اخبار داغ

برای خشکسالی احتمالی آینده آماده ایم

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از مدیرعامل  شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز صبح امروز در گفتگو با شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان با  بیان اینکه خبرهای چندان  خوشایندی برای مردم عزیز  خوزستان ندارم اما باید واقعیت ها به مردم گفته شود؛ گفت: تقریباً آورد حوضه دز […]

اشتراک گذاری
06 اردیبهشت 1400
51 بازدید
کد مطلب : 78661

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از مدیرعامل  شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز صبح امروز در گفتگو با شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان با  بیان اینکه خبرهای چندان  خوشایندی برای مردم عزیز  خوزستان ندارم اما باید واقعیت ها به مردم گفته شود؛ گفت: تقریباً آورد حوضه دز با کاهش  ۶۰ درصدی مواجه و تنها۴۰ درصد سالهای عادی، آورد داشته ایم.

سعید رئوفی نسب در ادامه گفت: از اردیبهشت ماه به بعد که پیک مصرف برق  شروع میشود،خروجی سد دز باید روی ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه برنامه‌ریزی شود اما عملاً به دلیل کاهش آورد رودخانه، برنامه‌ریزی ما روی ۹۰ تا ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و متاسفانه از اردیبهشت تا شهریور و حتی در ادامه تا پایان مهرماه، فقط ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه می توانیم به طور متوسط خروجی داشته باشیم این در حالی است که پایین دست به دلایل مصرف برق، آب شرب  و همچنین به لحاظ تامین آب کشاورزی می بایست ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه خروجی داشته باشد.

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر اظهار کرد: تقریباً در هر بازه ۱۰ تا ۱۲ ساله، خشکسالی با این حجم و وخامت رخ می دهد ،در سال های ۷۸ و ۸۷ نیز خشکسالی مشابه با وضعیت کنونی داشته ایم.

مدیرعامل  شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز تصریح کرد: ۲۱ متر  بلحاظ ارتفاع و یک میلیارد و یکصد و پنحاه میلیون متر مکعب بلحاظ حجم  ذخیره سد دز خالی مانده است.

وی ادامه داد: تقریباً تا سه دهه پیش متوسط سالیانه دبی رودخانه دز ۲۵۰ متر مکعب بر ثانیه بود اما از سه دهه پیش که به سمت خشکسالی رفته ایم این رقم به ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

رئوفی نسب با بیان اینکه از الان نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در مهر و آبان سال جاری به چه میزان بارش خواهیم داشت؛ اذعان کرد: به خاطر شرایط خشکسالی جاری نمی توانیم ذخایر آب را به طور کامل رها کنیم. بنابراین باید حداقل هایی را برای خشکسالی پیش‌بینی نشده آینده در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد:  تمام دستورالعمل های مقابله با شرایط خشکسالی از سوی سازمان آب و برق خوزستان اعلام و اجرایی شده است اما چون با یک کاهش ۶۰ درصدی آورد و ۶۰ درصدی خروجی مواجه هستیم تنها می توانیم ۴۰ درصد از کل نیاز پایین‌دست را تامین کنیم.

رئوفی نسب گفت: این میزان آب را برای مصرف باغات و مزارعی که به اجبار کشت می شوند و همچنین آب شرب اختصاص خواهیم داد و از این رو بیش از این نمی‌توانیم رهاسازی آب را انجام دهیم. پیش بینی بنده این است که کشاورزی در پایین دست ممنوع خواهد شد زیرا در پایین دست و نیز در بالادست بارندگی موثری نداشته‌ایم.

مدیرعامل در شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز با اشاره به اینکه در سال های نرمال در این موقع سال ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مکعب  ورودی آب داشته ایم اظهار کرد: سال ۹۷، ۹۸ یکسال کاملاً استثنایی بود زیرا هرچند  متوسط آورد سد دز در یک سال آبی ۷ تا ۸ میلیارد متر مکعب است اما در سال آبی ۹۷، ۹۸ این رقم به ۱۶ متر مکعب یعنی دو برابر حداکثر چیزی که برای سد دز طراحی شده بود اتفاق افتاد.

وی ادامه داد:  تمام تابستان سال ۹۸ سرریز از سد داشتیم که نه تنها نیروگاه سد دز به صورت فول با تمام ظرفیت کار می‌کرد بلکه ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه سرریز آب داشتیم.

رئوفی نسب با بیان اینکه نیروگاه سد دز نیروگاهی است که تحت هر شرایطی، چه در زمان کم آبی و چه در زمان پرآبی باید در مدار باشد گفت: از سد دز تا خرم آباد و سد دز تا اهواز هیچ نیروگاهی  در شبکه ۲۳۰ کیلو ولت ، وجود ندارد؛ بنابراین یکی از حسن های سد دز این است که رابط شمال به جنوب است و به اصطلاح می‌تواند ترانسفر انجام دهد. در سال هایی مانند سال جاری که خشکسالی رخ داده، واحدهای نیروگاه سد دز از مدار خارج نمی شوند اما در تامین ولتاژ و انتقال برق کمک خواهند کرد.

 وی به میزان تولید نیروگاه دز اشاره کرد و گفت: به طور متوسط تولید سالیانه دز حدود ۲ میلیارد کیلووات ساعت است اما در سال های خشکسالی این رقم به یک میلیارد می رسد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در نیمه دوم سال شاهد بارندگی های خوبی خواهیم بود؛ تصریح کرد: ۱۳۰ هکتار از اراضی پایین دست را سد دز تامین آب می کند. در شرایط نرمال این میزان آب به راحتی تامین می شد اما در شرایط حاضر این امکان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیک مصرف شبکه برق با پیک مصرف آب همخوانی ندارد خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که می‌گویند آب را برای تولید برق نگه داشته‌اند. این موضوع درست است زیرااصولا فلسفه وجود سد ،تولید  برق در سایه  رهاسازی آب است اما اینکه آب را ذخیره کنیم و به مردم ندهیم و فقط برق تولید کنیم اصلاً معنایی ندارد و کاملاً غیرعلمی است زیرا آب و برق هر دو برای خدمت به مردم هستند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان آب و برق خوزستان آب محور است خاطرنشان کرد: سازمان میزان آب را تشخیص و بر اساس آن می گوید که  این مقدار برق تولید و این میزان رهاسازی آب انجام شود بنابراین شهروندان محترم از برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده در بحث رهاسازی آب اطمینان داشته باشند.  رئوفی نسب در پایان تاکید کردکه علاوه با برنامه ریز دقیق و مدیریت صحیح آب ، همچنان‌به رحمت الهی و بارشهای نیمه دوم سال امیدوار هستیم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *