اخبار داغ

دربی انتخاباتی

‍ مناظرات انتخاباتی؛ چیزی شبیه به دربی؟ به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه فرهیختگان در راطه با انتخابات ۱۴۰۰نوشت: حدود یک‌ماه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری مانده و مهلت ثبت‌نام نامزدها به اتمام رسیده است. صداوسیما در دوره‌های قبلی یکی از عوامل موثر در انتخابات بوده و شنیده‌های امسال حکایت از تهیه برنامه‌های مختلفی […]

اشتراک گذاری
26 اردیبهشت 1400
129 بازدید
کد مطلب : 50107

‍ مناظرات انتخاباتی؛ چیزی شبیه به دربی؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه فرهیختگان در راطه با انتخابات ۱۴۰۰نوشت:

حدود یک‌ماه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری مانده و مهلت ثبت‌نام نامزدها به اتمام رسیده است.

صداوسیما در دوره‌های قبلی یکی از عوامل موثر در انتخابات بوده و شنیده‌های امسال حکایت از تهیه برنامه‌های مختلفی مانند «مناظره»، «گفت‌وگو با جوانان»، «گفت‌وگو با دوربین» و… توسط این سازمان دارد. احتمالا برنامه‌های دیگری نیز از رادیو و تلویزیون پخش خواهد شد.

هرچند عده‌ای معتقدند صداوسیما دیر و منفعل عمل کرده اما ظاهرا قرار است این تنور در روزهای آینده داغ شود. انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره مانند دوره‌های دیگر مهم است ولی شاید ویژگی خاصش این باشد که تعداد چهره‌های ثبت‌نام کرده شاخص آن بیش از دوره‌های گذشته باشد.

یکی از روش‌های تبلیغاتی استفاده از مناظرات تلویزیونی است. شیوه‌ای که برای اولین‌بار به‌طور مستقل و جدی در سال ۸۸ آغاز و در دو دوره بعدی آن به فرم و شکل دیگری نیز انجام شد. به استناد آمار، مناظرات انتخاباتی در ایران و کشورهای دیگر پربیننده‌ترین برنامه‌های انتخاباتی تلویزیونی هستند و کارشناسان معتقدند در کاهش یا افزایش آرای نامزدها هم تاثیر زیادی دارند.

فرم مناظره پس از انتخابات ۸۸ تغییرات متعددی کرد و از فضاهای هیجانی دور شد اما به‌نظر می‌رسد امسال هم مهم‌ترین و موثرترین برنامه انتخاباتی کاندیداها باشد و حساسیتش هم در حد دربی‌های مشهور بشود؛ حساسیتی که گاه هیجان را به‌جای منطق و استدلال می‌نشاند و سفید را سیاه نشان می‌دهد و برعکس.

اهالی سیاست و رسانه، کارکردهای متعددی را برای مناظرات قائل هستند که شامل روشنگری، تخلیه انرژی برای هواداران، ارائه فرصت برابر برای صحبت کردن با مردم، نقد برنامه‌های دیگران و دفاع و توجیه برنامه خود می‌شود. البته قدرت بیان نامزدها و توان اقناع مخاطب و استفاده صحیح از رسانه می‌تواند باعث افزایش شانس آنها با استفاده از مناظرات تلویزیونی شود.

بدیهی است که هیچ‌ نامزدی در مناظرات از ضعف‌های خودش نمی‌گوید و سعی می‌کند کاستی‌های دیگران را برجسته کند. حالا که سه‌ دوره از مناظره‌ها گذشته، زمان مناسبی است که این برنامه جسورانه و با شفافیت بیشتری روی آنتن برود و از کلی‌گویی و برچسب زدن نامزدها جلوگیری شود و طوری نشود که چهار سال بعد مردم باز هم خود را دربرابر رئیس‌جمهور منتخب، فریب‌خورده و منفعل بدانند و دست‌شان به‌جایی هم بند نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *