اخبار داغ

یک فایل صوتی چه جنجالی به پا کرد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دیروز فایلی صوتی از اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مورد شهید سلیمانی در رسانه‌ها منتشر شد، اما سخنگوی وزارت خارجه این فایل صوتی را تقطیع شده دانست. اما جنجال هایی که همین فایل صوتی تقطیع شد به پا کرد: من من گفتن‌آفت یک سیاستمدار است سعید […]

اشتراک گذاری
06 اردیبهشت 1400
62 بازدید
کد مطلب : 47025

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دیروز فایلی صوتی از اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مورد شهید سلیمانی در رسانه‌ها منتشر شد، اما سخنگوی وزارت خارجه این فایل صوتی را تقطیع شده دانست.

اما جنجال هایی که همین فایل صوتی تقطیع شد به پا کرد:

من من گفتن‌آفت یک سیاستمدار است

سعید آجرلو مدیر مسئول «صبح نو»:

می‌خواهند بحث انتخابات را از کارآمدی سمت سیاست خارجی ببرند.

این “من من” گفتن‌های آقای ظریف آفت یک سیاستمدار است.

دولت تدبیر و امید در فکر بقیه نوارها باشد

واکنش عطاالله مهاجرانی به انتشار مصاحبه محرمانه ظریف

یک رسوایی آشنا

روزنامه فرهیختگان با تیتر یک رسوایی آشنا در این باره نوشت:

گفته می‌شود این گفت‌وگو به میزبانی مرکز بررسی‌های استراتژیک با مدیریت حسام‌الدین آشنا انجام شده است. جنس اظهارات ظریف هم نشان می‌دهد به میزبان اعتماد داشته. سوال مهم اینکه این فایل چگونه از یک رسانه ضدانقلاب سر درآورده است؟ بخش‌های گزیده منتشرشده نشان‌دهنده اظهارات کاملا آزادانه وزیر امور خارجه است.

چگونه می‌شود صفر تا صد یک پروژه سیاسی در نهادی زیرنظر رئیس‌جمهور مدیریت شود و دست آخر خروجی آن در لندن دراختیار ضدانقلاب باشد؟! چه کسی پاسخگوی این افتضاح تاریخی در دولت روحانی است؟ دولتی که درطول ۸سال اخیر با ادعای تدبیر در امور برسر کار است و از همان ابتدا بدیهیات تدبیر را هم در نظر نگرفته است.

جالب اینکه روحانی سال‌ها دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بوده، او سال‌ها مسئولیت امنیتی و سیاسی کلان در کشور داشته و آشنا، مشاور و مسئول پروژه اخیر نیز سابقه طولانی کار در وزارت اطلاعات داشته است.

چگونه قابل باور است فایل صوتی محرمانه کشور، فایلی که وزیر امور خارجه حین ماموریت ملی‌اش در آن حرف‌های بسیار مهمی زده اکنون دراختیار بیگانه باشد؟ چرا باید باور کنیم این یک موضوع طبیعی و ساده است؟ آیا نباید نسبت به تمام روند مدیریت دولت روحانی در پرونده‌ مهم و استراتژیک هسته‌ای شک کرد؟ آیا ضربات سهمگین امنیتی درطول سال‌های اخیر مثل حمله صهیونیست‌ها به سایت هسته‌ای نطنز و خرابکاری در تاسیسات آن هم با همین بی‌تدبیری‌های امنیتی رخ داده است؟ فایل صوتی ظریف فارغ از محتوای آن، یک رسوایی بزرگ برای دولت روحانی است.‌

آیا جناب ظریف نمی‌داند ذکر جزئیات محرمانه جلسات داخلی کشور ازسوی وزیر امور خارجه به‌معنای افشای اطلاعات کشور، قابل بخشش نیست؟ جناب ظریف با فرض اینکه این حرف‌ها سر از تلویزیون ضدانقلاب هم درنمی‌آورد، با چه توجیهی حین مسئولیت این گفت‌وگو را انجام داده‌اند؟

جالب است بخش‌های زیادی از این اطلاعات در قبله آمال جناب ظریف (در آمریکا و انگلیس) تا چند دهه جزء اطلاعات طبقه‌بندی محسوب می‌شود.

ژست منتقدانه مشاور حسن روحانی به انتشار فایل صوتی ظریف

طبق آنچه که سعید لیلاز در گفت‌وگوی خود با ظریف اشاره کرده، این مصاحبه مربوط به سلسله گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید و زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به ریاست حسام‌الدین آشنا انجام شده است. در چنین شرایطی که مقصر اصلی انتشار این گفت‌وگوی محرمانه و سردرآوردن در شبکه‌های سعوی شخص حسام‌الدین آشنا می‌باشد، او با ژستی منتقدانه این اتفاق را کید و عملیاتی علیه دولت می‌داند.

حسام‌الدین آشنا:

اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده ،انشاالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.

این فایل صوتی پای فاجعه منا رو هم به وسط کشید

‏ فرزند شهید رکن‌آبادی:

آقای ظریف در صوتی که از شبکه سعودی پخش شد در جواب آقای لیلاز که دلیل فاجعه منا را حذف شهید رکن آبادی عنوان کردند، گفتید: تا می‌توان قضایا را با دلایل انسانی توضیح داد نیاز به تئوری توطئه نیست.

با دلایل انسانی چطور می‌توان توضیح داد چرا مغز و قلب پدرم از بدنش خارج و هیچ‌گاه به ما تحویل نشد.

دولت به خودی‌ها هم رحم نمی‌کند وای به حال مردم و منتقدان

سینا زعیم‌زاده‌ درباره فایل صوتی منتشر شده از ظریف نوشت:

اول: اولین اقدام غیر حرفه ای جناب ظریف اینچنین سخن گفتن در زمان مسئولیت است. بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات‌های غربی هم تاریخ شفاهی ضبط می کنند اما نه در زمانی که امکان سو استفاده از آنها ممکن است.

این خطای اول است. البته اگر فرضمان این باشد که نهاد ریاست جمهوری و یا وزارت خارجه فایل را منتشر نکرده‌اند. یعنی فرض خوشبینانه.

دوم: فایل چگونه به ایران اینترنشنال رسیده است؟ سه راه دارد اول مرکز بررسی‌ها و حسام آشنا که مجری پروژه بوده‌اند؛دوم وزارت خارجه که فایل کامل را داشته، سوم عوامل برنامه. هر کدام از این سه حالت رخ داده باشد فاجعه است.

سوم: فرض کنیم تعمدا و خلاف میل ظریف این فایل توسط نهاد ریاست جمهوری و مرکز بررسی‌ها منتشر شده باشد نتیجه: منفجر کردن ظریف در سیاست داخلی در ازای نجات روحانی و زنده نگه داشتن سیاست خارجی به عنوان بستر اصلی انتخابات ۱۴۰۰ و بازکردن راه برای نفرات بعدی. یعنی دولت به خودی‌ها هم رحم نمی‌کند وای به حال مردم و منتقدان.

چهارم: فرض کم احتمال‌تر، انتشار توسط خود وزارت خارجه با رضایت ظریف است. در صورت صحت چنین فرضی یعنی ظریف و تیمش نه فهمی از سیاست داخلی و مناسباتش دارند و نه سیاست خارجی. در فایل صوتی نکاتی در خصوص روسیه، سعودی، ارتباط با دموکرات‌ها و…مطرح می‌شود که همین حالا هم برای کشور هزینه‌زاست.

پنجم: هرکدام از فرض‌های بالا درست باشد؛ یعنی افتضاح امنیتی در امنیتی‌ترین دولت تاریخ ایران!

ششم: غیر از فرامتن، صحبت‌های ظریف متن مهم و البته قابل مناقشه‌ای دارد که به عنوان یک سند تاریخی قابل بحث است، فارغ از جزئیات، روح حاکم بر بحث نگاه قابل تامل ظریف به مقوله قدرت است او فکر می‌کند یا حداقل دوست دارد اینطور به مخاطب القا کند که دیپلماسی چیزی جدا از قدرت کف میدان است جالب است که خودش در مصاحبه مثال‌هایی می‌زند که غلط بودن این فهم از مناسبات را ثابت می‌کند (مثل منتفی شدن مذاکره درباره یمن توسط سعودی‌ها) و داشتن چنین نگاهی توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی فاجعه در فاجعه است.

هفتم: نکته قابل تامل بعدی تاکید ظریف بر این ماجرا است که اساسا دولت و وزارت خارجه کاره‌ای نیستند؛ اینکه وزیر خارجه دولتی که بیش‌ترین رانت‌های سیاسی تاریخ را داشته و دستش در بسیاری از امور حداقل در فضای دیپلماسی باز بوده چنین حرفی می‌زند عجیب است اما عجیب‌تر این است که چطور یک نفر می‌تواند با چنین باوری هشت سال بر مسندی بنشیند و بعد هم اظهار تمایل کند حاضر است در دولت بعدی هم وزیر خارجه باشد!

من شخصا نمی توانم این طور متعارض زندگی کنم شما چطور می‌توانید آقای ظریف؟

افتضاح آشنا، حرف‌های غلط ظریف و پازل دوستان بن‌سلمان

خبرگزاری تسنیم با تیتر افتضاح آشنا، حرف‌های غلط ظریف و پازل دوستان بن‌سلمان به استقبال این فایل صوتی رفت:

۱- یک فایل صوتی (که سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید تقطیع شده‌) از آقای «محمدجواد ظریف» در رسانه سعودی «ایران اینترنشنال» منتشر شده است؛ این فایل محصول مصاحبه‌ای با حضور سعید لیلاز و آقای ظریف است که ذیل پروژه‌ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت آقای روحانی و‌ زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده است.

بدین ترتیب مسئولیت اول و اصلی بیرون رفتن این فایل که در قسمت‌های مختلفی از آن آقای ظریف تاکید می‌کند نباید علنی شود، با آقای «حسام‌الدین آشنا» رییس این مرکز است؛ بدین ترتیب او باید در رابطه با این افتضاح بزرگ خود و زیرمجموعه‌اش پاسخگو باشد.

۲- آقای ظریف در این فایل تقطیع شده سخنانی درباره دیپلماسی و منطقه و … به زبان می‌آورد که اگر همه حرف‌های او همین‌ها باشد و تقطیع صحبت‌های او مفهوم را عوض نکرده باشد سخنان نابجا و غلطی است.

تجربه آقای ظریف و دیپلماسی او هم نشان می‌دهد که عاقبت رویکردهای او و دولت آقای روحانی شکل‌گیری سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران بوده و چنین توجیهات و آسمان ریسمان بافتن‌هایی نمی‌تواند مسئولیت این افتضاح در حکمرانی را کم کند.

۳- علی‌رغم مسئولیت آقای آشنا و زیرمجموعه‌اش و سخنان پر از غلط آقای ظریف در این فایل، نحوه مواجهه با این مساله را باید فراتر دید.

نکته مهم برنامه دشمن در این زمینه است؛ دشمن و بویژه رسانه بدنام و رسوایی مانند «ایران اینترنشنال» که مزدبگیر جلادی مانند «بن‌سلمان» است با چه رویکرد و انگیزه‌ای این فایل را منتشر کرده؟

آیا هدف تشدید یک دوقطبی مضر درباره سیاست خارجی در کشور است که در این راستا می‌خواهد موضع آقای ظریف و‌ دوستانش را تقویت کند؟ و یا به دنبال شکل گیری نزاعی است که نهایتاً دود آن به چشم تمام جناح‌ها و از جمله اصل انتخابات برود؟

نکته مشخص این است که ضمن مسئول دانستن جناب آشنا و غلط دانستن رویکرد آقای ظریف که می‌تواند معانی مشخصی برای انتخابات داشته باشد، باید از قرار گرفتن در مسیر سیاسی دوستان بن‌سلمان اجتناب کرد.

چه این رویکرد بن سلمان موافقت با بخشی از اظهارات ظریف باشد و چه دامی که ناظر به انتخابات چیده‌اند.

امیرآبادی عضو هیأت رییسه مجلس هم گفت:

از موضوع انتشار و درز اطلاعات صحبت‌های وزیر امور خارجه در مجلس تحقیق و تفحص و به فوریت طرح آ ن را تدوین می‌کنیم. عوامل درز اطلاعات محرمانه و سری کشور در این باره به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *