اخبار داغ

محصول دانش‌بنیانی که با استانداردهای ایران صادر شد/راهکاری برای تولید آب شُرب و صنعتی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یکی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از دانش و تخصص فناوران داخلی در زمینه بومی سازی سامانه‌های گندزدایی الکتروکلریناتور آب شور در کشور مشغول به تحقیق و توسعه است و در حال حاضر به عنوان تنها شرکت ایرانی در جمع ۱۰ تولیدکننده مطرح الکتروکلریناتور آب دریا قرار گرفته […]

اشتراک گذاری
19 اردیبهشت 1400
129 بازدید
کد مطلب : 48656

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یکی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از دانش و تخصص فناوران داخلی در زمینه بومی سازی سامانه‌های گندزدایی الکتروکلریناتور آب شور در کشور مشغول به تحقیق و توسعه است و در حال حاضر به عنوان تنها شرکت ایرانی در جمع ۱۰ تولیدکننده مطرح الکتروکلریناتور آب دریا قرار گرفته است.

سامانه الکترولیز آب دریا (ژنراتور تولیدکننده ماده گندزدای هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول) که توسط محققان این شرکت با برند تجاری APClor، طراحی و ساخته شده است جهت نصب و بهره­‌برداری به کشور امارات جهت استفاده در تصفیه و گندزدایی آب مزارع دریایی پرورش میگو و ماهی صادر شد و به گفته مدیر عامل این شرکت، برای صادرات این محصول به کشور چین و کشورهای CIS مذاکراتی در حال انجام است.

طبق آمارها،  حدود ۴۷ درصد ماهیان و سایر موجودات آبی که در سطح جهان به مصرف انسان می‌رسد، از طریق صنایع پرورش ماهی و میگو فراهم می‌شود، بنابراین کیفیت آب مهمترین عاملی است که بر سلامت و عملکرد ماهیان در صنایع شیلاتی و پرورش ماهی اثرگذار است. آگاهی و استفاده از سیستم‌های تصفیه آب برای کنترل خواص فیزیکی و شیمیایی آن در صنایع شیلاتی و پرورش ماهی می‌تواند موجب افزایش تولید، بهبود کیفیت ماهیان، حفظ محیط‌زیست شود.

در سامانه طراحی شده توسط این محققان آب دریا به عنوان ورودی دریافت‌شده و طی فرآیند الکترولیز، ماده هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) با غلظت کلر آزاد مناسب برای گندزدایی آب، تولید و تزریق می‌شود تا بتوان شرایط حساس آب را برای پرورش میگو و ماهی فراهم کرد. این روش نوین، اخیرا در کشورهای پیشرو در صنعت پرورش آبزیان همچون کشورهای شیلی و استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است.

طراحی و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات به کار رفته در این سامانه کاملا ایرانی بوده و با کوشش جمعی از مهندسین و محققان جوان شرکت آتیه پردازان شریف به مرحله تولید، بهره برداری و صادرات رسیده است. در طراحی و ساخت این سامانه از فناوری‌های نوین و دانش روز دنیا استفاده شده است که از جمله آن می‌توان به آند با پوشش نانوساختار مخلوط اکسیدهای فلزی (آند MMO) اشاره کرد.

سامانه‌های الکترولیز آب، در صنایع مختلفی کاربرد دارند که می‌توان به گندزدایی آب مورد نیاز شرب شهری و روستایی، گندزدایی آب خنک‌کاری و فرآیندی در صنایع نفت و گاز، گندزدایی آب توازن کشتی اشاره کرد. به طور کلی، این فناوری جایگزین مناسبی برای روش سنتی استفاده از گاز کلر است که گازی سمی، قابل اشتعال و قابل انفجار است. 

مهدی شفیعی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان به ایسنا گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نوع ۱ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و در زمینه آندهای پیشرفته “کاتالیستی” فعالیت داریم. بر اساس پایه دانشی که در این شرکت وجود دارد، سعی کردیم پکیج‌های کاربردی برای جامعه و جهان آب عرضه کند.

وی ادامه داد: یکی از محصولاتی که تولید کردیم و توانستیم در زمینه صادرات آن وارد شویم، پکیج گندزدایی و ضدعفونی کننده آب در حوزه شیلات، آب‌های کشاورزی و صنعتی است. این  سامانه عامل اکسید کننده و از بین برنده میکروارگانیزم‌ها، ویروس‌ها و جلبک‌هایی را تولید می کند و از این طریق هر نوع ویروسی که در داخل آب باشد، از بین می‌برد.

شفیعی با تاکید بر اینکه آندهای این سامانه به صورت یک راکتور عمل می‌کنند، ادامه داد: این آندها از آب نمکی دریا، تولید کلر می‌کنند. کلری که به صورت آنلاین توسط این سامانه تولید می‌شود، وارد سلول‌های میکروارگانیزم‌هایی مانند جلبک‌ها، میکروارگانیزم‌ها و ویروس‌ها شده و از درون آنها را متلاشی می‌کند.

به گفته وی، این سامانه با استفاده از نمک آب دریا، جریان الکتریسته‌ای تولید می‌کند تا مولکول‌های کلر تولید شود. این کلر وارد سلول میکروارگانیزم ها شده و آنها را از بین می‌برد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، تولید فناوری بر اساس آندها و کاتدها را از دیگر دستاوردهای دانش بنیان این شرکت تولیدی نام برد و گفت: با مقداری بهینه سازی سامانه فوق، سامانه دیگری را پیاده سازی کردیم که از آن برای تولید رادیکال آزاد هیدروکسید استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: این سامانه در  تصفیه پساب کاربرد دارد.

این فعال حوزه توسعه فناوری در خصوص تمرکز این تحقیقات  بر روی آب دریا، توضیح داد: یکی از موضوعات اساسی در توسعه فناوری در کشور و دنیا، استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی برای تحقیقات و رفع نیازمندی‌ها است. از این رو در کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل دسترسی آنها به این منابع آبی، می‌توان از این منابع برای رفع نیازهای صنعتی بهره برد. 

وی اضافه کرد: بر این اساس ما به این نتیجه رسیدیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مزارع پرورش میگو، حوزه شیلات و تامین آب‌های کشاورزی نیازمند آب‌های عاری از میکروب هستند و بهتر بود که از آب دریا برای رفع نیاز استفاده شود.

شفیعی با تاکید بر اینکه این فناوری قبل از صادرات به کشور امارات در حوزه‌های مختلف صنعتی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: این فناوری در حوزه‌های نفت و گاز و همچنین پتروشیمی‌های مبین، مروارید، دماوند و خط انتقال آب خلیج فارس به گلگهر در اشل بزرگ، کاربردی شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به کاربردهای این سامانه‌ها در حوزه‌های نفت و پتروشیمی، گفت: پتروشیمی‌ها برای خنک کاری مبدل‌ها آب ساحل را به داخل مبدل‌ها وارد می‌کنند و اگر این آب گندزدایی نشود و میکروارگانیزم‌های آن از بین نرود، جلبک‌ها و عروس‌های دریایی در مبدل‌ها و توربین‌ها رشد می‌کنند و این امر موجب می‌شود که مسیر لوله خنک کاری مسدود شود، از این رو آب باید گندزدایی شود تا جلبک‌ها در داخل میدل‌ها رشد نکنند؛ از این رو سامانه‌های گندزدای این شرکت در این بخش صنعتی کاربردی شد.

وی به صادرات این محصول دانش بنیان به امارات اشاره کرد و گفت: این سامانه برای کاربرد در بخش شیلات صادر شده است و استفاده از آن باعث می‌شود که آب سالم باقی بماند و میگوها و آبزیان از بین نروند.

شفیعی با تاکید بر اینکه این سامانه‌ها برای تولید آب برای شرب، آب‌های صنعتی و صنایع و همچنین برای تامین آب سالم مزارع پرورش آبزیان کاربرد دارد، اظهار کرد:  سامانه‌ای که صادر شد، برای گندزدایی در آب شیرین کن‌ها و شیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، این سامانه برای گندزدایی هر نوع آبی قابل استفاده است.

وی با اشاره به استانداردهای اخذ شده برای این محصول دانش بنیان، گفت: این محصول استاندارد شرکت آب و فاضلاب ایران، EP وزارت نفت و استانداردهای شرکت‌های گاز و شیلات ایران را اخذ کرده و برای صادرات، همین استانداردها کافی بوده است.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *