اخبار داغ

به مناسبت هفتاد و پنجمین بزرگداشت قهرمان کوچک خلق شده توسط دو سنت اگزوپری نویسنده فرانسوی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از پایگاه خبری صبح ملت نیوز، هفتاد و پنج سال است که کاوش های شازده کوچولو از این سیاره به ان سیاره کودکان و بزرگسالان سرتاسر جهان را مجذوب خود کرده است . کتابی سرشار از جادو برای کودکان و سرشار از تمثیل برای بزرگترها که […]

اشتراک گذاری
24 فروردین 1400
107 بازدید
کد مطلب : 43908

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از پایگاه خبری صبح ملت نیوز، هفتاد و پنج سال است که کاوش های شازده کوچولو از این سیاره به ان سیاره کودکان و بزرگسالان سرتاسر جهان را مجذوب خود کرده است . کتابی سرشار از جادو برای کودکان و سرشار از تمثیل برای بزرگترها که به بیش از ۲۸۸ زبان و گویش در جهان ترجمه شده است. 
آنتوان دو سنت اگزوپری ، نویسنده ی کتاب شاهزاده کوچولو در سال ۱۹۰۰ در لیون فرانسه به دنیا آمد. وی بعد از دریافت گواهینامه خلبانی، در سال ۱۹۲۱ وارد نیروی هوایی شد. او در سال ۱۹۲۶ خلبان هواپیما شد و اولین پروازهای طولانی را به آفریقا و آمریکای جنوبی انجام داد . در سال ۱۹۴۴ ، طی مأموریتی هواپیمای او بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و اعتقاد بر این است که در همان زمان کشته شده است. اگزوپری پس از مرگ تبدیل به قهرمان ملی فرانسه گردید.
او نویسنده ی رمان های زیادی از جمله  : هوانورد، پیک جنوب ، پرواز شبانه، زمین انسان ها و…. می باشد.

۴ درس برای زندگی از شاهزاده کوچولو که توسط علم نیز تایید شده است.

۱. با خلاقیت فرزند خود ارتباط برقرار کنید.
راوی : “این یک کلاه است .”- آن وقت من هم دیگر نه از مارهای بوآ با او اختلاط کرده ام نه از جنگل های بکر دست نخورده ، نه از ستاره ها . خودم را تا حد او آورده ام پایین و با او از بریج و گلف و سیاست و انواع کراوات ها حرف زده ام . او هم از این که با یک چنین شخص معقولی آشنایی به هم رسانده سخت خوشوقت شده. (ترجمه از متن کتاب)
اولین نقاشی کتاب سنت اگزوپری که در کودکی توسط راوی کشیده شده ، مار بوآیی را نشان داده که یک فیل را هضم می کند.  اما بزرگترها  با نگاه به نقاشی همه یک چیز را می دیدند: یک کلاه معمولی.  راوی علاقه خود را به نقاشی و قلم رها کرده  تا اینکه با شازده کوچولو آشنا می شود که بلافاصله با دیدن نقاشی تشخیص می دهد که این نقاشی، مار بوآیی را نشان داده که یک فیل را هضم می کند،چیزی که ادم بزرگ ها از درک ان عاجز بودند.وقتی شازده کوچولو از راوی می خواهد  تا گوسفندی برایش بکشد ، راوی ترجیح می دهد نقاشی جعبه ای را بکشد تا شازده کوچولو خودش گوسفندهایی را که درون جعبه است تصور کند. 
آدم بزرگ ها انگار قوه ی تخیل دوران کودکی خود را از دست داده اند “بزرگسالان اعداد را دوست دارند (…) اگر به بزرگسالان بگویید:” من خانه زیبایی را با آجرهای صورتی دیدم ، با شمعدانی در پنجره ها و کبوترهای روی پشت بام … “، آنها در تصور و درک ارزش ان شکست می خورند.شازده کوچولو توضیح می دهد:.شما باید به آنها بگویید: “من خانه ای صد هزار فرانکی دیدم. ادم بزرگ ها با شنیدن این رقم   فریاد می زنند:” چه زیبا! “
بزرگسالان اعداد و ارقام را ترجیح می دهند و بدین ترتیب فراموش می کنند که با نگاهی خلاقانه به مسائل نگاه کنند ، رها شوند ، اختراع کنند و منفعل تر شوند.
آنچه علم می گوید: خلاقیت و تخیل برای شما خوب است!  به عنوان مثال ، یک مطالعه از مجله روانشناسی و موسیقی نشان داده که دانشجویان رشته پیانو هنگام بداهه پردازی، روی صحنه استرس کمتری دارند.  بر اساس مطالعه دیگری که در مجله توسط محققان منتشر شده است ، خلاقیت همچنین درک بهتر  از دیگران را ممکن می سازد و به طور کلی ، با توجه به گفته ی روانشناسان مختلف و نظرات جمع آوری شده از محققان ، افراد خلاق بسیار شبیه شاهزاده کوچولو هستند زیرا  به عنوان مثال ، آنها خیال پردازی می کنند ، همچنین به دنبال تجربه های جدید ، پرسیدن سوالات مناسب و  علاقمند به تماشای مردم هستند.

۲.برای اینکه احساس خوبی در مورد خود داشته باشیم ، زیاد جدی نباشیم.
تاجر: “اداره شان می کنم . همین جور می شمارم شان  و می شمارم شان  . البته کار مشکلی است ولی خب دیگر من ادمی هستم بسیار جدی .”(ترجمه از متن کتاب)
شازده کوچولو در طول سفر خود در سیارات مختلف با یک تاجر آشنا می شود.  
ویژگی اصلی (منحصر به فرد) تاجر؟  او بسیار جدی است.  تاجر به طور مداوم تمام ستاره های کهکشان را می شمارد.  او می گوید خوشحال است زیرا فکر می کند همه آنها را دارد و مالک انهاست  اما زندگی او فقط یکنواختی و تنهایی است زیرا کار دیگری نمی کند.  او حتی زیبایی ستاره ها را نمی داند و درک نمی کند. 
درس زندگی: بهتر است در زندگی جدی نباشیم تا معنای واقعی چیزها را بدانیم 
آنچه علم در این باره می گوید: مطالعات متعدد تأیید کرده اند که خندیدن  باعث می شود تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.  در سال ۲۰۱۴ محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند که افرادی که می خندند حافظه بهتری دارند و استرس کمتری دارند. مطالعات دیگر مانند تحقیقات محققان دانشگاه مریلند نشان داده که حس شوخ طبعی می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری کند.

۳. رمز خوشبختی اختصاص دادن وقت برای خود است .
فانوس و فانوسبان: “سیاره هر دقیقه یک بار به دور خوش می گردد دیگر من حتی یک ثانیه هم فرصت استراحت ندارم دقیقه ای یک بار فانوس را روشن و خاموش می کنم..”(ترجمه از متن کتاب)
این یک شخصیت بسیار خنده دار است که شازده کوچولو در پنجمین سیاره او را ملاقات می کند.  هر دقیقه ، او باید فانوس را روشن و سپس فانوس را خاموش کند.  هر دقیقه برای او یک روز است.  او هرگز وقت استراحت یا حتی خوابیدن ندارد. 
درس زندگی: برای لذت بردن از زندگی ، باید از لحظه لحظه ی زندگی خود قدردانی کنید .
آنچه علم می گوید: کمبود خواب برای سلامتی فاجعه بار است.  افزایش خطر ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، برخی سرطان ها ، مشکلات حافظه و … اثرات مخرب کمبود خواب است. 
علاوه بر خواب کافی ، لازم است که برای خودتان وقت بگذارید و برای مدتی از کار جدا شوید مرخصی بگیرید و استراحت کنید . مطالعات نشان داده اثرات خطرناک کار بیش از حد نیز بسیار زیاد است.  کار زیاد خطر ابتلا به افسردگی خصوصاً سکته مغزی را افزایش می دهد.

۴- شما باید شهامت کاوش را داشته باشید 
جغرافیدان :”کار جغرافیدان این نیست که دوره بیفتد شهرها و رودخانه ها و کوه ها و دریاها ، اقیانوس ها و بیابان ها را بشمرد. مقام جغرافیدان برتر از ان است که دوره بیفتد و ول بگردد.اصلا از اتاق کارش پا بیرون نمی گذارد.”(ترجمه از متن کتاب)
شازده کوچولو در ششمین سیاره”پیرمردی که کتابهای کت و کلفتی می نوشت” ملاقات می کند.  در حالی که شازده کوچولو  او را به عنوان یک کاوشگر می بیند ، اما در حقیقت او جغرافی دانی است که هرگز به غیر از زیر میز خود  را ندیده و از اتاق کارش پا بیرون نگذاشته است. 
درس زندگی: در زندگی تمایل داریم که در “منطقه امن” خود بمانیم زیرا این کار راحت تر از خطر پذیری و ریسک پذیری است.  با این حال ، ما باید از فرصتی  که برای زندگی روی زمین داریم برای کسب تجربه های مختلف ، ملاقات با مردم ، سفر به دنیا  و … استفاده کنیم. 
آنچه علم می گوید: دلایل زیادی برای خارج شدن از منطقه امن شما وجود دارد و علم برای نشان دادن آن سخت تلاش می کند.  به گفته روانشناسان وقتی کمی استرس داشته باشیم و  وقتی با  چالشی رو به رو شویم ، کارایی ما بیشتر است. 
طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد اگر به طور منظم چیزهای جدیدی را یاد بگیریم که به تلاش نیاز دارند و چالش پذیر باشیم  ، با افزایش سن ، ذهن سالم تری خواهیم داشت. 

واضح است که ، شازده کوچولو توصیه های زیادی برای خوانندگان این کتاب دارد اما شاید بهتر باشد که مستقیما به بحث و گفتگو با او بپردازیم شاهزاده کوچولو  در سیاره اش است و او دوست دارد غروب خورشید را در کنار گل خود تماشا کند…../ ترجمه شده از متن فرانسوی 
عکس از صفحه  اینستاگرام رسمی شاهزاده کوچولو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *