اخبار داغ

کوبا درباره موفقیت واکسن کرونای ساخت این کشور اطمینان داد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دانشمند ارشد کوبایی گفت مراحل  پایانی و آزمایشی واکسن های کووید-۱۹ ساخت این کشور بسیار امیدبخش بوده و مطمئن است واکسن های ساخت این کشور موفقیت آمیز خواهند بود. تارنمای شبکه خبری ان بی سی نیوز گزارش داد دکتر «ویسنته ورز» (Vicente Verez) مدیر موسسه واکسن سازی فینلای کوبا […]

اشتراک گذاری
21 فروردین 1400
87 بازدید
کد مطلب : 42793

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دانشمند ارشد کوبایی گفت مراحل  پایانی و آزمایشی واکسن های کووید-۱۹ ساخت این کشور بسیار امیدبخش بوده و مطمئن است واکسن های ساخت این کشور موفقیت آمیز خواهند بود.

تارنمای شبکه خبری ان بی سی نیوز گزارش داد دکتر «ویسنته ورز» (Vicente Verez) مدیر موسسه واکسن سازی فینلای کوبا در مصاحبه با این شبکه خبری گفت واکسن «سوبرانا۲/ Soberana ۲» بسیار ایمن و موثر است.

این رسانه آمریکایی نوشت: اگر مراحل آزمایشی موفقیت آمیز باشند این کشور کوچک ۱۱ میلیون نفر ی که در چند دهه گذشته با تحریم های آمریکا مواجه بوده است می تواند در زمره معدود کشورهایی قرار گیرد که برای مبارزه با همه گیری کرونا واکسن دارند و این امر توجهات را به کار برجسته این کشور جلب خواهد کرد.

دو واکسن از پنج واکسن ساخت کوبا سوبرانا۲  به معنای «حق حاکمیت» و  «ابدالا/ Abdala» در مرحله سوم آزمایشی قرار دارند: ابدالا از نام کتابی به قلم یک قهربان استقلال طلب در کوبا به نام خوزه مارتی، گرفته شده است.

واکسن سوبرانا۲ به حدود ۴۴ هزار نفر  در فاز سوم آزمایشات تزریق شده است و ۱۵۰ هزار نفر دیگر از کادر بهداشت و درمان نیز به عنوان بخش دیگری از آزمایشات و تحقیقات این واکسن را دریافت کرده اند.

واکسن آزمایشی کوبا شبیه واکسن نوواوکس ساخت آمریکا است که برخلاف واکسن های بر پایه «ام آر ان ای» فایزر و بیون تک و مدرنا، از پروتئین های سنتز شده ویروس کرونا برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می کند.

دانشمند کوبایی گفت: واکسن ساخت این کشور ایمن است و خطر آن برای استفاده از آن در افراد بیشتری رو به کاهش است و مزایای احتمالی آن رو به افزایش می باشد. شواهدی از موثر بودن این واکسن بروز کرده است.

ان بی سی نیوز نوشت: همه گیری کرونا به اقتصاد کوبا آسیب وارده است و چندین دهه تحریم آمریکا و کاهش کمک از سوی ونزوئلا متحد این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو در کوبا شده است. اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱ درصد کاهش داشت اما کوبا تلاش کرده تعدا مبتلایان و جان باختگان ناشی از کووید-۱۹ را با استفاده از دستورات سختگیرانه و قرنطینه در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان پایین نگه دارد. در چند هفته گذشه به طور متوسط مبتلایان روزانه در کوبا ۱۰۰۰ نفر بوده و پایین ترن نرخ ابتلا به ویروس را در سال گذشته داشته است.

به گفته دانشمند کوبایی در حالی که واکسیناسیون در این کشور اجباری نخواهد بود او فکر می کند که اکثریت کثیری از جمعیت کوبا خواستار دریافت واکسن هستند.

کوبا واکسن هایی را کشورهای چین و روسیه وارد کرده اما ساخت واکسن در این کشور این فرصت را می دهد تا آنها رابه کشورهای زیر توسعه بفروشد و نیاز ارزی خود را تامین کند.

خرید واکسن توسط کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکای شمالی باعث شد که شکاف بزرگی در خرید و دسترسی به واکسن برای کشورهای فقیر و در حال توسعه حاصل شود.

سی ان بی سی نوشت: ایران که واکسن های آمریکایی و انگلیسی را منع کرده است به عنوان بخشی از یک قرارداد با کوبا میزبان مرحله سوم ازمایشی واکسن سوبرانا۲ خواهد بود که شامل ساخت میلیون ها دوز واکسن در این کشور است. دولت ونزوئلا روز پنجشبنه گفت کشورش واکسن آبدالا را تولید خواهد کرد. مکزیک و آرژانتین نیز علاقه مندی خود را نسبت به واکسن کوبایی ابراز کرده اند.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *