اخبار داغ

سدبالارود آبگیری شد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان ،در این مراسم مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به جزئیات سد بالارود اظهار کرد: امروز سد بالارود با سرمایه گذاری ۶۴۵ میلیارد تومان با دستور ریاست جمهوری آبگیری خواهد شد. این سد در شهر حسینیه […]

اشتراک گذاری
09 اردیبهشت 1400
67 بازدید
کد مطلب : 78674

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان ،در این مراسم مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به جزئیات سد بالارود اظهار کرد: امروز سد بالارود با سرمایه گذاری ۶۴۵ میلیارد تومان با دستور ریاست جمهوری آبگیری خواهد شد. این سد در شهر حسینیه اندیمشک در شمال استان خوزستان برروی رودخانه بالارود از سرشاخه های رودخانه دز و بین دو سد بزرگ دز و کرخه واقع شده است.

فرهاد ایزدجو کنترل سیلاب های مخرب رودخانه بالارود را یکی از مهمترین کارکردهای سد بالارود دانست و افزود: با کنترل سیلاب های فصلی در مخزن ۱۳۱ میلیون مترمکعبی سد قادر خواهیم بود سالیانه در حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم نماییم که در نتیجه باعث توسعه اراضی کشاورزی پایین دست به میزان ۶۵۰۰ هکتار در منطقه پشمینه زار و لور اندیمشک خواهد شد.

وی اشتغالزایی را یکی دیگر از اثرات سد بالارود عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه باعث اشتغالزایی بیش از ۲۵۰۰ نفر از اهالی منطقه خواهد شد. از سویی این سد باعث تامین آب شرب شهرهای حسینیه، بیدروبه و روستاهای الوار گرمسیری به میزان ۱.۶۰۰.۰۰۰ متر مکعب در سال برای جمعیتی معادل ۲۲ هزار نفر خواهد شد که تاکنون برای تامین آب شرب با مشکل و محدودیت روبرو بوده اند.

مدیرعامل سازمان آب و برق تصریح کرد: در زمینه تولید انرژی برقابی می توان به یک نیروگاه ۴ مگاواتی که در آینده ساخته خواهد شد اشاره نمود که این نیروگاه به میزان ۱۱ هزار مگاوات ساعت در سال تولید خواهد داشت.

وی گفت: سریز سد از نوع دریچه دار با ظرفیت تخلیه ۳۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه و دارای سه دریچه قطاعی هرکدام به عرض ۶.۷ متر و ارتفاع ۱۲ متر که به همراه  سیستم حرکتی آن در داخل کشور ساخته شده است.

ایزدجو ادامه داد تونل تخلیه کننده تحتانی به طول ۶۱۰ متر و به قطر ۵ متر با ظرفیت تخلیه ۴۲ متر مکعب بر ثانیه و همچنین تونل ابر نیروگاه و شیرهای کشاورزی به طول ۴۰۰ متر و قطر ۴ متر با ظرفیت ۷ متر مکعب بر ثانیه، ساخت تجهیزات هیدرومکانیکال آن به صورت کامل در داخل کشور انجام شده است.

ایزدجو گفت: ۶ هکتار درختکاری در مجاورت شهر حسینیه برای بهبود وضعیت گردشگری و محیط زیست اطراف سد انجام شده است که باعث توسعه گردشگری و خوش منظر شدن دریاچه سد می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه ۷۵ درصد از پروژه در این دولت انجام شده است تصریح کرد: تاکنون برای این طرح ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای آبگیری این سد ۴ روستا با جمعیت ۷۶ نفر با ۱۳ خانوار جابجا شده اند که یک روستا ساکن دائم و سه روستا موقت بوده اند.

در ادامه این مراسم رئیس جمهور با قدردانی از مجموعه سازمان آب و برق خوزستان و ابراز خرسندی از گزارشات مدیرعامل سازمان گفت: مردم اندیمشک در سالهای دفاع مقدس فداکاری ها و رشادت های زیادی در جبهه های نبرد از خود به نمایش گذاشتند.

وی افزود:سیلاب های فصلی همواره یکی از مخاطرات مردم منطقه بوده است که با احداث این سد می تواند به فرصتی برای توسعه اقتصادی مردم منطقه مبدل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *