اخبار داغ

مرمت و بازسازی ۲ اثر تاریخی در سرپل ذهاب

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز«نورالدین فرزادی‌پور» با تاکید بر شتاب‌بخشی در عملیات تعمیر و مرمت این آثار، افزود: این آثار تاریخی شامل اثر  «آنوبانی‌نی» و بهسازی مسیر راه دسترسی «دکان داوود» است. وی اظهار داشت: نقش‌ برجسته‌ «آنوبانی‌نی» متعلق به یکی از چهار عنصر قومی زاگرس‌نشین در هزاره سوم پیش از میلاد به نام لولوبیان است که پیش […]

اشتراک گذاری
22 فروردین 1400
153 بازدید
کد مطلب : 43222

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز«نورالدین فرزادی‌پور» با تاکید بر شتاب‌بخشی در عملیات تعمیر و مرمت این آثار، افزود: این آثار تاریخی شامل اثر  «آنوبانی‌نی» و بهسازی مسیر راه دسترسی «دکان داوود» است.

وی اظهار داشت: نقش‌ برجسته‌ «آنوبانی‌نی» متعلق به یکی از چهار عنصر قومی زاگرس‌نشین در هزاره سوم پیش از میلاد به نام لولوبیان است که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند و به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: «دکان داوود» نیز مقبره‌ای سنگی مربوط به دوره مادها در شهرستان سرپل ذهاب در بخش قلعه شاهین روستای «کل داوود» واقع شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فرزادی پور با اشاره به اینکه سرپل‌ذهاب دارای پیشینه و قدمت چند هزار ساله است، توضیح داد که در این شهرستان ۲۲۴ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۱۴۶ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی‌نی با قدمت چهار هزار و ۸۰۰ سال بر دل کوه «میانکل» سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه واقع شده است.

این نقش برجسته بر روی صخره‌ای به نام میان ‌کل در کوه «بادیر» حجاری شده است که در آن آنوبانی‌نی (الهه نشاط و عشق) به همراه پادشاه لولوبیان و ۹ اسیر جنگی را نشان می‌دهد. سرپل ذهاب با یک هزار و ۲۷۱ کیلومتر مربع مساحت در غرب کرمانشاه واقع شده است که سابقه سکونت در این شهرستان به دوران نوسنگی باز می گردد.آثار نقش برجسته دوران حکومت ماد، دکان داوود، طاق گرا، آثار برجسته و نقوش مربوط به دوران هخامنشی، ساسانی و اشکانی از دیگر آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *