اخبار داغ

انتخابات شورا به سمت رقابت می رود؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، واکنش‌ها همچنان به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات شورای شهر ادامه دارد. بر اساس اخبار منتشر شده بیش از ۸۰ درصد کاندیداها در تهران رد صلاحیت شده‌اند. این در حالیست که رد صلاحیت‌های گسترده سبب از دست دادن حدنصاب لازم در ۲۱ شهر شده و ۵۰ شهر نیز در […]

اشتراک گذاری
20 اردیبهشت 1400
82 بازدید
کد مطلب : 48951

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، واکنش‌ها همچنان به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات شورای شهر ادامه دارد. بر اساس اخبار منتشر شده بیش از ۸۰ درصد کاندیداها در تهران رد صلاحیت شده‌اند. این در حالیست که رد صلاحیت‌های گسترده سبب از دست دادن حدنصاب لازم در ۲۱ شهر شده و ۵۰ شهر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند.

بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر با اینکه هیچ سابقه‌ای در هیچ کدام از مراجع چهارگانه نداشتند در فهرست رد صلاحیت شدگان قرار گرفته‌اند.

البته پیشتر سیدحمید کاظمی رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفته بود در این دور از انتخابات علاوه بر مراجع چهارگانه از اطلاعات سپاه و شورای نگهبان نیز استعلام گرفته خواهد شد.

نکته قابل تامل در میان فهرست رد صلاحیت‌شدگان، حضور تعداد بالای شرکت‌کنندگان اصلاح‌طلب است؛ البته سوابق نشان می‌دهد که همواره اصولگرایان چند قدم از اصلاح‌طلبان جلوتر بوده‌اند زیرا اطمینان آنها از تائید صلاحیت کاندیداهای خود سبب شده تا با چهره‌های شاخص خود به میدان بیایند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان همواره دغدغه تائید صلاحیت را در دوره‌های مختلف انتخابات داشته و گاه مجبورند بدون چهره‌های شاخص خود و با اتکا به افراد کمتر شناخته شده وارد انتخابات شوند.

منتقدان عملکرد هیات نظارت در رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها معتقدند برخورد سلیقه‌ای سبب کاهش مشارکت مردم می‌شود تا گروهی با مشارکت حداقلی و بدون رقیب بر سر کار بیایند. با این حال هیات نظارت مرکزی چنین انتقادی را وارد نمی‌داند؛‌ به گفته رئیس هیات نظارت مرکزی، ۱۵ مرجع می‌توانند در بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها اعلام نظر کرده و مستندات این نهادها در مورد داوطلبان برای هیات نظارت حجت است.

محسن پیرهادی عضو هیات نظارت مرکزی، در این زمینه مقصر را عملکرد هیات‌های اجرایی دانسته و گفته است:

متاسفانه برخی، غوغاسالاری و آدرس غلط دادن را عامل ماندگاری خود در سیاست داخلی کشور می‌دانند و از هر روزنه‌ای برای این مقصود خود استفاده می‌کنند؛ عملکرد هیات‌های اجرایی در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر از جمله این مصادیق است.

منتقدان و بازماندگان، به جای اینکه از روند و عملکرد هیات‌های اجرایی گلایه‌مند باشند انگشت اتهام را به سمت هیات‌های نظارت نشانه رفته‌اند و در سطح بالاتر آن، کلیت مجلس را زیرسوال می‌برند.

پیرهادی عملا توپ را به زمین دولت انداخته و نقش مجلس در ردصلاحیت‌ها را کمرنگ دانسته است آن هم در حالی که رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه‌ای با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، عملکرد هیات اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان شورای شهر را براساس دو اصل قانون‌مداری و بی‌طرفی دانسته و از عملکرد هیات‌های نظارت ابراز نگرانی کرده است.

وی با مطرح کردن این پرسش که حذف رقیب به هر قیمت و به هر شکلی و به هر صورتی ارزش دارد که این اقدامات انجام شود؟ گفته، عملاً این بدین معناست که رقابت سیاسی را در فضای رقابت به رسمیت نمی‌شناسند.  

محسن هاشمی رئیس شورای شهر در صحن علنی شورا به نزدیک شدن به ایام انتخابات و اینکه کمتر از ۴۰ روز تا انتخابات شوراها باقیست اشاره کرد و درباره روند رسیدگی به اعتراض ردصلاحیت شدگان گفت:

جامعه منتظر دو پیام مهم در رونق و نشاط انتخاباتی است. به همین دلیل تائید صلاحیت حداکثری و شنیده شدن صداهای متکثر در فضاهای سیاسی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد حقانی از چهره‌های اصلاح‌طلب که سابقه حضور در دور چهارم شورای شهر تهران را در کارنامه خود دارد، در این دوره از انتخابات رد صلاحیت شده و پس از عدم احراز صلاحیت، اعتراض خود را برای تجدیدنظر ثبت نکرده است. حقانی بیش از ۵۱ سال در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری فعالیت کرده است.

وی در واکنش به رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات شورای شهر اظهارداشت:

بیش از نیم قرن از بیت‌المال و منابع شهرداری برای من هزینه شده است تا امروز به این نتیجه برسم که می‌توانم موثر واقع شوم. من ۴۲ سال بعد از انقلاب بارها از سوی همه مراجع مراجع نظارتی تائید صلاحیت شده‌ام، اما امروز به استناد بندی که به من ربطی نداشته رد صلاحیت شده‌ام.

بیشترین آسیب «رد صلاحیتِ ناحق» به مردم وارد خواهد شد. مردمی که چه در دولت و موسسه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها هزینه تربیت نیروهای کارآمد و متخصص را در دوره‌های مختلف پرداخت کرده‌اند. کنار زدن افراد متخصص و پیاده کردن آنها از قطار خدمتگزاری به نفع مردم و صلاح نظام و شهر نیست. این افراد سعی و خطاهای خود را کرده  و همه هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت شده است.

اینکه به بهانه‌های مختلف اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شوند و نزدیک به ۵۰ درصد از مردم کنار گذاشته شوند با این استدلال که این بار نوبت به گروه دیگری است که وارد شورا شوند اشتباه است. در واقع نگاه جناحی به انتخابات شوراها اشتباه است. مردم باید آزادانه در انتخابات تصمیم بگیرند و نباید مانعی برای انتخاب آنها ایجاد شود.

این روزها رد صلاحیت شدگان منتظر پاسخ اعتراض خود نسبت به رد صلاحیت هستند تا هیات مرکزی با توجه به انتقادهای هفته‌های اخیر برای تقویت فضای مشارکت و حضور حداکثری افراد در انتخابات، در تصمیم‌های خود تجدیدنظر کند. با این حال رئیس شورای شهر تهران گفته،‌ با وجود رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده و شکایت و اعتراض‌هایی که نامزدهای رد صلاحیت شده داشته‌اند، متاسفانه در روند رسیدگی به رد صلاحیت‌شدگان در انتخابات شوراها پاسخ قابل طرحی گرفته نشده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *