اخبار داغ

رئیسی در انتخابات رای نمی آورد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، حسین کنعانی مقدم درباره آرایش جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب اظهار داشت: متاسفانه ثبت‌نام‌هایی که انجام و صفی که ایجاد شد، نشان دهنده یک نوع آنمی سیاسی در کشور ما است؛ آن هم در جریان‌ها، جناح‌ها و احزابی که هیچ کدام از آنها نتوانستند در درون خودشان به رقابت بپردازند و […]

اشتراک گذاری
30 اردیبهشت 1400
118 بازدید
کد مطلب : 50693

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، حسین کنعانی مقدم درباره آرایش جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب اظهار داشت:

متاسفانه ثبت‌نام‌هایی که انجام و صفی که ایجاد شد، نشان دهنده یک نوع آنمی سیاسی در کشور ما است؛ آن هم در جریان‌ها، جناح‌ها و احزابی که هیچ کدام از آنها نتوانستند در درون خودشان به رقابت بپردازند و بعد نیز انسجام و وحدت را در معرفی نامزد خودشان ایجاد کنند.

به نظر می‌آید که ما دو مشکل داریم یکی اینکه معماری سیاسی در کشور وجود ندارد، یعنی اینکه هر کسی جایگاه قدرتش مشخص شود و بتواند در آن جایگاه با توجه به توانایی و قدرتی که دارد حضور پیدا کند. امروز همه بدون نقشه معماری دنبال مهندسی انتخابات هستند که عمدتا نیز با شکست مواجه می‌شوند.

با این رفتار از ترکیب نیروهایی که به انتخابات ورود پیدا کرده‌اند پیش‌بینی این است که چهار نفر از اصولگرایان، سه نفر از اصلاح‌طلبان و دونفر از مستقلین و اعتدال گرایان و حامیان آقای روحانی و جریانی که عقبه ایشان هستند وارد عرصه رقابت می‌شوند.

از میان این هشت نفر  برخی تلاش می‌کنند بتوانند در مناظره‌ها شرکت کرده و تبلیغات خودشان را انجام دهند. از این تعداد نیز بعضی از آنها می‌دانند که رای نمی‌آورند اما می‌خواهند از این فرصت برای بیان مطالب و برنامه‌هایشان استفاده کنند؛ برخی نیز می‌دانند که پوششی هستند و باید به نفع فرد اصلی کنار بروند و بیشتر به دنبال این هستند که سازمان رای درست کنند و آرایش آن را در سبد نفر بعدی بریزند.

یک‌سری افراد نیز وارد عرصه می‌شوند که بتوانند رای حداکثری ویژه رای خاکستری را  به دست بیاورند.

اگر این چهار نفری که از جریان اصولگرایی تایید می‌شوند با هم ائتلاف نکنند، آقای رئیسی رای نمی‌آورد یا اگر بخواهند در انتخابات تا روز رای گیری رقابت کنند، که دچار ریزش رای خواهند شد.

در جریان اصلاح‌طلبی نیز گرچه چه همه منتظر هستند که ببینند چه اشخاصی تائید صلاحیت می‌شوند اما سمت و سوی آنها این است که یک اصلاح‌طلب خالص را وارد عرصه رقابت کنند و یک نفر هم پوششی و یار کمکی باشد.

در جریان مستقل و اعتدال‌گرایان نیز آقای لاریجانی و یکی دیگر از آقایانی که ممکن است از کارگزاران؛ اگر تایید شوند به انتخابات ورود پیدا می‌کنند و اگر تایید نشوند، یک نفر دیگر را وارد می‌کنند.

با این ترکیب به نظر می رسد که انتخابات به دور دوم کشیده شود و در دور اول رئیس‌جمهور مشخص نمی‌شود. مشکل اصلی در انتخابات ۱۴۰۰ این است که گفتمان غالبی که بتواند رای خاکستری را به دست بیاورد وجود ندارد.

کنعانی مقدم درباره حضور محمود احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات و انتقال پایگاهش به فرد دیگری در صورت عدم تایید صلاحیت، گفت:‌

با این صحبت‌هایی که آقای احمدی نژاد در وزارت کشور انجام داد و انتخابات را زیر سوال برد و گفت آن را قبول ندارد، به عنوان اپوزیسیون داخلی مطرح است که در راستای اپوزیسیون خارج نشین حرکت می‌کند و تلاش بر این است که این اپوزیسیون را ایجاد کند و هر کس هم رئیس جمهور شد بتواند از این اهرم فشار استفاده کند اما ایشان به سمت هر کسی تمایل پیدا کند، آرای آن فرد ریزش پیدا می‌کند و جایگاه خودش را از دست می‌دهد و برچسب می‌شود که باعث ریزش آرای آن فرد می‌شود.

نکته بعدی این است که علیرغم جو سازی‌هایی که انجام می‌شود، نه جریان اصولگرا، نه اصلاح‌طلب و نه بچه حزب اللهی‌ها دنبال احمدی‌نژاد نیستند. ظاهراً کسانی که می‌خواهند یک شکلی از اپوزیسیون داخلی را در راستای اپوزیسیون خارجی شکل دهند در حمایت از ایشان در حال فعالیت هستند.

کنعانی مقدم اظهار داشت:

سه تیپ نامزد در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که هنوز شورای نگهبان آنها را تایید نکرده است؛ یک تیپ  کسانی هستند که می‌دانند رای نمی‌آورند اما می‌آیند که اپوزیسیون داخلی را شکل دهند مثل آقای احمدی نژاد و آقای تاج‌زاده که می‌خواهند از این فضا برای دیده شدن استفاده و یارگیری کنند.

دوم کسانی هستند که هیزم انتخابات هستند و برای گرم کردن انتخابات حاضر می‌شوند و در مناظره ها برای یار اصلی، یار کمکی هستند.

سوم کسانی هستند که جدی وارد عرصه شده‌اند و می‌خواهند برنامه ارائه کنند و رقابت آن‌ها نیز جدی است که به نظر می‌رسد آقای رئیسی، لاریجانی، جهانگیری و محسن رضایی افرادی هستند که به صورت جدی وارد شدند و به نفع کسی کنار نمی‌روند، مگر اینکه در آخرین لحظات انتخابات به دور دوم کشیده شود، آن وقت به نفع دیگری کنار بکشند.

دبیرکل حزب سبز درباره کاندیدای مورد نظر جبهه ایستادگی اظهار داشت:

در چارچوب شورای وحدت و تصمیم‌گیری این شورا عمل خواهیم کرد که هنوز نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری نهایی در این شورا هستیم.

وی درباره اینکه سخنگوی شورای وحدت به طور قطع گفته که رئیسی نامزد این شورا است، تاکید کرد: اجماع روی ایشان وجود دارد اما وقتی ایشان می‌گوید من وابسته به هیچ جناح، گروه و تشکیلاتی نیستم که البته به نظر من هم شوخی سیاسی کرده و هم باعث ریزش آرا خواهد شد، چون کسی که از الان می‌گوید حرف هیچ کسی را گوش نمی‌کنم و حرف، حرف خودم است، دچار یک نوع خود رایی در مسائل سیاسی خواهد شد.

کنعانی مقدم درباره جبهه پایداری و همسویی آنها با دو شورای ائتلاف و وحدت گفت:

در کشور ما در جریان اصولگرا یک ارکستر سمفونی وجود دارد که هر کسی مسئول ساز خودش است؛ اگر همه باهم هماهنگ بزنند و به رغم اینکه سازها متفاوت است هارمونی خوبی پیدا می‌کند و دلنشین می‌شود اما اگر هر کس ساز و نت خودش را بزند قطعاً از ارکستر آن را بیرون می‌اندازند و می‌گویند خلاف ملودی که باید زده شود کار می‌کنید؛ البته در این انتخابات این مسائل مقداری خودش را نشان خواهد داد.

وی درباره اجماع شورای وحدت و شورای ائتلاف اظهار داشت:

اگر آقای رئیسی قطعی شود، به نظر می‌رسد که اجماع روی وی شکل می‌گیرد و یک نفر دیگر کنار او که دو نفر جزو نامزدهای اصلی قرار خواهند گرفت اما اگر با یکدیگر ائتلاف نکنند و هر کس ساز خودش را بزند ۴ نفر حداقل خواهیم داشت.

اکنون منتظر تایید صلاحیت‌ها هستیم و باید ببینیم که چه کسانی به صورت شوخی یا جدی ورود کرده‌اند؛ برخی سلبریتی سیاسی هستند و فالوور هم دارند اما این فالوورها ممکن است موقع انتخابات به این سلبریتی‌ها رای ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *