اخبار داغ

دو شکست بزرگ رژیم صهیونیستی در دیمونا

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روح‌الله رضوی، دانشجوی دکتری دین‌پژوهی و تحلیلگر هندی‌تبار حوزه غرب آسیا: رژیم [اسرائیل] دو شکست بزرگ خورد. اولا سامانه‌ی دفاع موشکی‌اش دقیقا جاییکه باید کار می‌کرد نکرد. رژیم [اسرائیل] مدعی پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی دنیاست؛ حتی بهتر از آمریکایی‌ها. این سامانه اگر قرار بود ده سال یک بار کار […]

اشتراک گذاری
03 اردیبهشت 1400
138 بازدید
کد مطلب : 46252

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روح‌الله رضوی، دانشجوی دکتری دین‌پژوهی و تحلیلگر هندی‌تبار حوزه غرب آسیا:

رژیم [اسرائیل] دو شکست بزرگ خورد. اولا سامانه‌ی دفاع موشکی‌اش دقیقا جاییکه باید کار می‌کرد نکرد. رژیم [اسرائیل] مدعی پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی دنیاست؛ حتی بهتر از آمریکایی‌ها. این سامانه اگر قرار بود ده سال یک بار کار می‌کرد و یک جا را حفاظت می‌کرد دیمونا بود و دیروز. این بُعد از شکست رژیم [اسرائیل] حتی در صورت پذیرفتن روایت آنها از موشک سرگردان است.

اما شکست دوم که اتفاقا اگر نه مهمتر از اولی باشد، کم اهمیت‌تر هم نیست، مبدا این شلیک یعنی سوریه است. از حوالی ۲۰۱۳ و در بحبوحه جنگ داخلی سوریه و حضور پررنگ ایران در سوریه، رژیم [اسرائیل] بارها و بارها مواضع سوری‌ها و ایرانی‌ها را بخاطر آنچه تهدید امنیتی از سوی ایران می‌دانست هدف حملات پیشگیرانه قرار داد.

هر بار که مواضع ایران هدف رژیم قرار می‌گرفت این انتقاد از سوی داخلی‌ها و البته افکار عمومی عرب‌ها که بخاطر حضور ایران در سوریه اصلا دل خوشی از ایران نداشتند بلند می‌شد که بفرمایید، باز هم هدف قرار گرفتید و واکنشی نداشتید!

تحلیل من از همان روزها این بود که حملات رژیم واکنشی به کنشگری اولیه ایران بود؛ یعنی همان حضور در سوریه. یعنی از منطق عمل و عکس العمل هم که نگاه می‌کردیم تمام آن حملات رژیم عکس العملی بود نه اقدام ابتدایی. حالا رخداد بامداد امروز پیام دیگری برای رژیم داشت و آن اینکه تمام آن حملات پیشگیرانه بی‌اثر بودند و ایران در کنار سوریه هر وقت اراده کنند تا فیها خالدون رژیم را هدف قرار می‌دهند.

باور من این است که هنوز عمق اهمیت انفجارهای دیمونا را درک نکرده‌ایم. محمد سیف الدوله نویسنده مصری ضد اسرائیل امروز حسب نقل نوشته بود:

موشک سوری یا ایرانی که اسراییل را هدف قرار داد خبری منحصربفرد و دوست داشتنی بود که دل‌ها را خنک کرد و در صدر اخبار قرار گرفت. برخلاف حملات رژیم که متوقف نمی‌شود و دیگر کسی اهمیتی به پیگیری آن نمی‌دهد.

قاعده‌ی رسانه‌ای معروفی می‌گوید: وقتی سگی انسانی را گاز می‌گیرد خبر مهمی برای نشر نیست اما وقتی انسانی سگی را گاز گرفت، خبر اول رسانه‌ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *