اخبار داغ

ترجیح دادن حقوق عامه به حقوق خاصه یکی از کلیدی‌ترین وعده‌ها می تواند باشد

فعالان سیاسی معتقدند که فضای حاکم بر این دوره از انتخابات، به مسایل مختلفی از جمله عملکرد گروه‌ها و احزاب برمی‌گردد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، محمد غرضی فعال سیاسی درباره شرایط کنونی این دوره از انتخابات و فضای حاکم بر آن و چگونگی ترغیب مردم به مشارکت حداکثری گفت: تقریبا همه کسانی که در […]

اشتراک گذاری
18 اردیبهشت 1400
64 بازدید
کد مطلب : 48461

فعالان سیاسی معتقدند که فضای حاکم بر این دوره از انتخابات، به مسایل مختلفی از جمله عملکرد گروه‌ها و احزاب برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، محمد غرضی فعال سیاسی درباره شرایط کنونی این دوره از انتخابات و فضای حاکم بر آن و چگونگی ترغیب مردم به مشارکت حداکثری گفت:

تقریبا همه کسانی که در طول این ۴۰ سال خود را به مردم معرفی کرده‌اند، متاسفانه دچار آسیب‌هایی سیاسی شده‌اند؛ لذا باید گفت، گروه‌های سیاسی اعتبار اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند. البته قانون اساسی تعریفش از رجل سیاسی است که عَقبه سیاسی داشته باشد و توسط دیگران بال و پر نگیرد.

اما بیشتر شخصیت‌های حاضر، عقبه اجتماعی خود را مرهون احزاب و گروه‌های سیاسی هستند. در چنین حالتی معلوم است، اشخاص با انفعال گروه‌ها، وجهه خود را تخریب شده می‌بینند. به همین دلیل باید بدانیم، شخصیت‌های تضعیف شده نمی‌توانند در مدیریت افکار و رفتار عموم سهمی داشته باشند.

غرضی تاکید کرد:

کاندیداها باید همه تلاش خود را به کار گرفته و مردم را قانع کنند که با درس گرفتن از آنچه تا به امروز اتفاق افتاده است، با رفتار و برنامه جدید، تلاش خود را برای اصلاح امور انجام خواهند داد؛ احتمالا مردم هم به فکر رفتن به پای صندوق رای خواهند افتاد.

یکی از کلیدی‌ترین وعده‌ها می‌تواند این باشد که حقوق عامه را به حقوق خاصه ترجیح خواهند داد. چون ریشه‌کن شدن رانت‌خواری می‌تواند سهم زیادی در جنب‌وجوش و اعتماد افکار عمومی داشته باشد.

غرضی درباره نقش شورای نگهبان در ایجاد شور و حرارت و حضور طیف‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:

شورای نگهبان در روند انتخاباتی بسیار موثر است. شورای نگهبان هم باید در تائید قوانین مجلس دقت بیشتری داشته باشد و هم در تعیین صلاحیت‌ها رویکرد منطقی‌تری پیش بگیرد. یعنی وقتی قرار است کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کنند، باید تجدیدنظری در اعمال و تصمیم‌های گذشته داشته باشند تا بتوانند، ذهن مخدوش مردم را ترمیم کنند.

این فعال سیاسی دز ادامه افزود:

متاسفانه حزب‌های سیاسی که در این چهل و چند سال فعالیت داشته‌اند، طوری رفتار نکرده‌اند که بتوانند قابلیت و قدرت تاثیرگذاری خود را به مردم تفهیم کنند. حتی می‌توان گفت از زمان مشروطه تا امروز نتوانسته‌ایم در قالب فعالیت حزبی، دستاوردی بدست آوریم. دلیل این ناکامی هم چیزی جز این نیست که احزاب و گروه‌ها فقط به خودشان توجه نشان می‌دهند و به قاعده جامعه و مطالبات ملت بی‌توجهی ملموسی دارند؛ به‌گونه‌ای که در ۴۰ سال اخیر بسیاری از رئیسان دولت‌ها که روی کار آمده، به نزدیکان خود امتیازهایی خاص داده که این از نظر مردم پنهان نمانده است.

در چنین حالتی معلوم است احزاب نمی‌توانند افکار عمومی را به سمتی که می‌خواهند، هدایت کنند. در کل باید گفت، احزاب مردم را از دست داده‌اند. درباره نگاه سیستم به احزاب هم با تاسف باید اشاره کرد که ساختار قدرت به شرطی به حزب‌های سیاسی روی خوش نشان می‌دهد که تحت فرمان باشند و اگر سازی در مخالفت کوک شود، اقدام به تحدید حزب می‌کنند که این رویه، بسیار پر اشتباه و هزینه‌ساز است.

در مجموع معتقدم که مردم از احزاب و سیاسیون ناامید شده‌اند؛ اتفافی که نگران‌کننده و ضرر رسان است.

ذهنیت احزاب شخص محورند کاملا با واقعیت همخوان است. یعنی هرگز احزاب از قاعده جامعه شکل نگرفته‌اند. اما انقلاب‌هایی چون انقلاب مشروطه، انقلاب ملی شدن صنعت نفت و انقلاب ۲۲ بهمن در قاعده جامعه شکل گرفته و به نتیجه رسیدند. یعنی احزاب و گروه‌ها در ۲۲ بهمن و اتفاق‌های دیگر به دلیل امتیازطلبی سهمی نداشتند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *