اخبار داغ

عالمیان روی لبه تیغ محاسبات جهانی/سهمیه تنیس روی میز «دو» می‌شود؟

به گزارش گروه ورزشی تجهیز نیوز،فدراسیون جهانی تنیس روی میز تا چند روز آینده با انتشار رنکینگ جدید المپیکی خود و مشخص کردن بازیکنان صاحب سهمیه از این رنکینگ، فهرست پینگ پنگ بازان شرکت کننده در بازی های ۲۰۲۰ توکیو را نهایی می کند؛ فهرستی که حضور نیما عالمیان در آن قطعی است بر خلاف برادرش نوشاد […]

اشتراک گذاری
08 اردیبهشت 1400
49 بازدید
کد مطلب : 47336

به گزارش گروه ورزشی تجهیز نیوز،فدراسیون جهانی تنیس روی میز تا چند روز آینده با انتشار رنکینگ جدید المپیکی خود و مشخص کردن بازیکنان صاحب سهمیه از این رنکینگ، فهرست پینگ پنگ بازان شرکت کننده در بازی های ۲۰۲۰ توکیو را نهایی می کند؛ فهرستی که حضور نیما عالمیان در آن قطعی است بر خلاف برادرش نوشاد که امید اول تنیس روی میز برای المپیک بود اما حالا روی «لبه تیغ» قرار دارد.

این موقعیت حساس نوشاد عالمیان برای حضور در فهرست مسافران توکیو به واسطه موقعیت فعلی وی در رنکینگ المپیکی پینگ پنگ بازان ایجاد شده که البته رقابت های انتخابی اروپا و تصمیمات اتخاذ شده برای آن هم در این موقعیت بی تاثیر نبوده است.

تعیین تکلیف ۵۷ سهمیه انفرادی تنیس روی میز

مسابقات تنیس روی میز بازی های المپیک توکیو با حضور ۸۶ بازیکن برگزار می شود. از این تعداد ۷۰ بازیکن برگزار کننده رقابت های انفرادی – در هر یک از بخش های مردان و بانوان – خواهند بود که از طریق رقابت های گزینشی تیمی (۳۲ نفر)، انتخابی قاره ای، وایلد کارت و رنکینگ جهانی مشخص می شوند. 

بر این اساس تا به امروز تکلیف ۵۷ سهمیه (از ۷۰ سهمیه) برای دیدارهای انفرادی مسابقات تنیس روی میز المپیک مشخص شده است. تکلیف یک سهمیه باید از طریق معرفی نماینده اقیانوسیه مشخص شود و در مورد یک سهمیه وایلدکارت (اهدایی) هم فدراسیون جهانی باید تصمیم گیری کند. بدین ترتیب ۱۱ سهمیه باقی می ماند که طبق قاعده باید از طریق رنکینگ و موقعیت المپیکی پینگ پنگ بازان در آن مشخص شود. 

در حال حاضر در رنکینگ المپیکی تنیس روی میز، نوشاد عالمیان جایگاه ۶۹ را در اختیار دارد و یازدهمین بازیکن برای کسب سهمیه از طریق رنکینگ به حساب می آید اما این به منزله المپیکی شدن صد درصدی وی نیست چرا که این موضوع در گرو تثبیت جایگاه ملی پوش ایران بعد از به روز رسانی رنکینگ است و همچنین پایبندی فدراسیون جهانی به پذیرش «محدودیت» ها  و شرط و شروطی که از طرف کمیته بین المللی المپیک پذیرفته است. 

اما و اگرهای المپیکی شدن نوشاد عالمیان

تا چند روز دیگر رنکینگ ماه می فدراسیون جهانی تنیس روی میز منتشر می شود. در صورتیکه پس از انتشار این رنکینگ نوشاد عالمیان در رده ۶۹ باقی بماند و همچنان یازدهمین بازیکن برای کسب سهمیه از طریق رنکینگ باشد، می تواند امیدوار باشد به اینکه محدودیت های مورد نظر شامل حالش نشود و اینگونه راهی توکیو شود. اما این محدودیت ها چیست و چرا اعمال می شود؟

برای المپیک توکیو با پیشنهاد فدراسیون جهانی تنیس روی میز (ITTF) و برای نخستین بار رقابت های میکس دوبل به رقابت های این رشته اضافه شد اما کمیته بین المللی المپیک (IOC) به این شرط با پیشنهاد ITTF موافقت کرد که با وجود اضافه شدن بخش میکس دوبل، تعداد نفرات شرکت کننده در هر بخش رقابت های تنیس روی میز از ۸۶ نفر بیشتر نشود.

همین مسئله هم می تواند در تعداد نفرات منتخب از رنکینگ جهانی تاثیر داشته باشد. در صورتیکه اضافه شدن تعداد ۱۱ بازیکن باعث بیشتر شدن شرکت کنندگان هر بخش از ۸۶ نفر توافق شده شود، در انتخاب افراد از رنکینگ جهانی در راستای کاهش آنها تجدید نظر خواهد شد. 

در این شرایط بهترین حالت برای نوشاد عالمیان این است که پینگ پنگ بازانی که برای رقابت های میکس دوبل کسب سهمیه کرده اند از طریق تیمی و انفرادی هم صاحب سهمیه شده باشند. این مسئله در شمارش تعداد کلی افراد برای حضور در مسابقات تنیس روی میز تاثیر دارد و به نوعی باعث کاهش نفرات می شود و اینگونه نوشاد می تواند امیدوار به کسب سهمیه – در صورت از دست ندادن جایگاه فعلی- باشد. 

رقابت ها، نتایج و تصمیماتی که به ضرر نوشاد شد

در هر صورت همه مسائل و اتفاقات دست به دست هم داده تا نوشاد عالمیان پس از دو دوره حضور متوالی در المپیک لندن و ریو موقعیت متزلزلی برای المپیک توکیو و حضور در آن داشته باشد. این بازیکن بعد از اینکه در مسابقات آسیای میانه به خاطر شکست برابر برادرش نیما نتوانست به سهمیه برسد، امیدوار به رنکینگ جهانی بود اما برگزاری مسابقات انتخابی در آمریکای لاتین و اروپا موقعیت وی را در این رنکینگ هم متزلزل تر کرد. 

رقابت های انتخابی آمریکای لاتین در شرایطی برگزار شد که یکی از رقیبان رنکینگی نوشاد به نام «مارسل آکوئیرو» که اتفاقا موقعیت بهتری هم نسبت به وی دارد، نتوانست از این مسابقات کسب سهمیه کند و بدین ترتیب امیدوار به المپیکی شدن از رنکینگ باقی ماند. این مسئله شانس نوشاد عالمیان را برای المپیک تحت تاثیر قرار داد و به نوعی کم کرد. 

تاثیر منفی بیشتر اما به واسطه رقابت های انتخابی اروپا ایجاد شد. سه بازیکنی که شانس کسب سهمیه از طریق رنکینگ جهانی را دارند از حضور در این رقابت ها امتناع کردند و همین مسئله هم یک پله نوشاد عالمیان را برای دستیابی به سهمیه – از طریق رنکینگ – به عقب برد طوریکه امروز المپیکی شدن او در گرو اما و اگرهای زیادی است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *