اخبار داغ

افزایش روزانه ۴۵۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس در مارس

تولید نفت اعضای اوپک پلاس در ماه مارس، با وجود رقم بالای پایبندی به توافق کاهش عرضه، ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، بررسی اخیر مؤسسه پلتس نشان داد عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در ماه مارس نسبت به ماه […]

اشتراک گذاری
21 فروردین 1400
63 بازدید
کد مطلب : 42926

تولید نفت اعضای اوپک پلاس در ماه مارس، با وجود رقم بالای پایبندی به توافق کاهش عرضه، ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، بررسی اخیر مؤسسه پلتس نشان داد عرضه نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در ماه مارس نسبت به ماه فوریه ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، زیرا روسیه و عراق بسیار بیشتر از سهمیه توافق‌شده خود در توافق اوپک پلاس نفت تولید کرده‌اند.

این در حالی است که کشورهای معاف از این توافق – ایران و لیبی – نیز تولید را افزایش دادند. لیبی، تولید نفت خود را به بالاترین رقم در حدود هشت سال گذشته رسانده است.

۱۳ عضو اوپک در ماه مارس ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که نسبت به ماه فوریه ۳۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، در حالی که ۹ عضو غیراوپکی این ائتلاف در این ماه ۱۳ میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که نسبت به ماه پیش از آن ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داشت.

با افزایش عرضه اوپک پلاس، سطح پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در ماه مارس کاهش یافت و به ۱۱۱ درصد رسید، در حالی که سطح پایبندی اپک پلاس در ماه فوریه ۱۱۳.۵ درصد بود.

دلیل اصلی سطح بالای پایبندی این ائتلاف، کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان سعودی بود.

بدون در نظر گرفتن کاهش تولید مازاد عربستان، سطح پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در این ماه ۹۷ درصد یعنی کمترین رقم از ماه اوت ۲۰۲۰ بوده است.

بر اساس آمار داخلی اوپک پلاس، روسیه بیشترین مقدار تخطی از توافق را از ماه فوریه داشته که معادل ۸۰۶ هزار بشکه در روز است و دومین کشور تخطی‌کننده از این توافق عراق است که ۶۴۷ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه‌اش نفت تولید کرده است.

نشست وزیران نفت اوپک و غیراوپک برای بررسی عرضه نفت این ائتلاف، ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت‌ماه) و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

منبع: شانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *