اخبار داغ

افزایش ۲۸ میلیون متر مکعبی تولید گاز ایران با توسعه میدان فرزاد بی

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: با توسعه میدان مشترک فرزاد بی، ظرفیت تولید گاز ایران روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب افزایش پیدا می‌کند. به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از ایرنا، «رضا دهقان» امروز در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی، ادامه داد: برای توسعه این […]

اشتراک گذاری
27 اردیبهشت 1400
168 بازدید
کد مطلب : 50192

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: با توسعه میدان مشترک فرزاد بی، ظرفیت تولید گاز ایران روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از ایرنا، «رضا دهقان» امروز در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی، ادامه داد: برای توسعه این میدان مشترک دو سکو نصب خواهد شد و هر کدام از این سکوها، ۴ حلقه چاه تولیدی خواهند داشت.

وی افزود: گاز و میعانات تولید شده از این دو سکو، با دو خط لوله به خشکی منتقل می شود. خط لوله انتقال گاز ۳۶ اینچ و به طول ۲۳۰ کیلومتر است. میعانات گازی نیز با خط لوله ۱۰ اینچی به تاسیسات دریافت گاز در خشکی می رسد و از آنجا گاز به ۵ پالایشگاه پارس جنوبی و میعانات به دو پالایشگاه آن منتقل می شود.  

به گفته دهقان، از میدان فرزاد بی، روزانه ۲۸ میلوین متر مکعب گاز ترش تولید می شود و سهم میعانات گازی نیز ۵ هزار بشکه در روز خواهد بود. تولید گوگرد از این میدان نیز ۱۲۰۰ تن خواهد بود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه گاز تولید شده از «فرزاد بی» گاز خشک است، گفت: از همین رو توسعه فازهای پارس جنوبی اقتصادی ‌تر است.

وی سرمایه گذاری لازم برای توسعه فرزاد بی را ۱.۸  میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این قرارداد در ۵ سال اجرا می شود و با توجه به ترکیب گاز موجود در مخزن، و پیچیدگی های زمین شناسی و مشکلات حفاری و استخراج، کار توسعه سخت تر از پارس جنوبی است و با توجه به ترکیب گاز موجود در انتقال گاز نیز با مشکل مواجهیم زیرا تکنولوژی بالاتر و آلیاژهای خاصی را می طلبد.

دهقان ادامه داد: این سختترین خط لوله دریایی در ایران است.  در فراورش گاز تولیدی این میدان نیز کار پیچیده خواهد بود.

مطالعات سه بعدی برای برداشت حداکثری از میدان مشترک فرزاد بی

در این مراسم همچنین «حمیدرضا مسعودی» مدیرعامل پتروپارس با بیان اینکه میدان فرزاد بی در فاصله ۸۵ کیلومتری بوشهر و ۳۵ کیلومتری فرزاد الف قرار دارد، گفت: حجم کل این میدان ۲۹.۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد می شود که ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن در سمت ایران قرار دارد.

وی افزود: شرکت پتروپارس قبلا قراردادی برای مطالعات اکتشافی و توسعه ای این میدان داشته و از جمله انجام مطالعات ژئومکانیک سه بعدی بود که برای اولین بار در کشور انجام شد.

مسعودی ادامه داد: حاصل این مطالعات این شد که در هر جای میدان بخواهیم عملیات حفاری انجام دهیم می توانیم بهینه ترین مسیر حفاری را به کمک این مدل جلو ببریم.

به گفته مسعودی ۶  گزینه اصلی برای توسعه و ۳۲ گزینه فرعی در نظر گرفته شد و در این مسیر ۲ شرکت بزرگ بین المللی در کنار پتروپارس بودند.

وی با بیان اینکه ورود دیرهنگام به توسعه یک میدان مخاطراتی دارد، گفت: اما ورود ناشناخته مشکلات بیشتری ایجاد می کند.

قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی» به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به یک شرکت ایرانی واگذار شد. قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، بین شرکت ملی نفت (کارفرما) و شرکت پتروپارس (پیمانکار) به امضا رسید.

مدت زمان اجرای این قرارداد پنج سال در نظر گرفته شده و هدف از اجرای این قرارداد که در قالب قرارداد بیع متقابل است، دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز غنی (۲۸ میلیون مترمکعب و معادل یک فاز استاندارد پارس جنوبی) است.

میزان گاز درجای میدان فرزاد بی در حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است که میزان میعانات گازی آن حدود پنج‌هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *