اخبار داغ

تحول سازنده؛ روایت رایزنی‌های برجامی در وین

دو روزنامه اردو زبان پاکستان با اشاره به رایزنی‌های فشرده طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله هیات ایران در وین، احیای دقیق برجام را به سود منطقه از جمله پاکستان دانسته و نوشتند: تحول سازنده در وین مسیر لغو تحریم‌های ضدایرانی را هموار می‌کند. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه «جناح» چاپ شهر اسلام‌آباد سرمقاله روز […]

اشتراک گذاری
20 فروردین 1400
117 بازدید
کد مطلب : 42471

دو روزنامه اردو زبان پاکستان با اشاره به رایزنی‌های فشرده طرف‌های توافق هسته‌ای از جمله هیات ایران در وین، احیای دقیق برجام را به سود منطقه از جمله پاکستان دانسته و نوشتند: تحول سازنده در وین مسیر لغو تحریم‌های ضدایرانی را هموار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، روزنامه «جناح» چاپ شهر اسلام‌آباد سرمقاله روز جمعه خود را به مذاکرات برجامی در وین و تلاش طرفین برای پایان دادن به بن بست فعلی اختصاص داد.

این روزنامه اردو زبان نوشت:

فشارها بر آمریکا برای بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای و همزمان لغو تحریم‌های ایران افزایش یافته است، کشوری که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد.

در این سرمقاله آمده است:

ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا بدون توجه به مطالبه متحدان اروپایی همچنین چین و روسیه مبنی بر عدم اتخاد اقدامات یکجانبه، از برجام خارج شد و تحریم‌ها را دوباره علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

روزنامه جناح تشکیل کارگروه در جریان رایزنی‌های وین را تحولی سازنده و مثبت برای بازگشت آمریکا به برجام و توقف اقدامات جبرانی ایران دانست و افزود:

هرچند تهران و واشنگتن تحولات اخیر را گام فوری برای احیای برجام و یا مثبت اعلام ‌نکردند اما تشکیل کارگروه‌ها یک تحول مثبت ارزیابی می‌شود.

این روزنامه پاکستانی نوشت:

پس از امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین اکنون به نظر می‌رسد فشار سایر قدرت‌های جهان بر آمریکا برای بازگشت مجدد آن به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران افزایش یافته است.

جناح افزود: اجرای توافق هسته‌ای ایران در راستای منافع منطقه از جمله پاکستان محسوب می شود و نوید پایداری صلح و ثبات منطقه‌ای است درحالی که این امر می‌تواند راهگشای تنش‌ها و بهبود روابط تهران و ریاض نیز شود.

این روزنامه اردو زبان پاکستان افزود:

پایان بن بست در برجام تاثیرات مثبتی برای رسیدگی به اوضاع افغانستان هم دارد زیرا نمی‌توان نقش مدیریتی جمهوری اسلامی ایران در بحث کمک به حل بحران افغانستان را نادیده گرفت.

روزنامه «امت» چاپ شهر راولپندی نیز امروز در گزارشی از “مسعود ابدالی” نوشت: توافق هسته‌ای که در ایران “برجام” نام دارد وارد مرحله حساسی شده و تلاش‌ها برای نجات این توافق بین المللی شدت یافته است.

در این گزارش آمده است: رژیم صهیونیستی دشمن اصلی برجام است و پس از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا وی در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد. 

این روزنامه پاکستانی نوشت:

ایالات متحده با خروج یکجانبه از برجام به جهان ثابت کرد که آمریکا یک کشور غیرقابل اعتماد است و از سوی دیگر ترامپ با رویکرد تهاجمی و متکبرانه خود باعث ایجاد تنش‌ها شد.

امت افزود: ایران در پاسخ به اقدامات بی نتیجه و مأیوس کننده طرف‌های اروپایی و تداوم تحریم‌های آمریکا تصمیم به اقدامات جبرانی و متقابل گرفت و اکنون جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و تیم دیپلماسی وی تلاش دارند تا برجام را زنده نگه دارد.

دومین دور از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ظهر امروز به وقت تهران با حضور نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس آغاز شد و ساعتی قبل پایان یافت.

ریاست این جلسه را «جوسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین با تصمیم اعضا به صورت حضوری در وین از سر گرفته شد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *