اخبار داغ

فایل صوتی بهانه جدیدی برای حملات بیشتر به ظریف

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در رابطه با انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف نوشت: انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه کشورمان در دو روز گذشته، اگرچه بسیاری از رسانه‌های معاند و برخی دلواپسان را واداشت تا با دخل و تصرف در محتوای این گفت‌و‌گو یا ایجاد جنجال و هیاهو، به فضای دوقطبی […]

اشتراک گذاری
07 اردیبهشت 1400
99 بازدید
کد مطلب : 47232

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در رابطه با انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف نوشت:

انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه کشورمان در دو روز گذشته، اگرچه بسیاری از رسانه‌های معاند و برخی دلواپسان را واداشت تا با دخل و تصرف در محتوای این گفت‌و‌گو یا ایجاد جنجال و هیاهو، به فضای دوقطبی و تقابل میان دکتر ظریف و شهید سردار سلیمانی، دلخوش کنند و از این نمد، کلاهی ببافند، اما از آنجا که وعده خداوند، حق است و مکر بدخواهان، همواره به خودشان بازمی‌گردد، پیامدهای مثبت این گفت‌وگو بیش از تالی فاسدی است که نشردهندگان آن به هر نیت و مرامی خواستار آن بوده‌اند.

گفت‌وگوی دکتر ظریف و نمایان‌سازی بخشی از پیکره تصمیم‌سازی‌ها در سیاست خارجی کشور، از سوی دوگروه مورد هجمه قرار گرفته است. عده‌ای که از نخستین ساعات انتشار این فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی، با تیترهای جهت‌دار، تلاش کردند تا ظریف را به نفع خود مصادره به مطلوب کرده و از احتمال تکرار حصر برای ظریف و ایجاد رعب در فضای خبری کشور، پروژه ناامیدسازی مردم را دنبال کنند.

گروهی دیگر نیز که همواره از هرگونه شفافیت در سیاست داخلی و خارجی، به وحشت می‌افتند، با چندساعت تأخیر از جایگاه قانونی خود استفاده کرده و خواهان پاسخگویی وزیرخارجه به سئوالاتی شدند که به افشای پشت پرده سیاست خارجی تعبیر می‌شد و مردم را به دنبال کردن محتوای این مصاحبه مشتاق‌تر می‌کرد.

در چنین فضایی، از آنجا که برنده هرگونه خلوص و شفافیت در تصمیم‌گیری، مردم هستند، می‌توان انتشار این فایل و پیگیری کاربران در انتشار آن و حتی ارائه تحلیل‌های مثبت و منفی، له یا علیه آن را نشانه علاقه مردم ایران به سرنوشت کشور آن هم در آستانه یکی از بزرگترین انتخابات‌هاق تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست. انتخاباتی که از ماه‌ها قبل در پروژه ناامیدسازی ملت، آمار مشارکت در آن، بسیار اندک عنوان می‌شود.

بنابراین، جدا از سوگیری‌های موجود، می‌توان نکات زیر را در گفت‌وگوی اخیر دکتر ظریف، برجسته و قابل تأمل دانست:

محتوای این مصاحبه، به خوبی نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه، تنها تصمیم‌ساز عرصه سیاست خارجی کشور نیست و نمی‌توان از مسئولیت و نقش برخی نهادها در برخی تصمیمات و حتی جهت‌گیری‌های غیردیپلماتیک به سادگی گذشت.

-صراحت بیان وزیر خارجه نه تنها بر مشروعیت جایگاه و نزدیکی او به مردم بی‌تأثیر نیست، بلکه در روشنگری فضای دیپلماتیک و سیاست خارجی ما در منظر سایر کشورها تأثیرگذار است.

نقش روسیه در تصمیمات پشت پرده برجام و تشت رسوایی او در انحراف تصمیمات حوزه دیپلماسی خارجی ایران، یکی از کانونی‌ترین پیامدهای این مصاحبه است که می‌تواند در سمت و سوی سیاست خارجی دولت آینده نیز بی‌تأثیر نباشد.

راهکار جنجال و ایجاد تقابل میان ظریف و شهید سلیمانی، ریسمان پوسیده‌ای بود که عده‌ای برآن چنگ می‌زدند و گفت‌وگوی اخیر، نه تنها به پاره شده این ریسمان که به عیان شدن ارادت دکتر ظریف نسبت به شخصیت سردار سلیمانی با وجود برخی انتقادها منتهی شد، ماحصلی که افزایش محبوبیت ظریف را در گروه پ‌های مختلف به همراه دارد.

در آخر، شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهمترین مجاری ارتباط میان ملت و حاکمیت تبدیل شده‌اند و نمی‌توان به سیاق پنهان‌کاری و تقسیم ملت به محرم و نامحرم ادامه داد. از این رو می‌توان انتظار داشت که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیشِ رو، از این ابزار و شبکه‌های نوپدید به بهترین نحو استفاده کنند و اعتماد را به قلوب مردم بازگردانند.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *