اخبار داغ

باز شدن فضای مظلوم‌نمایی برای اصلاحات

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه فرهیختگان در رابطه با مصوبه اخیر شورای نگهبان نوشت: جدا از شیوه عجیب اطلاع‌رسانی مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شاخص‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، چرایی اعلام و ابلاغ این مصوبه بحث‌برانگیز، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است. صرف‌نظر از اینکه آیا این مصوبه تغییری در کاندیداهای نهایی تایید صلاحیت‌شده […]

اشتراک گذاری
19 اردیبهشت 1400
100 بازدید
کد مطلب : 48604

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه فرهیختگان در رابطه با مصوبه اخیر شورای نگهبان نوشت:

جدا از شیوه عجیب اطلاع‌رسانی مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شاخص‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، چرایی اعلام و ابلاغ این مصوبه بحث‌برانگیز، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است.

صرف‌نظر از اینکه آیا این مصوبه تغییری در کاندیداهای نهایی تایید صلاحیت‌شده انتخابات ایجاد می‌کند یا خیر، شورای نگهبان برخلاف آنچه تصور می‌شود با چنین تصمیمی آن‌هم در شرایط فعلی به‌مدد جریانی آمده است که در انتخابات‌ها تلاش کرده با تم مظلوم‌نمایی، افکارعمومی را با خود همراه کند.

اگر اصلاح قانون انتخابات برای شورای نگهبان از اهمیت برخوردار بود باید رایزنی‌های جدی‌تری با مجلس برای این منظور می‌داشت و حالا که این شورا مصوبه مجلس را خلاف شرع دانسته و مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال بررسی است، چه ضرورتی بر تعیین این مصادیق در بازه حساس کنونی وجود داشته است؟

به‌عبارت ساده‌تر، آیا شورای نگهبان به این مساله واقف نبوده که این مصوبه بدوقت، چگونه می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را رقم بزند؟ حتی اگر از این تاثیر که قابل چشم‌پوشی نیست نیز چشم‌پوشی کنیم، حقیقتا این سوال را باید از اعضای محترم شورا پرسید که بر چه مبنایی در شرایط فعلی به چنین جمع‌بندی‌ای رسیده‌اند که این مصوبه را ابلاغ کنند؟ اساسا کدام بخش از انتخابات به این مصوبه نیاز داشت که اعضای شورای نگهبان آن را در دستورکار قرار دادند؟ اگر در روند بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان به‌سادگی این معیارها را اعمال می‌کرد، چه نیازی به رونمایی از این مصوبه در یک هفته مانده به آغاز ثبت‌نام کاندیداها وجود داشت؟

ابلاغ چنین مصوبه‌ای در شرایط زمانی فعلی، نه‌تنها آن را منطقی و عقلانی جلوه نمی‌دهد که به جایگاه و شأنیت شورای نگهبان نیز خدشه وارد می‌کند و آن را درگیر دعواهای حزبی و سیاسی خواهد کرد.

به‌طور حتم این ابلاغیه که مانع ثبت‌نام برخی افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، تاثیر چندانی در تعداد نامزدهای نهایی نخواهد داشت اما به‌هر‌حال ابلاغ آن در شرایط فعلی، زمینه‌ساز فضاسازی همان کاندیداهایی خواهد شد که به احتمال قوی در فرآیند احراز صلاحیت، پشت فیلتر شورای نگهبان متوقف می‌شدند.

این مصوبه با توجه به داغ‌شدن فضای انتخابات ریاست‌جمهوری، باعث شد جریان اصلاح‌طلب از آن به‌نفع خود بهره‌برداری کند و مدعی شود بسیاری از کاندیداهایش برای انتخابات پیش از ثبت‌نام از گردونه رقابت حذف شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *