اخبار داغ

دهدز در آستانه بحران جدی آب/ فاجعه قابل کتمان نیست/ ۱۱۰ روستا در تنش آبی/ رؤسای هر ۳ قوا نیز در جریان کامل اوضاع هستند

گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از خبرنگار ایلنا خوزستان، برآوردهای کارشناسی رسمی و میدانی نشان می‌دهد دهدز در آستانه یک بحران آبی در سال ۱۴۰۰ است. شرایط به‌گونه‌ای دارد پیش می‌رود که چنانچه دولت و استانداری خوزستان برای پیشگیری از این بحران در ماه جاری اقدامی فوری صورت ندهند، بی‌شک پیامدهای اجتماعی و […]

اشتراک گذاری
21 فروردین 1400
61 بازدید
کد مطلب : 42935

گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز به نقل از خبرنگار ایلنا خوزستان، برآوردهای کارشناسی رسمی و میدانی نشان می‌دهد دهدز در آستانه یک بحران آبی در سال ۱۴۰۰ است.

شرایط به‌گونه‌ای دارد پیش می‌رود که چنانچه دولت و استانداری خوزستان برای پیشگیری از این بحران در ماه جاری اقدامی فوری صورت ندهند، بی‌شک پیامدهای اجتماعی و بهداشتی هنگفتی را در پی خواهد داشت.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خوزستان، در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: یک گزارش ۱۰ صفحه‌ای از سوی کمیته پیگیری مسئولیت‌های اجتماعی، کمیته حقوقی و کمیته ارزیابی و آمایش سرزمینی انجمن، تهیه و برای روسای قوای کشور و سایر وزرا ارسال گردیده است. در این گزارش مستند، علاوه بر تشریح وضع موجود به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع بحران آب در منطقه دهدز که در میان دو دریاچه بزرگ سدهای کارون ۳ و ۴ محاصره شده نیز گنجانیده شده است.

هژیر کیانی افزود: برآیند تمامی مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد امیدی برای بهره‌برداری از بقایای آب‌های زیرزمینی در این منطقه به دلیل فروکش کردن سطح آب وجود ندارد و تنها راهکار پیشگیری از وقوع این بحران، اقدام فوری برای اجرایی نمودن طرح آب‌رسانی از محل دریاچه سد کارون ۳ و ایستگاه موسوم به رکعت است.

این فعال محیط‌زیست، گفت: به‌منظور سرعت بخشی به این مطالبه عمومی، نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان تنظیم   و از او برای بازدید میدانی از منطقه دهدز دعوت کرد یم. امیدواریم استاندار خوزستان با حضور در منطقه از نزدیک تنش شدید آبی را که متوجه ۱۱۰ روستا و همچنین شهر دهدز می‌شود را بررسی نموده و سازمان آب و برق و وزارت نفت را موظف به تأمین ملزومات این طرح آب‌رسانی کند.

کیانی گفت: اگر وزارت نیرو و سازمان آب و برق درک درست و واقعی از شرایط منطقه دهدز و اراده‌ای برای رفع جیره‌بندی آب در این شهر داشته باشند، بدون توسل به اعتبارات ملی نیز می‌توانند طرح آب‌رسانی را شروع کنند. در غیر این صورت باید منتظر عواقب و پیامدهای اجتماعی و معیشتی آن باشند.

کیانی افزود: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و وزارت نفت نیز می‌توانند از محل تعهدات مسئولیت‌های اجتماعی خود و تأمین تمام یا بخشی از اقلام موردنیاز طرح آب‌رسانی دهدز اعم از خط لوله فلزی ۱۴ اینچی آب‌رسانی، ایستگاه‌های پمپاژ و احداث ساختمان‌های این طرح به مردم منطقه کمک کنند. ضمن اینکه از همین محل می‌توانند آب شرب و تأسیسات تلمبه‌خانه‌های شماره ۴ و ۵ خود را نیز به شکل پایدار تأمین کنند.

استان خوزستان پرآب‌ترین استان کشور است.  استانی حیاتی که به‌عنوان قلب تپنده اقتصادی کشور هنوز درگیر چالش بزرگی به نام آب است.چالشی که نه نمایندگان خوزستان طی ادوار گذشته تاکنون توانسته‌اند راه برون رفتی برای آن بیابند و نه طی دو دهه گذشته میلی در بدنه دولت‌ها برای رفع این موضوع دیده شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *