اخبار داغ

مقبره صخره‌ای کل‌خرابه روستای فیروزیان ارومیه

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به فاصله حدود ۱/۵ کیلومتری جنوب‌شرقی روستای فیروزیان از توابع بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه و در دامنه نسبتاً مرتفع کوه میدان و کوتول، به روی کوه صخره‌ای منفرد، قلعه‌ای بزرگ و بلند واقع شده است که از یک طرف به کوه تکیه داده و از سه طرف دیگر […]

اشتراک گذاری
16 اردیبهشت 1400
114 بازدید
کد مطلب : 48045

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به فاصله حدود ۱/۵ کیلومتری جنوب‌شرقی روستای فیروزیان از توابع بخش صومای برادوست شهرستان ارومیه و در دامنه نسبتاً مرتفع کوه میدان و کوتول، به روی کوه صخره‌ای منفرد، قلعه‌ای بزرگ و بلند واقع شده است که از یک طرف به کوه تکیه داده و از سه طرف دیگر به تمام دشت و روستاهای پایین‌دست اطراف، اشراف کامل دارد، این قلعه در منطقه به کل‌خرابه معروف است.

معماران اورارتویی معمولاً در انتخاب مکان برای ایجاد اینگونه مقبره‌ها از کوه‌های آهکی یا رسوبی و نیز صخره سنگ‌های یک‌پارچه در نقاط کور اما مسلط به دشت یا زمین‌های اطراف استفاده کرده‌اند.

در ساخت این مقابر، استفاده از یک سمت معین برای مقبر‌ه‌سازان مورد توجه نبوده زیرا سردر سنگی و ورودی تمام مقابر در منطقه رو به جهات مختلفی است.

بر این اساس به نظر می‌رسد مقبره صخره‌ای کل‌خرابه فیروزیان ارومیه در این دسته‌­بندی در گروه دوم یعنی مقابر صخره‌ای تک‌واحدی پیوسته جای گیرد.

وجود این پله‌ها در ورودی مقابر علاوه بر دسترسی به داخل مقبره احتمالاً نقش روحانی نیز داشته است چرا که بیشتر این مقابر در کنار دژهای سلطنتی بنا می‌شده که مدفن پادشاهان و شاهزادگان بوده است.

حیاط جنوبی به وسیله درگاه سنگی به فضای حیاط میانی ارتباط دارد، فضای حیاط میانی پرکارتر و بزرگتر ساخته شده و احتمالاً مراسم تدفین پیش از دفن در اتاقک اصلی، در این فضا انجام می‌شده است.

با ساماندهی این مجموعه و مسیر دسترسی به آن، ساماندهی فضای داخلی و  معرفی و شناسایی آن، می‌توان از آن به عنوان یکی دیگر از آثار بسیار ارزشمند تاریخی و دست‌ کند صخره‌ای برای جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *