اخبار داغ

خانم‌های خانه‌دار مراقب تب کریمه کنگو باشند

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: افراد در تماس با دام و فرآورده‌های دامی شامل دامداران، توزیع‌کنندگان فرآوردهای خام دامی، سلاخان، قصابان و بانوان خانه‌دار، افراد در معرض تب کریمه کنگو هستند. محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌و گو با ایسنا، در رابطه با تب کریمه کنگو، اظهار کرد: همه ساله با […]

اشتراک گذاری
03 خرداد 1400
131 بازدید
کد مطلب : 51236

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: افراد در تماس با دام و فرآورده‌های دامی شامل دامداران، توزیع‌کنندگان فرآوردهای خام دامی، سلاخان، قصابان و بانوان خانه‌دار، افراد در معرض تب کریمه کنگو هستند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌و گو با ایسنا، در رابطه با تب کریمه کنگو، اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد.

وی در رابطه با راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افزود: این بیماری از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است.

این مسئول با بیان اینکه افراد در تماس با دام و فرآورده‌های دامی شامل دامداران، توزیع‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی، سلاخان، قصابان و نیز بانوان خانه‌دار، افراد در معرض تب کریمه کنگو هستند، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان، کنه‌ها بوده، به همین دلیل در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، نباید کنه را له کرد که این امر باعث انتقال ویروس این بیماری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تب، مهم‌ترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام است، گفت: دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهایی شده که معمولاً برای دامداران قابل تشخیص نیست که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه در فصل گرما نظارت‌های بهداشتی بر کشتارگاه‌ها تشدید می‌شود، اظهار کرد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت‌دار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که گوشت دام‌های ذبح شده در مراسم ملی، مذهبی و قربانی را ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگه‌داری کنند، خاطرنشان کرد: با نگه‌داری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه، pH گوشت کاهش پیدا می‌کند و ویروس کریمه کنگو به دلیل حساس بودن به pH اسیدی از بین می‌رود.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *