اخبار داغ

اسناد پدافند غیرعامل باغ ها و کاروانسراهای ایرانی تدوین میشود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نشست ارائه پیش‌نویس سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی در حوزه‌های تخصصی وزارتخانه با اتمام پیش‌نویس این سند در معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. در این نشست با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور، معاون آموزشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس […]

اشتراک گذاری
24 اردیبهشت 1400
82 بازدید
کد مطلب : 49604

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نشست ارائه پیش‌نویس سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی در حوزه‌های تخصصی وزارتخانه با اتمام پیش‌نویس این سند در معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

در این نشست با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور، معاون آموزشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس دانشگاه مالک اشتر، معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل، رئیس و معاون مجتمع دانشگاهی پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر مهدی به شکل حضوری و مدیران کل استانی به شکل مجازی برگزار شد.

اقدامات نهایی سند جامع پدافند وزارت میراث فرهنگی با حضور مونسان

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی در این نشست با تشکر از دست‌اندرکاران تهیه این سند و با اشاره به وظایف این معاونت مبنی بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص حفظ، مرمت، احیا، سامان‌دهی و مدیریت بناها، مجموعه بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور و نظارت بر اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط بیان کرد: تهیه این سند گامی در راستای تسهیل حفاظت، مدیریت بحران و کمک در شرایط اضطرار در زمینه‌های فعالیتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل و مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نمایندگان پدافند غیرعامل در مراکز استانی با هدف احصای سرفصل‌های مرتبط بر تهیه سندهای جداگانه پدافندغیرعامل با موضوعاتی همچون باغ ایرانی، کاروانسراهای ایرانی، بافت‌ها  و شهرهای تاریخی و …. به عنوان الگو تاکید کرد.

به گفته طالبیان بر اساس زمان‌بندی انجام شده، قرار است در ادامه جلسات کارشناسی ستادی و مراکز استانی در نشست شورای معاونان وزارتخانه با حضور دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، اقدامات نهایی شدن این سند فراهم شود.

سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث فرهنگی با آینده‌نگری و هوشمندانه تدوین شود

محسن محبی معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل، تهیه پیش‌نویس این سند در زمان کوتاه با توجه به برنامه‌ریزی‌های منظم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های بحث و تبادل نظر با حضور اعضای ستادی و استانی را از جمله توفیق‌های تهیه این سند اعلام کرد و گفت: تهیه اسناد راهبردی برای وزارت‌خانه ها و سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله برنامه‌های مصوب سال‌جاری است و تهیه این اسناد نقشه راه دستگاه‌ها در زمان حال و آینده با هدف دستیابی به اهداف عالی پدافند غیرعامل است.

او با تاکید بر اینکه این سند برای مواجهه با تهدیدهای احتمالی وزارتخانه تهیه می‌شود، بر مشارکت تمامی معاونت‌ها و ادارات‌کل استانی و بحث و بررسی و تبادل نظر در زمان اجرا و ارائه سند نهایی تاکید کرد و افزود: سند جامع پدافند غیرعامل وزارت باید با تایید سازمان پدافند غیرعامل و براساس آینده‌نگری، متناسب با تحولات، هوشمندانه و با توجه به تهدیدهای سایبری در زمینه‌های تخصصی وزارت تهیه شود.

حفظ دارایی‌های زیرساختی میراث‌فرهنگی کشور اولویت‌ ما است

ابوطالب شفقت معاون آموزشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس دانشگاه مالک اشتر نیز با تاکید بر قابلیت خوب سند جامع پدافند غیرعامل در ادامه گفت: این سند باید به آینده جهت بدهد و قابل بهره‌برداری بهینه باشد. حفظ دارایی‌های زیر ساختی میراث‌فرهنگی کشور از اولویت‌های ماست که باید به نسل‌های آتی نیز منتقل شود.

او تهیه سند جامع پدافند غیرعامل را اقدامی مبارک در  حفظ میراث‌فرهنگی به عنوان سرمایه اجتماعی و ملی عنوان کرد و افزود: سند یاد شده با تحلیل وضعیت حال و ترسیم خوب آینده می‌تواند در حفظ زیر ساخت‌های حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاثیر گذار باشد.

ارائه گزارشی از اقدامات ۱۰ ماهه کمیته پدافند غیرعامل در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی در تهران و برخی مراکز استانی، ارائه مراحل تهیه سند راهبردی پدافند غیرعامل از سوی مهدی نوری مدیر پژوهشکده حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مجتمع پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر و اعلام آمادگی مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر برای موزه منطقه‌ای خلیج فارس و کرانه خلیج فارس تا دریای عمان، استان آذربایجان شرقی برای بازار تاریخی و جهانی تبریز، استان خوزستان برای سه اثر جهانی چغازنبیل، شوش و سازه‌های تاریخی آبی شوشتر مبنی بر تهیه سند جامع پدافند غیرعامل از جمله موضوعات پایانی این نشست بود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت میراث‌فرهنگی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر

همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت میراث‌فرهنگی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر در نشست بررسی پیش‌نویس سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و تأمین نیازهای تحقیقاتی و آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل به امضا رسید.

 موضوع این تفاهم‌نامه که به امضای طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور و ابوطالب شفقت رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ رسید، شامل همکاری‌ها و فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و حفاظت از زیرساخت‌ها و آثار تاریخی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین و مدت آن سه ساله است.

انجام طرح‌های مطالعاتی با موضوع «تدوین الزامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران» برای اماکن، محوطه‌های تاریخی و طبیعی با اولویت ثبت‌های جهانی، برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها، سمینارهای مشترک علمی و پژوهشی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در اماکن تاریخی و حفاظت از زیر ساخت‌های تاریخی، همکاری در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت عمومی و تخصصی و … از جمله موضوعات همکاری این تفاهم‌نامه مشترک است.

انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای و راهبردی در قالب طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا براساس عناوین پروژه‌های تعریف شده مشترک فی‌مابین، ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مشارکت کارشناسان، امکان تبادل و استفاده از اسناد، مدارک، منابع علمی و کتابخانه‌ای، گزارش و منابع پژوهشی منتشر شده طرفین، همکاری در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت عمومی و تخصصی و …. از دیگر موضوعات همکاری‌های فی‌مابین معاونت میراث‌فرهنگی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *