اخبار داغ

اصلاح‌ طلبان توان تغییر زمین بازی به نفع خود را دارند!

یک فعال سیاسی با بیان اینکه جریان اصلاحات جذب آرای خاکستری را در انتخابات ۱۴۰۰ هدف قرار داده است، گفت: تجربه پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد آنها توان تغییر زمین بازی به نفع خود را دارند. زهرا نژادبهرام در گفت‌وگویی درباره آرایش انتخاباتی سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: آرایش انتخاباتی تفاوت چندانی با گذشته […]

اشتراک گذاری
01 خرداد 1400
123 بازدید
کد مطلب : 50945

یک فعال سیاسی با بیان اینکه جریان اصلاحات جذب آرای خاکستری را در انتخابات ۱۴۰۰ هدف قرار داده است، گفت: تجربه پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد آنها توان تغییر زمین بازی به نفع خود را دارند.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگویی درباره آرایش انتخاباتی سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: آرایش انتخاباتی تفاوت چندانی با گذشته نداشته و در دوره های قبلی هم افراد شاخص از گروه ها و جناح های مختلف سیاسی در انتخابات شرکت می کردند اما در این دوره از انتخابات، شاهد حضور پررنگ فرماندهان نظامی در انتخابات بودیم و جای تامل است که چطور این افراد به این جمع بندی رسیده اند که فقط می توانند با فعالیت سیاسی و استفاده از ظرفیت های ریاست قوه مجریه به اهدافشان برسند.

وی  مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره تعریف رجل سیاسی را نیز وجه تمایز این دوره از انتخابات عنوان کرد و افزود: در حالی که موضوع انتخابات ریاست جمهوری و رهبری از جمله مواردی هستند که قانون اساسی موضوع را به تصویب مجلس موکول نکرده و خودش برای آن آیین نامه تعریف کرده، اینکه شورای نگهبان به امر قانونگذاری ورود کرده جای تامل است.

قائم مقام انجمن روزنامه نگاران زن تصریح کرد: تداخل خوانشی که بین مجری و ناظر به وجود آمده نقطه قابل تامل دیگر این انتخابات است که مجری یعنی وزارت کشور و دولت معتقد هستند قانون اساسی کفایت موضوع را می کند و ناظر تحلیل دیگری دارد و قانون دیگری را مصوب کرده‌ و بر مبنای آن امر نظارت و تایید نظارت ها را انجام می دهد.

نژادبهرام، مذاکرات مجلس خبرگان یا مجلس موسسان قانون اساسی درباره رجل سیاسی را یادآور شد و گفت: بر اساس مشروح مذاکرات مجلس موسسان، هر شخصی که ظرفیت های سیاسی لازم را داشته باشد و در معادلات ملی کشور مداخله کرده باشد فارغ از اینکه زن باشد یا مرد، رجل محسوب می شود و رجل یک کلمه عام است.

وی به اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در سال گذشته درباره نبود مانع برای حضور زنان در عرصه ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: برای اولین بار منتظر هستیم ببینیم که با تعبیر جدیدی که سخنگوی شورای نگهبان از واژه «رجل» ارائه کردند و باتوجه به ثبت نام خانم زهرا شجاعی مشاور پیشین رییس جمهوری و فعال اصلاح طلب، نگاه شورای نگهبان چگونه خواهد بود. انتظار جامعه این است که کلمه رجل در انتخابات امسال با تایید ایشان مصداق پیدا کند.

عضو شورای شهر تهران،با اشاره به فعالیت نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در سال گذشته یادآور شد: اصلاح طلبان با تشکیل این نهاد کلید انتخابات ریاست جمهوری را از سال گذشته زدند و توانستند ۱۴ نفر را به عنوان کاندیداهای اصلاح طلب معرفی کنند که حدود ۱۰ نفر از آنها ثبت نام کردند که ۲ نفر از آنها خانم بودند و همه چهره های شناخته شده صلاح طلب هستند.

وی افزود: بیشتر داوطلبان اصلاح طلب دارای برنامه حزبی یا شخصی برای ریاست جمهوری و از چهره های ممتاز ملی هستند و تمام شاخص های قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری را دارا هستند و با حضور این افراد جریان اصلاحات ظرفیت خود را برای توسعه سیاسی در کشور نشان داد.

وی با بیان این که مشارکت حداکثری در تعاملات منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی موثر است و توان کشور برای مقاومت فعال در برابر فشارهای خارجی را بالا می برد، افزود: اطمینان دارم شورای نگهبان با رویکرد تامین منافع ملی، افراد معرفی شده از سوی جریان اصلاحات را که همگی افراد شاخص و رجل سیاسی هستند، تایید می کند.

رفع تحریم‌ها و برجام ثمره اختیارات ریاست‌جمهوری بود

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان مصمم به معرفی یک کاندیدای اصلاح طلب بر اساس نظرسنجی های روزهای آخر هستند، خاطرنشان کرد: همه در جبهه اصلاح طلبان تابع نظر جمعی هستند و اعلام کردند که نظر نهایی جبهه را می پذیرند و هر کس که در نظرسنجی ها جایگاه بالاتری داشته باشد نماینده این جریان در انتخابات خواهد بود و این رویکرد را در انتخابات های ۹۲، ۹۴، ۹۶ و ۹۸ هم تجربه کردند.

نژادبهرام با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان منافع جریانی را بر منافع فردی ترجیح می دهند و هدف نهایی آنها کمک به توسعه سیاسی کشور است، گفت: رویکرد بدنه مردمی اصلاحات و نمایندگان آنها در جبهه اصلاح طلبان این است که کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات داشته باشند اما دنیای سیاست پیچ و خم های خاص خودش را دارد و در نهایت مطمئن هستم در تعیین گزینه نهایی منافع ملی و رویکرد جریان اصلاحات مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سئوالی درباره کناره گیری محمد رضا عارف از کاندیداتوری در حالی که در لیست نهاد اجماع ساز برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بود نیز گفت: کناره گیری تصمیم شخصی ایشان بود و طی بیانیه ای اعلام کردند به خاطر منافع ملی و مصالح جریان اصلاح طلبی ترجیح می دهند که کاندیدا نباشند اما ایشان کماکان از ذخیره های جریان اصلاحات برای عرصه سیاست ورزی کشور هستند.

وی درباره دلایل حضور گسترده اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری باوجود تاکید آنها بر محدودیت اختیارات ریاست جمهوری نیز گفت: ممکن است اختیارات رییس جمهوری محدود باشد اما به معنای اختیار نداشتن نیست و ما انتظار داریم که ریاست جمهوری اختیارات بیشتری بر اساس قانون اساسی داشته باشد اما به هر حال، هم اکنون هم رییس جمهوری رییس قوه مجریه است و با همگرایی با جریان های مختلف قدرت و دیگر قوا اتفاقات خوبی را برای کشور رقم زده است.

نژادبهرام درباره تاثیرات مثبت حضور یک فرد کارآمد در راس قوه مجریه برای کشور نیز گفت: فراموش نکنید که مذاکرات برجام از درون دولت شکل گرفت و گرچه رهبری سیاست های کلان را مشخص می کنند اما کسی که در میدان بازی کرد و کار برجام را برای رفع تحریم ها به سرانجام رساند، دولت بود و این تحول بزرگ در دیپلماسی را دولت پایه گزاری کرد؛ گرچه با آمدن ترامپ به کاخ سفید مردم نتوانستند از ثمره آن به خوبی بهره مند شوند.

جذب آرای خاکستری دشوارتر از گذشته است

وی، رای های خاکستری را گروه هدف اصلاح طلبان برای رای آوری در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد و افزود: انتخابات این دوره بسیار پیچیده تر از دوره های قبل است و به میدان آوردن آرای خاکستری بسیار دشوارتر از گذشته است اما اصلاح طلبان، جذب آرای خاکستری را هدف قرار داده اند.

این فعال سیاسی درباره وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر نیز گفت: با طیف گسترده ای از رد صلاحیت ها روبه رو شدیم اما خبر دارم که پنج نفر از اصلاح طلبان که اعتراض کرده بودند در تجدیدنظر تایید شدند و از تایید یا رد بقیه اصلاح طلبان اطلاع ندارم ولی در نهایت وضعیت اصلاح طلبان بدتر از سال ۹۶ نیست زیرا در این سال تمام نیروهای شاخص اصلاح طلب را به دلایل سیاسی رد صلاحیت کرده بودند.

نژادبهرام گفت: باوجود رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات سال ۹۶ شوراها، ما توانستیم یک لیست ۳۱ نفره را برای انتخابات شورای شهر تهران ببندیم و با عزم جریان اصلاحات آرای خوبی به دست آوردیم و این انتخابات نشان داد که اصلاح طلبان مهارت و توان این را دارند که در هر شرایطی زمین بازی را به نفع خودشان تغییر دهند حتی اگر با مشکل رد صلاحیت روبه رو شوند.

منبع : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *