اخبار داغ

پیروزی در انتخابات به میزان مشارکت مردم بستگی دارد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره ارزیابی که از شرایط پیش‌روی انتخابات ریاست جمهوری دارد، گفت: چهره‌های سیاسی و شاخص از سه جریان اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات ثبت نام کردند، اما اینکه کدام یک از چهره‌های سیاسی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند چند روز دیگر مشخص […]

اشتراک گذاری
31 اردیبهشت 1400
125 بازدید
کد مطلب : 50855

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره ارزیابی که از شرایط پیش‌روی انتخابات ریاست جمهوری دارد، گفت:

چهره‌های سیاسی و شاخص از سه جریان اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات ثبت نام کردند، اما اینکه کدام یک از چهره‌های سیاسی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند چند روز دیگر مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس :

چهره‌های شاخص ثبت نام کنندگان در بین اصولگرایان آقای «سید ابراهیم رییسی»، در بین اصلاح طلبان آقای «اسحاق جهانگیری» و در بین میانه‌روها آقای «علی لاریجانی» است. اما سبد رای لاریجانی با دو نامزد دیگر همپوشانی دارد.

در واقع بخشی از آرای لاریجانی از سوی نیروهای اصولگرا و بخشی دیگر از سوی اصلاح طلبان خواهد بود.

البته به نظرم لاریجانی نیم نگاهی به ائتلاف اصلاح‌ طلبان و اصولگرایان نیز دارد و امیدوار است در زمان انتخابات همه نیروهای اصلاح طلب و بخشی از اصولگراها از وی حمایت کنند.

تا زمان اعلام تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، نمی‌توان درباره آرایش نهایی و سمت و سویی نامزدها نظر قطعی داد.

اگر چهره‌های اصلاح طلب شاخص از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشوند، امکان دو قطبی شدن انتخابات وجود دارد. در این صورت احتمال اینکه نیروهای اصلاح طلب در حمایت از لاریجانی پای صندوق‌های رای حاضر شوند، بسیار زیاد خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره شانس پیروزی داوطلبان اصلاح طلب یا اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری گفت:

این موضوع بستگی به میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد. اگر میزان مشارکت زیر ۴۵ درصد باشد، قطعا اصولگرایان پیروز خواهند شد. اگر مشارکت مردم در انتخابات از مرز۴۵ درصد عبور کرده و به ۶۰ درصد و بیشتر برسد، احتمال پیروزی اصلاح طلبان افزایش خواهد یافت.

اگر اصلاح طلبان و اعتدالیون بر روی نام لاریجانی اجماع کنند، با ۵۵ درصد مشارکت مردم هم احتمال پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

لاریجانی علاوه بر جناح اصلاح طلب، از دایره اصولگراها نیز رای دارد. به عبارتی پیروز انتخابات را میزان مشارکت مردم تعیین خواهد کرد.

مردم نیازهای داخلی و خارجی خود را می‌شناسند اما برخی از نامزدهای ریاست جمهوری خواسته‌ها و آرمان‌های خود را می‌خواهند به نام سیاست پیش ببرند که اغلب این سیاست‌ها خواسته مردم نیست.

رحیمی با بیان اینکه خواسته‌های مردم را با همه پرسی می‌توان دریافت، اظهار داشت:

کافی است در چندین محورخواسته‌های مردم در یک همه پرسی به رای گذاشته شود که از جمله مهمترین این خواسته‌ها بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد، تعیین تکلیف حریم شخصی افراد، احترام به حقوق بشر و محیط زیست، برخورداری از یک زندگی عادلانه، دوری از تنش در سیاست خارجی، بهبود تعاملات با نظام بین الملل، اجماع داخلی بین نیروهای سیاسی و افزایش چترخودی و ملی بر فراز طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

رحیمی گفت:

اغلب کسانی که درعرصه سیاسی شعار می‌دهند، مطالبات و آرمان‌هایی برعکس مطالبات مردم دارند، این فاصله برای نظام و کشور خطرناک است و باید تغییری دراین نوع سیاست ایجاد شود.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به تاثیر متغییر کرونا در میزان مشارکت گفت:

درانتخابات پیش رو برای نخستین بار تجربه برگزاری انتخابات در شرایط  کرونایی دیده می‌شود. از طرفی شور و نشاط انتخاباتی هم به فعالیت ستادهای داوطلبان در ایام انتخابات بستگی دارد.

سفرهایی که نامزدهای ریاست جمهوری در زمان تبلیغات انجام می‌دهند و ارتباطاتی که با مردم، نخبگان و فعالان سیاسی می‌گیرند، در افزایش شور و نشاط انتخاباتی اثر دارد. در عین حال شرایط کرونایی این برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم تربت‌جام درباره راه‌هایی که سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود، گفت:

مشارکت در هر انتخاباتی سه مرحله دارد؛ مرحله نخست تحلیلی، ‌مرحله دوم تبیینی و مرحله سوم تهییجی است.

رحیمی در ادامه گفت:

در مرحله تبیینی داوطلبانی که تایید صلاحیت شدند، برنامه‌های خود از طریق رسانه‌ها برای مردم تبیین می‌کنند. اما در نهایت مرحله‌ای که به میزان مشارکت مردم درانتخابات نقش دارد، مرحله تهییجی انتخابات است.

اگر مرحله تحلیلی و تبینی به درست انجام نشده باشد، تهییج صرف در مرحله پایانی عرصه انتخابات کارآمد نخواهد بود.

اگر مردم به درستی توجیه نشوند که در این شرایط چرا باید در پای صندوق رای حاضر شوند و انتخاب هر فرد چه اثراتی بر زندگی آنها، شرایط کشور و سیاست داخلی و خارجی دارد، تهییج در مرحله پایانی انتخابات نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس :

چهره‌های سیاسی، ‌نخبگان، ‌نمایندگان مجلس و احزاب می‌توانند در بخش‌های تحلیلی و تبینی شرایط را برای جامعه تشریح کنند ولی مرحله تهییجی عمدتا در اختیار ستادها است و ستادها باید شور و نشاط لازم را ایجاد کرده و جذب نیروهای فعال را با ارتباط ‌گیری از مردم انجام دهند تا تهییج لازم در انتخابات صورت بگیرد.

رحیمی درباره اینکه آیا منصفانه است برخی از نامزدها باهدف کسب آرای مردم، تخریب دولت را در دستور کار قرار دهند، گفت:

در مدت ۵ سال ارتباط با دولت، ‌شاهد خدمات بزرگ دولت‌های یازدهم و دوازدهم بودم.

ساخت و افزایش تخت‌های بیمارستانی، گازرسانی و آب‌رسانی روستایی، تغییر الگوی کشت و آبیاری نوین کشاورزی، تنش زدایی در سیاست خارجی و شکل دادن یک قرارداد مهم در حوزه فعالیت‌های اتمی که دولت بعدی نیز مجبور است در همان چارچوب فعالیت کند، از جمله اقدامات بزرگی است که دولت انجام داد.

به دلیل شرایط کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه و سیاه نمایی‌هایی که در داخل علیه دولت شکل گرفت، بسیاری از فعالیت‌های دولت دیده نشد.

وی با بیان اینکه رییس جمهوری آینده باید برنامه مشخصی برای اداره کشور داشته باشد، گفت:

اینکه رییس جمهوری آینده در حوزه سیاست خارجی چگونه می‌خواهد مشکلات و چالش‌ها را حل کند، چه راهکارهایی برای تنش‌زدایی دارد و چگونه پرونده اتمی ایران در برجام را با سرانجام درستی می‌رساند، بسیار مهم است.

رحیمی با بیان اینکه رییس جمهوری برای کاهش صادرات نفتی باید برنامه مشخص داشته باشد، گفت:

اینکه نامزد ریاست جمهوری با بیان کلی آرمان‌های خود، فقط شعار بدهد، دردی از مردم، جامعه و کشور دوا نخواهد کرد. ضمن اینکه تخریب دولت ناجوانمردانه است و در ذهن مردم اثر منفی دارد.

رحیمی با بیان اینکه فردی می‌تواند در بین مردم برای رسیدن به ریاست جمهوری اعتماد ایجاد کند که برنامه دقیق، منطقی و قابل اجرا ارائه دهد، عنوان کرد:‌

این برنامه باید منطبق برنیازهای مردم باشد. زیرا بین نیازهای مردم و آرمان‌هایی که سیاستمداران ما ترسیم می کنند، فاصله زیادی رخ داده است و فردی در انتخابات پیروز است که بتواند منطبق با نیازهای جامعه حرکت کند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *