اخبار داغ

یخچال‌های تاریخی نائین؛ نمادی از غلبه مردمان کویر بر سختی‌های طبیعت

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، از آنجا که شهر نائین در کویر مرکزی ایران واقع شده و همواره مشکل گرمای طاقت فرسای تابستان و کمبود آب در طول سال در آن وجود داشته، مردمان این دیار با ساخت و سازهای معماری، مهندسی و تأسیسات مختلف سعی در غلبه بر سختی‌های طبیعت اطراف خود داشته‌اند. از جمله […]

اشتراک گذاری
19 فروردین 1400
56 بازدید
کد مطلب : 42082

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، از آنجا که شهر نائین در کویر مرکزی ایران واقع شده و همواره مشکل گرمای طاقت فرسای تابستان و کمبود آب در طول سال در آن وجود داشته، مردمان این دیار با ساخت و سازهای معماری، مهندسی و تأسیسات مختلف سعی در غلبه بر سختی‌های طبیعت اطراف خود داشته‌اند. از جمله این تلاش‌ها می‌توان به طراحی و ساخت آب انبارها، قنات‌ها، آسیاب‌های آبی پایه قنات و یخچال‌ها اشاره کرد.

می‌توان از یخچال‌های تاریخی به عنوان نشانی از نبوغ  معماری نیاکان نام برد که از یک مخزن عمیق و مخروطی شکل به عمق تقریبا ۱۰ متر یا بیشتر، یک گنبد مخروطی بزرگ بر روی مخزن، حصار بلند سایه‌انداز با نظمی خاص گرداگرد آن و معمولاً یک اتاق نگهبانی تشکیل شده است. دیوار بلند یخچال وظیفه سایه انداختن روی حوضچه‌های یخ اطراف مخزن را داشته است.

حوضچه‌ها معمولا در زمستان از آب باران پر می‌شد و بر اثر سرمای سوزناک کویر منجمد می‌شد. مخزن یخچال را در فصل زمستان با یخ‌های حوضچه‌ها پر می‌کردند و روی آن را با مقدار زیادی کاه می‌پوشاندند تا از نفوذ گرما در فصل بهار و تابستان به یخ‌ها جلوگیری شود.در فصل تابستان مردم یخ‌های درون یخچال را به مقدار نیاز شکسته و برداشت می‌کردند.

در سال‌های گذشته تعدادی از این یخچال‌ها از سوی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرمت شده است.از مهم‌ترین یخچال‌های نائین که هم اکنون مرمت شده، می‌توان به یخچال بافران و یخچال محمدیه اشاره کرد، در این میان با تلاش‌های انجام شده، یخچال تاریخی محمدیه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *