اخبار داغ

پس لرزه هایی که همچنان در راه است ۵

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بعد از گذشت چند روز از انتشار فایل صوتی دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه توسط تلویزیون ایران اینترنشنال هنوز جنجال ها برای این فایل صوتی داغ است و گویی زلزله ای در جهان اتفاق افتاده است. اما پس لرزه هایی که این زلزله داشته است: ادعای گفت‌وگوی کری […]

اشتراک گذاری
08 اردیبهشت 1400
184 بازدید
کد مطلب : 47492

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بعد از گذشت چند روز از انتشار فایل صوتی دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه توسط تلویزیون ایران اینترنشنال هنوز جنجال ها برای این فایل صوتی داغ است و گویی زلزله ای در جهان اتفاق افتاده است.

اما پس لرزه هایی که این زلزله داشته است:

ادعای گفت‌وگوی کری و ظریف کاملا مزخرف است

بلینکن وزیر خارجه آمریکا با رد اظهارات ظریف درباره صحبت با کری درباره حملات محرمانه رژیم صهیونیستی در سوریه، این اظهارات را «کاملاً مزخرف» خواند.

وزیر خارجه آمریکا:

این چیزها (حملات اسرائیل در سوریه) انقدر محرمانه بود که مطبوعات در آن زمان، آن‌ها (حملات اسرائیل را) گزارش می‌کردند بنابراین کاملاً (اظهارات ظریف در فایل صوتی) مزخرف است و واقعاً جای تأسف است که افراد همچنان در تلاش هستند با این مسئله سیاسی بازی درآورند.

مراد از انتشار این فایل صوتی نگرانی انتخاباتی است

سید جلال ساداتیان مدیرکل پیشین‌ آسیای شرقی وزارت خارجه:

نخست این موضوع مطرح است که این فایل چگونه و چرا منتشر شده است؛ ظاهر قضیه این است که به عنوان تاریخ شفاهی از افراد گزارشاتی دریافت می‌کنند تا در زمان خودش سند‌ها وجود داشته باشد و حالا که چند ماه بیشتر به پایان این دوره از ریاست جمهوری و وزارت آقای ظریف باقی نمانده است، برای آینده ثبت و ضبط می‌شود.

اگر سخنان وزیر خارجه خلاف بوده به آن رسیدگی شود اما اگر نبوده،‌ این واکنش‌ها خیلی معنایی ندارد؛ چراکه مسائل مطرح شده از سوی ظریف، در بردارنده نکته جدیدی برای کسانی که در جریان مسائل سیاسی هستند، نیست.   

طرف‌های مقابل فکر می‌کنند با محبوبیتی که ایشان به دست آورده و احتمال موفقیتی که در مذاکرات وین اتفاق می‌افتد، این موضوع مطرح می‌شود که نکند این موفقیت باعث شود اقبال به سمت آقای ظریف افزایش پیدا کند و این امر باعث شود که کاندیدای مورد نظر آنها نتواند رای لازم را بیاورد. حال اینکه چه کسی و چگونه آن را منتشر کرده و چه اهدافی را دنبال می‌کند، باید بررسی شود.

 اما آنها نگران انتخابات آتی هستند و برای اینکه بتوانند نفر مدنظر خودشان را بیاورند و از سویی اگر مذاکرات برجامی وین به نتیجه برسد، می‌تواند برای آنها خطرساز باشد، لذا با استفاده از این مطلبی که پیش آمده و واقعیت‌هایی که در آن بیان شده، سعی داشتند آن را به عنوان یک حرف غیر مربوط و مصلحتی نسبت به مسائل موجود کشور مطرح کنند.

روحانی هم نظرات ظریف را رد کرد

واکنش روحانی به فایل صوتی منتشر شده از ظریف:

آدم‌هایی دروغ و راست را بهم می بافند تا وحدت جامعه را از بین ببرند. گروهی را در برابر گروهی قرار می دهند.

الان دوران عصبانیت اسرائیل، مرتجعین منطقه و تندروهای آمریکاست. چون مسیری که آنها پیش بینی کرده بودند بهم خورد.

در داستان شهادت سردار سلیمانی، کار صهیونیست‌ها بود. درست است که عامل و قاتل ترامپ است. اما در پشت پرده کار صهیونیست‌ها بود.

روزهایی بود که کسی جرات نمیکرد در میدان داعش برود. آن کسی که رفت توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه را خنثی کرد، سردار سلیمانی بود.

دزدیدن یک نوار مساله ای هست که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این نوار درست در مقطعی که وین در حال به نتیجه رسیدن است منتشر کردند تا وحدت داخلی برهم بزنند.

برخی مطالب منتشر شده در فایل صوتی نظر شخصی است و نظر دولت نیست.

میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیست اگر کسی فکر می کنه یا میدان یا دیپلماسی، یا باید سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، یا باید میدان پیروز شود یا مذاکرات، باید بگویم این حرفها دقیق نیست.

هیچ گفت‌وگویی درباره فایل صوتی ظریف با مقام‌های روس نداشتم

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت با مقام‌های وزارت خارجه روسیه درباره فایل صوتی ظریف گفت‌وگویی نداشته است.

جناب وزیر! با این هنر در دیپلماسی، میدان را محاکمه می‌کنید؟

کیان عبداللهی، سردبیر خبرگزاری تسنیم:

بدیهی است که ما سخن جان کری را معتبر نمی‌دانیم و باید تحقیق مستقلی روی صحبت‌های او در هر زمینه‌ای بشود؛ اما از آنجا که آقای ظریف در این فایل ۳ ساعته بارها با استناد به حرف‌های جان‌کری و با اطمینان به او برخی فکت‌ها را مطرح کرده، می‌توان از خاطرات کری، خاطره‌ی جناب ظریف را هم محک زد.

مثلاً ظریف با استناد به کری می‌گوید که اسرائیل ۲۰۰ بار به ایران در سوریه حمله کرد! یا دوباره با استناد به او در این فایل صوتی و در برخی جلسات دیگر می‌گوید که پروازهای مرتبط با نیروی قدس به سوریه زیاد شد و همین موجب حساسیت آمریکایی‌ها و اخلال در برجام شد.

احتمالاً منبع ادعای کاملاً خلاف آقای ظریف درباره اینکه پوتین تصمیمش را قبل از جلسه با حاج قاسم گرفته بود و این روسیه بود که ایران را به سوریه کشاند و نه بالعکس هم تحت تاثیر القائات و از همین جنس خبرهای جان کری باشد که به آقای ظریف گفته است!

یک پاتوق امنیتی آشنا

روزنامه فرهیختگان نیز می نویسد:

افشای فایل صوتی گفت‌و‌گوی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، بار دیگر توجه‌ها را به‌سمت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری جلب کرد.

درحال‌حاضر ریاست این مرکز که از لحاظ سازمانی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری است و زیرنظر رئیس‌جمهور اداره می‌شود، از سوی حسن روحانی به حسام‌الدین آشنا واگذار شده است؛ چهره‌ای که عملکرد و اظهارات او بیش از آنکه به کار یک مرکز استراتژیک بیاید، باید در اتاق‌های عملیات روانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آشنا که نخستین همکاری‌اش با روحانی به سال ۱۳۷۷ و جریان حصرِ حسینعلی منتظری بازمی‌گشت که در آن دوره، روحانی دبیر شورای امنیت ملی و آشنا معاون وزیر اطلاعات بود، با حضورش در مرکز بررسی‌های استراتژیک، این مرکز را تبدیل به یک پاتوق سیاسی و امنیتی و عملیات روانی علیه منتقدان دولت کرد.

در سال‌های گذشته اخبار غیررسمی زیادی درباره نقش این مرکز و عوامل آن در تغذیه اطلاعاتی روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز منتشر شده بود و حتی اخباری رسمی از دستگیری کسانی که در این مرکز همکاری موردی داشتند نیز به رسانه‌ها درز کرد. اکنون اما با انتشار این فایل صوتی، تمام گمانه‌های غیررسمی تبدیل به بخشی از واقعیت شده است.

متاسفانه در سال‌های گذشته برآیند اقدامات و اظهارات آشنا به‌گونه‌ای بوده که نشان می‌دهد او بدون‌توجه به ظرفیت‌های این مرکز برای راهبردهای ملی، به‌دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی و عملیات روانی علیه مخالفان دولت است.

حالا این مرکز ‌ به جای بررسی‌های استراتژیک و تدوین استراتژی، اقدام به ضبط تاریخ شفاهی کرده اما ناتوان در تامین امنیت یک فایل صوتی بوده است. انتشار این فایل صوتی این نگرانی را به‌همراه دارد که سایر پژوهش‌های این مرکز که عمدتا محرمانه است نیز به خارج از کشور منتقل شده باشد.

این موضوع به نحوی در یادداشت عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نیز اشاره شده است. او با اشاره به اشتباهات این پروژه نوشته: «اشتباه بعدی تصور آنان از امکان محرمانه ماندن بخش‌هایی از متن گفت‌وگو است. این امکان اگرچه به لحاظ منطقی وجود دارد ولی با ساختار نهاد برگزارکننده باید انتظار می‌داشتند که دیر یا زود منتشر شود.»

قدرت‌سازی برای دیپلماسی‌‎؛ هنر سردار سلیمانی

سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران:

سپهسالار و سردار بزرگ میدان شهید حاج قاسم سلیمانی بود که برای امنیت ایران و سایر بلاد اسلامی همواره در کوهها ، بیابان ها و دشت ها در تعقیب دشمن بود.

اگر این نیروی عظیم با آن پشتوانه‌های وسیع در میدان نبود امروز داعش آن ویروس خطرناک سیاسی که خود یک کرونای سیاسی و یک کرونای امنیتی بود عالمگیر می‌شد.

اگر حاج قاسم نمی ایستاد امروز داعش در این سرزمین و سایر سرزمین‌ها و پیکرهای اجتماعی نفوذ می‌داشت، مردم ما اصلاً از نزدیک چهره یک داعشی را ندیدند! چرا ؟ چون او در میدان بود؛ چهره یک امریکایی مهاجم را ندیدند !چون او و شما در میدان بودید.

میدان مقدس است. سردار سلیمانی این هنر را داشت که دیپلماسی را در خدمت میدان آورد، این قوت و جامعیت شخصیت او بود که هم در میدان جهاد می‌جنگید و هم می‌توانست اجماع بسازد، ائتلاف ایجاد کند و آرایش سیاسی صحنه را تغییر دهد و در عین حال برای دیپلماسی نیز قدرت بسازد.

همه می‌دانیم و می‌دانند که دیپلماسی بدون مضمون و محتوای قدرت صوت و کلمه است و امروز جهان برای صوت و کلمه‌ای که بدون پشتوانه قدرت باشد احترامی قائل نیست، نفوذ کلام پشتوانه قدرت می‌خواهد، سپاه و نیروی قدس آن و فرمانده رشید و فرماندهان شجاع آن این قدرت را می ساختند.

سخنان ظریف را از روی متن بشنویم و نه به روایت ایران اینترنشنال

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی نوشت:

بخش‌هایی کم‌تر شنیده شده از نوار آقای ظریف :

۱. معتقدم که کشور یک ضربه بی‌نظیر تحمل کرد بعد از رفتن شهید سلیمانی. معتقدم که آمریکا با زدن شهید سلیمانی ضربه‌ای به ایران زد که با زدن یک شهر ممکن بود نتواند بزند.

۲. سلیمانی یک جنگ‌طلب نبود. برای همین بود که سلیمانی را دوست داشتم.

۳ .در مذاکرات افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی با آمریکا ، اگر سردار سلیمانی نبود من هیچ دستاوردی نداشتم.

۴. در مذاکرات سال ۲۰۰۳ که من باآمریکایی‌ها داشتم درمورد عراق… باز هم اگر سردار سلیمانی نبود و اطلاعات سردار سلیمانی نبود، من هیچ دستاوردی نداشتم

با توجه به موارد فوق در سخنان آقای ظریف، گرچه نقدهای جدی می‌توان به نگرش و رویکرد ایشان در دوبال دیپلماسی و میدان داشت، اما سخنان ایشان را از روی متن بشنویم و نه به روایت ایران اینترنشنال!

دیپلماسی بدون میدان؛ طبل توخالی!

حیدر ولی زاده، پژوهشگر مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت: 

اگر شخصی حتی اطلاعات اندکی در مورد دیپلماسی و روابط بین الملل داشته باشد با شنیدن سخنان اخیر ظریف به شدت مورد شک و تردید قرار می‌گیرد که ایشان واقعاً یک استاد روابط بین الملل و دیپلمات با تجربه است یا خیر؟!

اگر آمریکا در طول چهل سال مقابله با جمهوری اسلامی ایران، اولویت را بر میدان داد و با مشارکت در جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی، ترورها و جنگ‌های غیرمستفیم حضور خود را در میدان نشان داد تنها بدین دلیل بوده است که با دست پر در نهایت دیپلمات‌های ایران را به میز مذاکره بکشاند و شاید با استفاده از ضعف علمی آن‌ها بتواند توافقی به مانند برجام را رقم بزند.

البته اگر اراده‌ای برای خواندن تاریخ هم نباشد دیپلمات‌ها و دولتمردان ما بهتر است نگاهی به کشورهای اطراف خود بیندازند و ببینند کشورهایی که دیپلماسی بدون میدان داشته‌اند چگونه به محل آشوب و جولانگاه غرب تبدیل شده‌ اند و در صورت نبود آشوب نیز به گاو شیردهی در جهت امیال استعمار بدل گشته‌اند.

میدان به پای دیپلماسی هزینه شد نه بالعکس

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توییتی نوشت :

برخلاف آنچه جواد ظریف گفت ، شهادت حاج قاسم سلیمانی اثبات کرد ، میدان به پای دیپلماسی هزینه شد نه بالعکس .

حاج قاسم فقط یک فرمانده و سردار نظامی نبود

ابراهیم رئیسی:

حاج قاسم یک استراتژیست بود که بین میدان و دیپلماسی پیوند برقرار کرده و کاری کرده بود که مشکل میدان را با کار دیپلماسی و مشکل دیپلماسی را در میدان حل کند و در اتاق در بسته ننشسته بود.

حاج قاسم فقط یک فرمانده و سردار نظامی نبود بلکه یک دیپلمات انقلابی به معنای واقعی کلمه بود و حقیقتا در کار دیپلماسی انقلابی اثربخش، گره‌گشای در میدان بود.

طراحی مصاحبه برای دو قطبی سازی

تحلیل حجت الاسلام طائب از صوت ظریف:

آثار این مصاحبه نشون میدهد که عوامل نفوذی که قبلا در سیستم اطلاعاتی ما بودند و الان مشاور روحانی هستند، این مصاحبه رو طراحی کردند تا یک عملیات روانی شدید در جامعه راه بندازند و دوقطبی سازی کنند تا نایب امام زمان(عج) رو مجبور کنند حکومت رو به آمریکایی‌ها واگذار کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *