اخبار داغ

سیاست‌های مهم مذاکرات وین

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس حضور سید عباس عراقچی در نشست امروز کمیسیون: معاون وزارت امور خارجه در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین ارائه کرد.این جلسه با حضور عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان و به منظور بررسی آخرین وضعیت مذاکرات وین […]

اشتراک گذاری
02 خرداد 1400
118 بازدید
کد مطلب : 51141

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس حضور سید عباس عراقچی در نشست امروز کمیسیون:

معاون وزارت امور خارجه در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین ارائه کرد.
این جلسه با حضور عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان و به منظور بررسی آخرین وضعیت مذاکرات وین و در راستای شأن نظارتی مجلس برگزار شد.

این جلسه نسبتاً طولانی با حضور اعضای کمیسیون و پس از دوره چهارم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو ۱+۴ برگزار شد و در این جلسه آقای عراقچی گزارشی درباره روند مذاکرات ارائه کرد. در این جلسه، معاون وزیر خارجه با توجه به سیر چند دور مذاکره توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کرد.

ما در این مذاکرات چند سیاست مهم را دنبال می کنیم. سیاست اصلی لغو همه تحریم ها و انجام راستی آزمایی برای لغو این تحریم هاست و پس از آن جمهوری اسلامی آماده است تا به تعهدات سابق برجامی خود بازگردد و این مطالبه نمایندگان نیز بود که این سیاست های اصلی با دقت دنبال شده و همه اجزای آن توسط تیم مذاکره کننده با دقت دنبال شود.

براساس گزارش آقای عراقچی در این مذاکرات تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با توجه به منطق دیپلماسی خود برای رفع تحریم ها توانسته اند بخش زیادی از تحریم ها را به مرحله ای برسانند که طرف های غربی و آمریکایی بپذیرند که آنها باید رفع شود، اما کماکان بخش مهمی از تحریم ها باقی مانده است که این موضوع در ادامه مذاکرات دنبال خواهد شد و مطالبه نمایندگان نیز این بود که کلیه تحریم ها باید لغو شود.

همچنین در مورد تحریم هایِ بخشی، براساس گزارش طرف مذاکره کنندگان منطق جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده و طرف آمریکایی اعلام کرده که می تواند این تحریم ها را بردارد، اما در مورد اجزای تحریمی، مسائلی همچنان باقی مانده است.

برخی از تحریم ها همچنان محل مناقشه در مذاکرات است و براساس ادعای غربی ها و طرف آمریکایی و طبق گزارش آقای عراقچی، آمریکایی ها آنها را به موضوعات منطقه ای و حقوق بشری گره زده اند و در این چارچوب خواسته نمایندگان این بود که کلیه تحریم ها باید لغو شود.

همچنین بحث راستی آزمایی یکی از دغدغه هایی است که باید به آن پرداخته شود و خواسته جمهوری اسلامی این است که تحریم ها باید به صورت اساسی و اجرایی لغو شود و تنها روی کاغذ نباشد.

یکی از خواسته های مهم نمایندگان در این جلسه اجرای دقیق راستی آزمایی لغو تحریم ها بود و آقای دکتر عراقچی نیز گفتند که گفت وگوها در این خصوص در حال انجام است و مذاکرات به شکل جدی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *