اخبار داغ

فاتح پاستور کدام جناح سیاسی است؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در این روزهای باقیمانده تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی […]

اشتراک گذاری
16 اردیبهشت 1400
148 بازدید
کد مطلب : 48106

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در این روزهای باقیمانده تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است.

برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

کاندیدای اوصولگران چه گفته اند؟

ضرغامی روحانی نیست

عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت:

یکی از شعارهای من در انتخابات این است که ضرغامی روحانی نیست.

ضرغامی در ادامه گفت:

توان میدانی ما است که راه را برای ما باز کرده، سیاست خارجی ما باید برپایه اقتصاد شود، ارزیابی ها، نظارت و انتخاب سفیرها باید بر این اساس باشد. مشکل ما در بحث تحریم ها را برداشتن و دور زدن حل نمی کند، البته اینها هم هست و من مخالف برداشتن تحریم ها نیستم ولی اعتقاد من این است، مشکل تحریم را خنثی سازی آن حل می کند. بسیاری از کالاهایی که گران شده ربطی به تحریم ندارد، آن وقت می آیند در کلاب هاوس جولان می دهند که نمی گذارند!

سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن می‌سازم

سید احسان قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: 

به نظر بنده در بحث خصوصی سازی مغالطه شد. یعنی ابتدا تامین مقدمات نشد و معلوم نشد که مفهوم خصوصی سازی چیست و یک نقشه راهی برای آن ترسیم نشد. نکته بعدی واگذاری مبتنی بر اهلیت جایش را براساس واگذاری بر قیمت گذاشته شد در حالی که اهلیت موضوع مهمتری از قیمت بود. اصلاحاتی که انجام می‌شود ضمن اینکه آثار کوتاه مدتی دارد، اما در راهبرد دراز مدت، مردمی سازی اقتصاد است. مثلا در مسکن ۳ سطح مشکل داریم یک مورد بی مسکنی است. یعنی یک عده از مسکن برخوردار نیستند که در این باره آمار می‌گوید ۴ و نیم میلیون نفر مسکن ندارند و دیگر موضوع قیمت آن است. خب! راهکار چیست؟ در این ۴ سال اول قیمت را تا حدی کنترل می‌کنیم تا بی مسکن‌ها و بی سرپناه‌ها را سرپناه دار کنیم یعنی سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزارتا مسکن می‌سازیم و در اختیار مردم می‌گذاریم. این را می‌تواند دولت کاملا خودش انجام بدهد که به آن اقتصاد دولتی می‌گویند.

درب اتاق مسئولان به روی جوانان بسته است

شاهین محمدصادقی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مطرح کرد:

 دربِ اتاق مسئولان ما به روی جوانان ما بسته شده و جوانان امکان اشتغال و حتی توان پرداختن به اندیشه و دانش خود را ندارند و به جوانان بها نداده شده است. وقتی به  جوانان بها داده نشود و به آنها احترام نگذارند، سرمایه در اختیار آنها نگذاریم، آنها را آدم حساب نکنیم، میدان در اختیار آنها نباشد و حتی حاضر نباشیم حرف آنها را گوش دهیم، مشخص است که جوان حاضر نیست در کشور بماند. اگر پیروز انتخابات بشوم حتما این موضوع را اصلاح می کنم.

هدف اصلی من رفع تحریم‌هاست

رستم قاسمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: 

هدف اصلی من رفع تحریم‌هاست. من در دوران مسئولیتم در وزارت نفت، مسئول عبور از تحریم‌ها بودم. در آن زمان تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و آمریکا بر ایران اِعمال می‌شد که سخت‌ترین تحریم‌ها بود و کاملا آشنا هستم که تحریم‌ها چه پیامدهای سختی بر کشور تحمیل می‌کنند. به همین دلیل اکنون برای خود سه محور تعیین کرده‌ام که نخست رفع تحریم‌هاست. تردید نکنید افرادی که با رفع تحریم‌ها مخالفت می‌کنند، از وضعیت کشور خبر ندارند. دوم آنکه اگر به هر دلیلی تحریم‌ها رفع نشد، باید بتوانیم با آنها مقابله کنیم. البته دورزدن تحریم‌ها هزینه‌بر است و ریسک بالایی دارد و نمی‌توان به آن به‌عنوان یک راه‌حل دایمی نگاه کرد و صرفا برای آن است که به مشکل فروش نفت برنخوریم؛ زیرا اگر نفت فروخته نشود، به معیشت مردم لطمه وارد می‌شود و باید در جنگ اقتصادی، آرایش اقتصادی به خود بگیریم.

کاندیدای اصلاح طلبان چه گفته اند؟

اختیارات رئیس‌جمهور کافی و قابل توجه است

علی مطهری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت:

 اختیارات رییس‌جمهور آن چیزی است که در قانون اساسی آمده است و آن که در قانون اساسی آمده قابل ‌توجه است و به نظر کافی می‌رسد ولی مساله این است که در عمل گاهی روسای‌جمهور محدود می‌شوند، یعنی از بیرون دولت دخالت‌هایی در کار دولت می‌شود که آن وقت این اختیارات محدود می‌شود. مهم این است که در عمل، رییس‌جمهور اختیارات کافی داشته باشد والا در قانون اساسی و روی کاغذ، اختیارات رییس‌جمهور کافی و قابل توجه است و اگر درست عمل شود، مشکلی نباید وجود داشته باشد.

شاید ۷۰ درصد مشکلات کشور ما ناشی از تحریم‌هاست و این که مبادلات بانکی نداریم و در لیست سیاه  FATFهستیم، و شاید ۳۰ درصد مربوط به نحوۀ مدیریت است. با مردم صحبت نشده است. دولت نیامده با مردم صحبت کند و بگوید ما در چه شرایطی هستیم، چون قدرت آمریکا مشخص می‌شد که با یک دستورِ وزارت خزانه‌داری ‌آمریکا کل بانک‌های دنیا تبعیت می‌کنند. نمی‌خواستند قدرت آمریکا نشان داده شود. لذا می‌گویند تحریم‌ها چیز مهمی نیست و در واقع چیز مهمی است.

در دوره‌ای که ما در مجلس بودیم یکی از اخبار ویژه این بود که یک کشتی پر از گوشت از برزیل آمده و می‌خواهد در خلیج‌فارس بارش را خالی کند، بانک ترکیه منتظر است، پول آن واریز شود. ایران می‌خواهد پول را واریز کند و بانک می‌گوید من قبول نمی‌کنم. وزیر خارجه ما با وزیر خارجه ترکیه صحبت می‌کند. بعد این پول باید از آنجا به بانکی در آلمان برود،‌ بعد آلمان قبول نمی‌کند. دوباره وزیر خارجه ما باید با وزیر خارجه آلمان صحبت کند و با مکافات زیادی بعد از یک ماه پول واریز می‌شود و دولت باید حق دموراژ این کشتی بابت تأخیر در تخلیه بار را بپردازد، مردم هم در صف گوشت هستند و قیمت گوشت بالا می‌رود.

دولت اینها را نمی‌تواند به مردم بگوید که آمریکا ما را به این فلاکت انداخته است! لذا یک عده مردم فکر می‌کنند فقط دولت ضعیف است و تحریم‌ها قبلاً بوده است. بله یک جاهایی دولت واقعاً ضعف داشته است. لذا من این حرف را قبول ندارم که تحریم‌ها اثر کمی دارد و فقط مدیریت است.

تحریم‌ها اثر زیادی دارد و به نظرم حدود  ۷۰ درصد در معیشت مردم موثر است. اینها شعار است و جنبه سیاسی دارد، اگر دولتی از جنس خودشان بود، این حرف‌ها را نمی‌زدند.

به یارانه نقدی اعتقادی ندارم

رامین مهمانپرست از کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ گفت: 

برخی از دوستان می‌گویند مشکل فقط این است که اگر شما سالم باشید و محکم کار کنید، همه چیز حل می‌شود. محکم و جهادی باید کار کرد ولی قبل از آن باید طرح و برنامه داشته باشید که محکم کار کنید چون اگر نداشته باشید با سرعت دور خودتان می‌چرخید و رو به جلو حرکت نمی‌کنید. یا برخی، شعارهای تک بُعدی می دهند، مثلا یکی از کاندیداها می‌آید و به او می‌گوییم برنامه‌ات چیست؟ می‌گوید، من ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنم، حالا به ما بگویید که در کدام بخش ایجاد می‌کنید؟ برآورد بودجه‌تان چقدر است؟ بودجه آن را از کجا تامین می‌کنید؟ چون قرار است در اجرا باشد.

فرد می تواند بجای اینکه نقدینگی اضافه کند که در سیستم بچرخد و تورم ایجاد کند، کالا بخرد. سیستم حمل و نقل عمومی درست شده است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ساخته می شود، سیستم خرید سربازی درست شده است و شما الان یک میلیون میلیارد درآمد اضافه دارید، کل کشاورزی را زیر و رو کنید، ۴ و نیم میلیون نفر هم ماشین آلات کشاورزی و هم در بخش افزایش قیمت خرید تضمینی و هم در مشوق صادراتی لازم دارند که اگر همه اینها را خرج کنید ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان می شود.

می دانید با یک میلیون میلیارد چقدر شغل ایجاد می شود؟ بسیاری از جوانان در کشور ما ماشین ندارند و درآمد هم ندارند و باید پول تو جیبی بگیرند، آنها می توانند از این طریق ماهی ۶۰۰ هزار تومان از دولت بگیرند. این یعنی عادلانه به هر نفر سوخت داده ایم که اگر دوست داشت از آن استفاده می کند و اگر دوست نداشت پول آن را دریافت می‌کند.

ما الان بازنشسته زیادی داریم که مشکل معیشتی دارند و ماشین هم ندارند یا اگر دارند زیاد جایی نمی روند، آنها اگر احساس کنند هر نفر ۶۰۰ هزار تومان برایش کمک خرج است، از سهمیه شان مصرف نمی کنند و می گویند پولش را می خواهم ولی تمام سهمیه هایی که به تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی داده می شود، همان سهمیه ها با همان قیمت بدون تغییر داده می شود، اتوبوسرانی، شبکه حمل و نقل بین شهری، کارخانجات، نیروگاه و هرچه که تا الان با هر قیمتی سهمیه می دادیم الان هم همانگونه ادامه می دهیم که هیچ کس نگوید کرایه تاکسی گران شد، یا مثلا قیمت خیار به دلیل افزایش قیمت سوخت ماشین حمل و نقلش، گران شده است، پس دیگر هیچ بهانه ای وجود نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *