اخبار داغ

بررسی روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، وبیناری تحت عنوان “روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان اصفهان” با ارائه مهندس محمدمهدی کلانتری، روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ الی ۱۶ به‌صورت مجازی برگزار شد. محمدمهدی کلانتری مدرس دانشگاه سوره […]

اشتراک گذاری
09 اردیبهشت 1400
120 بازدید
کد مطلب : 47615

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، وبیناری تحت عنوان “روند بازسازی خانه میرزا سلیمان خان اصفهان” با ارائه مهندس محمدمهدی کلانتری، روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ الی ۱۶ به‌صورت مجازی برگزار شد.

محمدمهدی کلانتری مدرس دانشگاه سوره و دانشگاه معماری و هنر پارس تهران در ابتدای جلسه درباره‌ عمارت میزرا سلیمان خان گفت: نام اصلی عمارت راه نجات است . عمارت میزرا سلیمان خان با نام های دیگر عمارت قصر سلیمان و نام تجاری عمارت نمکدان شناخته شده است. موقعیت این عمارت در اصفهان، میدان نقش جهان، گذر پشت مطبخ است. مساحت زمین ۶۰۰ متر و در دوره پهلوی اول حدفاصل ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده است. سبک معماری عمارت؛ کوشک، برونگرا، نئوکلاسیک اروپایی و مصالح آن لاشه سنگ و شفته آهک، آجر و ملات گچ خشک و ملات گل و چوب است.

وی در ادامه افزود: عمارت میرزا سلیمان خان از ابتدای سال ساخت تا سال ۱۳۸۰ به‌صورت مسکونی بود و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ متروکه است و از پاییز ۱۳۹۶ تا تابستان ۱۳۹۷ مرمت و احیا شد، اکنون به مکان گردشگری شامل کافه، رستوران و گالری تبدیل شده است.

کلانتری موارد مهم در مرمت و احیای راه نجات را به شرح ذیل نام برد:

۱_حفظ اصالت بنا در سازه و نظام قضایی

۲_ کمترین دخل و تصرف در پلان طبقات

۳_بازسازی پنجره‌های حذف شده در تعمیرات اشتباه گذشته و ایجاد نورگیری مناسب‌تر

۴_مرمت تیرهای چوبی در سقف بنا و جابه‌جایی با چوب‌های سالم

۵_ مرمت کره چینی‌های درها و پنجره‌های بنا

۶_ اتصال لوله به ناودان‌ها برای هدایت آب باران از پای دیوار به چاه وسط حیاط

۷_ اندود کردن کامل تمام دیوارها با ملات گچ

۸_ توجه به قابلیت‌های حیاط بزرگ بنا برای فضاسازی جهت استفاده رستوران و کافی‌شاپ

کلانتری درباره بافت دولت خانه صفوی شهر اصفهان در گذر تاریخ افزود: مقر حکومتی یا دولت خانه شهر اصفهان در عصر صفویه در حدفاصل میدان نقش جهان تا خیابان چهارباغ قرار داشته و شامل کاخ‌ها، عمارت‌ها، تالارها و باغ‌های بسیار باشکوهی بوده است. متأسفانه بسیاری از این بناها و باغ‌ها در گذر زمان و به‌خصوص در دوره قاجاریه به دستور مسعود میرزا، پسر ناصرالدین شاه نابود شده و امروزه تعدادی از آن‌ها به صورت پراکنده در این بافت حفظ شده است. آثار حفظ شده از زمان صفویه در این بافت ارزشمند عبارت کاخ عالی قاپو و مجموعه میدان نقش جهان، کاخ و باغ چهلستون، کاخ هشت بهشت و باغ بلبل، تالار اشرف و تالار تیموری هستند.

وی در آخر تصاویری از قبل و بعد مرمت عمارت میرزا سلیمان خان نشان داد و در انتهای وبینار، سوالات دانشجویان مطرح و به تمامی آن‌ها پاسخ داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *