اخبار داغ

ساخت ترانزیستورهایی با ابعاد کوچکتر از یک رشته دی ان ای

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از ایرنا، استاندارد فعلی صنعت نیمه‌رسانا تراشه‌هایی با ترانزیستورهای ۷ نانومتری هستند و برخی از فناوری های پیشرفته مانند پردازنده‌های M۱ شرکت اپل به سوی استفاده از ترانزیستورهای ۵ نانومتری پیش می روند. برخی از تراشه‌های در دست تحقیق و توسعه نیز تا ۲.۵ نانو متر […]

اشتراک گذاری
19 اردیبهشت 1400
81 بازدید
کد مطلب : 48653

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از ایرنا، استاندارد فعلی صنعت نیمه‌رسانا تراشه‌هایی با ترانزیستورهای ۷ نانومتری هستند و برخی از فناوری های پیشرفته مانند پردازنده‌های M۱ شرکت اپل به سوی استفاده از ترانزیستورهای ۵ نانومتری پیش می روند.

برخی از تراشه‌های در دست تحقیق و توسعه نیز تا ۲.۵ نانو متر کوچک شده‌اند.

اما تراشه‌های جدید شرکت IBM از تمام این فناوری‌ها پیشی گرفته و ترانزیستورهایی را تولید کرده است که تنها ۲ نانومتر قطر دارند و از یک رشته دی ان ای نیز نازکتر هستند.

در نتیجه این فناوری تعداد بسیار بیشتری از ترانزیستورها را درون یک تراشه جای داده و موجب افزایش قابل توجه توان پردازشی و کاهش توان مصرفی تراشه می‌شود.

شرکت IBM مدعی است کارآیی تراشه‌های جدید ۲ نانومتری تا ۴۵ درصد بالاتر از تراشه‌های ۷ نانومتری فعلی بوده و مصرف انرژی این تراشه‌ها ۷۵ درصد کمتر از فناوری‌های کنونی است.

بنابر این نسل جدید تراشه‌های IBM موجب افزایش کارآیی انواع تجهیزات الکترونیکی از تجهیزات خانگی گرفته تا اشیای هوشمند و وسایل نقلیه خودران می‌شود.

همچنین کاهش مصرف انرژی تراشه‌ها موجب کاهش قابل توجه کربن تولید شده در مراکز داده شده و امکان افزایش مدت نگه‌داری شارژ در باتری گوشی‌های هوشمند خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *