اخبار داغ

درمان بهتر تومورهای بدخیم مغز با یک روش جدید

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از ایسنا، سرطان در بیشتر موارد در بیماران مبتلا به “تومور بدخیم مغزی” حتی پس از جراحی و انجام روش‌های درمانی برمی‌گردد. در نتیجه امید به زندگی در آنها بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حال در آزمایش‌های انجام شده بر روی سلول‌های سرطانی، محققان […]

اشتراک گذاری
19 اردیبهشت 1400
131 بازدید
کد مطلب : 48641

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از ایسنا، سرطان در بیشتر موارد در بیماران مبتلا به “تومور بدخیم مغزی” حتی پس از جراحی و انجام روش‌های درمانی برمی‌گردد. در نتیجه امید به زندگی در آنها بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حال در آزمایش‌های انجام شده بر روی سلول‌های سرطانی، محققان در اتریش و سوئد موفق شده‌اند تا عوامل شیمی درمانی را به صورت هدفمند و با کمک یک پمپ یون به بدن وارد کنند که این کار با عوارض جانبی کمتری در بیماران همراه است.

“دنیل سایمون”(Daniel Simon) فیزیکدان آزمایشگاه الکترونیک آلی در دانشگاه لینشوپینگ سوئد گفت: این اولین بار است که یک پمپ یون به عنوان یک روش ممکن برای درمان تومورهای بدخیم مغز آزمایش می‌شود. ما از سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه استفاده کردیم و نتایج بسیار امیدوار کننده بود. با این حال احتمالاً پنج تا ۱۰ سال دیگر طول خواهد کشید تا بتوانیم از این فناوری جدید برای درمان تومورهای مغزی استفاده کنیم.

برای آزمایش دانشمندان دانشکده بیوفیزیک و جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی “گراتس” اتریش از سلول‌های گلیوبلاستوما استفاده کردند. این متداول‌ترین و تهاجمی‌ترین نوع سرطان است که می‌تواند در مغز ایجاد شود و  به طور کلی افراد مبتلا به آن کمترین امید به زندگی را دارند. دلیل این امر این است که حتی پس از برداشتن تومور مغزی از طریق جراحی، قسمت‌های کوچکی از تومور بین سلول‌های مغز باقی می‌مانند. از طرفی هر جراحی هر چقدر هم که دقیق باشد، نمی‌تواند این سلول‌ها را بدون آسیب رساندن به بافت سالم اطراف مغز از بین ببرد با این حال  پزشکان بسیار تلاش می‌کنند تا آنجا که ممکن است با پرتودرمانی و شیمی درمانی آنها را از بین ببرند. انجام این کارها حداقل می‌تواند زمان عود تومور را به تأخیر بیندازد.

با این حال فرایند شیمی درمانی یک ضرر عمده دارند. از آنجا که این داروها معمولاً به صورت وریدی یا قرصی تجویز می‌شوند، باید از کل جریان خون عبور کنند که این امر سبب می‌شود بیماران گاهی اوقات عوارض جانبی شدیدی را تا زمانی که مواد به مغز برسند، تجربه کنند. در این فرآیند آنها همچنین باید از سد خونی-مغزی عبور کنند که این موضوع مانع از ورود مواد بی‌شماری از خون به مغز می‌شود. به همین دلیل، تعداد کمی از داروها که می‌توانند در برابر این تومورها موثر باشند در واقع به مقصد می‌رسند.

محققان دانشگاه پزشکی “گراتس” و دانشگاه “لینشوپینگ” اکنون روش موثرتری را ایجاد کرده‌اند که با بدن بیماران سازگارتر است. آنها یک ماده شیمیایی موثر به نام “جمسیتابین”(Gemcitabine) را مستقیماً با کمک پمپ یون کاشته شده به تومور در مغز می‌رسانند و بدین ترتیب سد خونی-مغزی را نیز دور می‌زنند.

“لیندا والدهر”(Linda Waldherr) استادیار دانشگاه در دانشگاه پزشکی گراتس گفت: درمان گلیوبلاستوما که در حال حاضر در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، هم به سلول‌های سرطانی و هم سلول‌های عصبی به یک اندازه آسیب می‌رساند. با این حال با پمپ یون جمسیتابین، ما فقط سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهیم و آسیبی به سلول‌های عصبی وارد نمی‌شود. آزمایش‌های ما بر روی سلول‌های گلیوبلاستوما کشت شده نشان داد که سلول‌های سرطانی با پمپ یون بهتر از روش‌های دیگر از بین می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *