اخبار داغ

حمام تاریخی پیرنیا تخریب شد؟!

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نام خانه «هرمز پیرنیا» را خبرهای مزایده‌ آن حدود هفت سال قبل بر سر زبان‌ها انداخت، وقتی مالک قبلی‌اش اعلام کرد «ملک خانه هرمز پیرنیا تخلیه بوده ‌و قابل تحویل است»، «بنای “تاریخی” کوچه پیرنیا یکم» و آن اطلاعیه بین مغازه‌داران منطقه‌ لاله‌زار پخش و در چند روزنامه نیز چاپ شد. هر چند […]

اشتراک گذاری
18 فروردین 1400
143 بازدید
کد مطلب : 41962

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، نام خانه «هرمز پیرنیا» را خبرهای مزایده‌ آن حدود هفت سال قبل بر سر زبان‌ها انداخت، وقتی مالک قبلی‌اش اعلام کرد «ملک خانه هرمز پیرنیا تخلیه بوده ‌و قابل تحویل است»، «بنای “تاریخی” کوچه پیرنیا یکم» و آن اطلاعیه بین مغازه‌داران منطقه‌ لاله‌زار پخش و در چند روزنامه نیز چاپ شد.

هر چند ناپدید شدن ناگهانی پنج تابلو نقاشی در بالای ورودی اتاق‌ها و پنجره‌های خانه در سال ۱۳۹۱ نخستین هشدارها را نسبت به وضعیت این خانه مطرح کرده بود، اما انتشار فراخوان مزایده خانه تیر نهایی را زد تا بالاخره سازمان نوسازی شهرداری تهران یکی دو سال گذشته آن را خرید و از اوایل امسال از آغاز مرمت و احیای این بنای تاریخی خبر داد.

کمتر از یک هفته قبل کامیونی را می‌بینند که آوارهای خاک را از در آهنی بزرگی که به سمت حمام پیرنیا باز می‌شود، خارج می‌کنند.و حالا چیزی که به چشم می‌آید نبود دیواری است که از وجود باقی‌مانده‌های حمام پیرنیا خبر می‌داد و دیگر نیست.

علی شهیدی – عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استادیار گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی و ایران‌شناسی – درباره‌ اهمیت این حمام تاریخی گفت: پسران پیرنیا که همان سال‌ها خانه‌های خود را در اطراف خانه پدری در بن‌بست امروزی «پیرنیا» در خیابان لاله‌زار  ساخته بودند، از یک حمام مشترک استفاده می‌کردند. در واقع قبل از این‌که آن خانه‌ها ساخته شود، حمام پیرنیا یکی از ضمایم عمارت اصلی مشیرالدوله بود.در گذشته معمولا سرویس‌های بهداشتی بیرون از فضای اصلی خانه و در حیاط خانه‌ها ساخته می‌شد، ادامه می‌دهد: معمولا خانه‌های قدیمی حمام نداشتند و مردم از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند، اما ملک مشیرالدوله پیرنیا یک حمام اختصاصی داشت که یک گوشه حیاط  بود.این حمام به شیوه معماری حمام‌های قدیمیِ ایرانی ساخته شده بود، اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد به جای این که حمام مرمت شود تخریب شده است.

او می‌گوید: اگر این حمام می‌ماند ما می‌توانستیم یک نمونه حمام تشریفاتی خاندان‌های تراز اول قاجار را که در واقع حمامی شخصی بود داشته باشیم، اما به راحتی آن را از دست دادیم.

شهیدی بیان می‌کند: امیدوارم هر چیزی که قرار است به جای آن ساخته شود، عرصه و حریم عمارت‌های پیرنیا را مخدوش نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *