اخبار داغ

حاشیه های انتخابات شوراها

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ماجرای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این دوره هم مانند ادوار گذشته با حاشیه‌هایی همراه شده، چنانکه قبلا هم گفته بودیم نقص قانونی و چالش در نهاد متولی برگزاری این انتخابات باعث شده که در هر دوره رقبای سیاسی جناحی که مجلس را در دست دارند. علی […]

اشتراک گذاری
16 اردیبهشت 1400
116 بازدید
کد مطلب : 48091

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ماجرای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در این دوره هم مانند ادوار گذشته با حاشیه‌هایی همراه شده، چنانکه قبلا هم گفته بودیم نقص قانونی و چالش در نهاد متولی برگزاری این انتخابات باعث شده که در هر دوره رقبای سیاسی جناحی که مجلس را در دست دارند.

علی ربیعی سخنگوی دولت همین یکی دو روز پیش با انتقاد از نحوه بررسی صلاحیت‌ها مدعی شد که به نظر می‌رسد نتایج این نوع رد‌صلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن‌انگیزه انتخاباتی شود. استنادها و دلایل رد‌صلاحیت‌ها درمورد این حجم از افراد چنانچه به‌عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود، نتیجه‌ای نگران‌کننده خواهد داشت.

علی ربیعی در نشست خبری خود توضیح می‌دهد که در انتخابات دوره ششم شورای اسلامی شهرها ۵۱هزار و ۵۹۸نفر ثبت‌نام کرده که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند. علاوه‌براین او توضیح می‌دهد که این تعداد از ثبت‌نام‌کنندگان نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.

اولین نکته درباره ۳ هزار نفر کاهش داوطلب حضور در انتخابات نسبت به دوره قبل است؛ اولا اینکه این ۳هزار نفر به‌تنهایی نشان‌دهنده کاهش حدودا ۶ درصدی ثبت‌نام‌هاست و این عدد آنقدر هست که بتواند در سرنوشت برخی حوزه‌های انتخابیه تاثیر بسزایی داشته باشد.

نکته دوم درمورد تاثیر کاهش مشارکت ۳ هزار نفری در شهرها و شهرستان‌های کوچک است. برای مثال در تهران در دوره قبلی ۶هزار و ۷۷ نفر داوطلب شده بودند و در دوره ششم پنج‌هزار و ۹۱۴ نفر که با احتساب ۲۸۲‌ کرسی درسطح استان، رقابت برای تصاحب هر کرسی میان ۲۰.۹ نفر خواهد بود.

وضعیت در برخی شهرهای کم‌جمعیت از لحاظ مشارکت داوطلبان حضور در شورای‌شهر مساعد نیست و در تعداد قابل‌توجهی از حوزه‌های انتخابیه تعداد کرسی‌ها بیشتر از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات است.

جمع چنین شهرهایی در کشور که جمعیت ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات کمتر یا مساوی یا نهایتا ۱۰ درصد بیشتر از تعداد کرسی‌های حوزه است (و با رد‌صلاحیت یکی، دو نفر برگزاری انتخابات دچار چالش می‌شود) حدودا ۷۴ شهر است. در قریب به اتفاق این شهرها اساسا نیازی به رد‌صلاحیت برای کاهش تعداد داوطلبان ‌به عددی کمتر از تعداد کرسی‌ها نیست و در برخی دیگر نیز درصورت انصراف یک یا دو نفر سرنوشت انتخابات تغییر خواهد کرد.

منبع: فرهیختگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *