سوزتینا، نقش برجسته موری، نقش برجسته تاراز، نقش بر جسته سوسن سرخاب) بقاع متبرکه (شاهزاده عبدا..، بابازاهد، بویر، صالح ابراهیم، شیخ احمد، سلطان ابراهیم، بابا احمد، امیرالمومنین، ممی هموم، آقا سلیمان و…) و آثار شاخص دیگری همچون پل نگین، بند قلعه خواجه، بند آبزالو و … اشاره کرد. نقوش برجسته تنگ‌بتا، یکی از مهمترین مفاخر ایران و از معدود نقوش برجسته و کتیبه‌های به خط الیمایید است که قدمت این نقوش برجسته به ۲۲۰۰ سال می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *