اخبار داغ

جنگلی که برای حفاظت بودجه جهانی دریافت نکرد!!

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بخش هایی از جنگل‌های هیرکانی در ایران و آذربایجان به عنوان قدیمی‌ترین نوع جنگل‌های جهان ۱۴ تیر ماه سال ۹۸ پس از یک دهه پیگیری در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا مورد حفاظت و مراقبت قرار گیرد ، اگر چه به گفته مسئولان میراث فرهنگی مازندران تاکنون هیچ اعتباری […]

اشتراک گذاری
05 اردیبهشت 1400
118 بازدید
کد مطلب : 46829

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، بخش هایی از جنگل‌های هیرکانی در ایران و آذربایجان به عنوان قدیمی‌ترین نوع جنگل‌های جهان ۱۴ تیر ماه سال ۹۸ پس از یک دهه پیگیری در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا مورد حفاظت و مراقبت قرار گیرد ، اگر چه به گفته مسئولان میراث فرهنگی مازندران تاکنون هیچ اعتباری برای حفاظت از این جنگل ها اختصاص نیافته است.

سهم مازندران به عنوانی استانی که بیش از ۵۰ درصد مساحت جنگل های هیرکانی ایران را در اختیار دارد در ثبت جهانی این جنگل ۶ سایت معادل حدود ۴۷ هزار هکتار بوده است. هر یک از  این سایت های ثبت شده که بکرترین نقاط جنگل هیرکانی محسوب می شود ، باید تحت حفاظت و مراقبت جدی قرار گیرد و تمامی استانداردهای تعریف شده یونسکو برای حفظ شرایط اولیه در آن رعایت شود.

مجموع وسعت جنگل‌های هیرکانی ۱.۹ میلیون هکتار است که از آستارا در شمال استان گیلان شروع می شود و تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

یونسکو به این دلیل بخش های کوچک و بکری از جنگل های هیرکانی را ثبت جهانی کرده است تا به عنوان میراث طبیعی برای نسل های بعدی حفظ شود و برای این منظور هم هر ساله بودجه مشخصی تخصیص می دهد.  به عبارتی  ، ثبت جهانی یک اثر به این معنا است که تمامی کشورهای عضو در حفاظت از آن اثر مشارکت دارند و بخشی از هزینه ها را پرداخت می کنند و در مقابل پیگیر رعایت استانداردهای تعریف شده برای مراقبت و حفاظت هستند.

پیگیری های خبرنگار ایرنا طی ۲ سال گذشته نشان می دهد که از زمان ثبت جهانی جنگل های هیرکانی استان تاکنون هیچ اعتباری برای حفاظت و مراقبت از آن پرداخت نشده است و حتی زیرساخت های لازم هم برای این منظور آن گونه که باید فراهم نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تایید کرد که تاکنون هیچ بودجه و اعتباری بابت جنگل های هیرکانی به مازندران تخصیص نیافته است.

مهدی ایزدی در باره چرایی اختصاص نیافتن بودجه هم ، توضیح داد : اصولا اعتباراتی که از سوی یک نهاد بین المللی مانند یونسکو برای اینگونه امور در نظر گرفته می شود ، به صورت یکجا در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می گیرد و از آنجا هم باید میان مجموعه های تحت پوشش توزیع شود.

وی با اظهار این که از کم و کیف میزان و زمان پرداختی یونسکو اطلاعی ندارد ، افزود : آنچه مسلم است این که تاکنون به استان مازندران بابت ۶ سایت ثبت شده جنگل های هیرکانی هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *