اخبار داغ

توسعه یافتگی در دیار هگمتانه با اجرای هزار کیلومتر شبکه گاز رسانی

برخورداری از گاز طبیعی یکی از شاخص‌های مهم رفاه و توسعه‌یافتگی است که در طول هفت سال گذشته، یک هزار و ۷۱۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان همدان اجرا شد و اکنون یک هزار و ۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در دیار الوند زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.به گزارش پایگاه خبری […]

اشتراک گذاری
18 فروردین 1400
94 بازدید
کد مطلب : 41926

برخورداری از گاز طبیعی یکی از شاخص‌های مهم رفاه و توسعه‌یافتگی است که در طول هفت سال گذشته، یک هزار و ۷۱۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان همدان اجرا شد و اکنون یک هزار و ۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در دیار الوند زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.
به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز به نقل از فصل اقتصاد، گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم موثر است.
گازرسانی به شهرها و روستاها با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای طرح‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت گازرسانان یکی پس از دیگری رفع شده و شعله‌های امید را با تدبیر خود در خانه‌های مردم فروزان کرده‌اند.
بر اساس آمار رسمی، ۹۹.۹ درصد از خانوارهای شهری و روستایی استان همدان شامل ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۹۹.۸ درصد خانوارهای روستایی این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که این شاخص بیانگر همت والا در بهبود رفاه و زیست مردم این استان است.
به گفته مسوولان استانی همدان کارنامه گازرسانی در نواحی شهری و روستایی استان همدان به گونه‌ای است با گازرسانی به همه شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار، همدان به عنوان نخستین استان سبز کشور معرفی شد.
به‌دلیل کم بودن تراکم ساکنان در کانون‌های جمعیتی، سخت‌گذر بودن و نداشتن زیرساخت‌های فنی هنوز کمتر از ۴۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان همدان گازرسانی نشده‌اند اما با شرایط دشوار اقتصادی در سال‌های اخیر اقدامات دولت در راستای گسترش چتر پوشش گازرسانی قابل تحسین بوده است.
اما حالا دورافتاده‌ترین روستاها در استان همدان نیز به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل هستند و روستاییان نیازهای انرژی خود را از طریق گاز تامین می کنند.
استان همدان یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر و یک هزار و ۷۲ روستا دارد و ۲.۴۲ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
در دولت تدبیر و امید، نسیم نوید بخش عمران و آبادانی، اشتغال و همچنین رفع دغدغه تامین سوخت مردمان دیار هگمتانه با رنگ و بوی تازه ای وزیدن گرفت و در هفت سال، هر ساله شاهد دستاوردهایی مهم در حوزه گازرسانی بوده است.
اجرای یک‌هزار و ۷۱۸ کیلومتر شبکه گازرسانی هفت سال گذشته در همدان
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: با آغاز به کار دولت یازدهم و از ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۲ تا ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۹، یک هزار و ۷۱۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در این استان اجرا شده است.

«عبدالله فیاض» افزود: در این مدت ۴۰ هزار و ۵۰۰ انشعاب نصب و ۱۵۶ هزار و ۹۱۴ مشترک جدید از ظرفیت گاز لوله‌کشی طبیعی بهره‌مند شدند.
وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۹۳۷ مشترک خانگی،‌ یک‌هزار و ۵۹۲ مشترک صنعتی، ‌۱۳ هزار و ۳۸۰ مشترک عمومی و تجاری و پنج جایگاه سی.ان.جی پذیرش شده‌اند.
فیاض عنوان کرد: در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید، در استان همدان ۲ شهر به صورت کامل گازرسانی شدند و در حال حاضر تمامی ۳۲ شهر این استان گازدار هستند.
وی اظهار داشت: در این مدت به ۲۹۴ روستا گازرسانی و همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان که شامل یک هزار و ۳۲ روستا می‌شود از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
فیاض اضافه کرد: روستاهای باقی مانده نیز کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارند که بر اساس قانون نمی‌توان به آن‌ها گازرسانی کرد.
مدیرعامل شرکت گاز همدان گفت: نرخ بهره‌مندی خانوارهای شهری و روستایی از گاز طبیعی در استان همدان ۹۹.۹ درصد است و در سال ۱۳۹۷،‌ استان همدان به عنوان نخستین و تنها استان سبز کشور در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاها معرفی شد.
فیاض عنوان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی ۵۹ طرح دیگر نیز شامل ساختمان اداری منطقه ۲، گازرسانی شهر همدان و گازرسانی به ۵۸ واحد صنعتی در استان با اعتباری افزون بر ۲۵ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان در دست اقدام است.
مصرف گاز در استان همدان ۱۱ درصد افزایش یافت
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی مشترکان استان سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.
عبدالله فیاض افزود: مشترکان گاز طبیعی استان درسال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۰ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته گاز مصرف کردند.
وی اظهار داشت: استان همدان در حال حاضر ۶۳۳ مشترک گاز طبیعی دارد که از این میزان، ۵۸۵ هزار و ۹۴۵ مشترک خانگی، ۴۳ هزار و ۱۷۸ مشترک عمومی و تجاری، سه هزار و ۲۲۶ مشترک صنعتی، کشاورزی، جزء و عمده، پنج مشترک نیروگاهی و ۴۸ با جایگاه مصرف سوخت گاز طبیعی خودرو (سی. ان. جی) است.
فیاض عنوان کرد: بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در سال ۱۳۹۹ به جمع مشترکان مصرف کننده گاز طبیعی در استان همدان اضافه شده اند.

وی اضافه کرد: بر اساس تکالیف قانونی ۳۱۸ اشتراک گاز طبیعی رایگان، در سال گذشته به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، مسجدها، اماکن مذهبی، حوزه‌های علمیه، خانواده شهدا و جانبازان واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان تصریح کرد: اجرای شبکه پراکنده در استان، گازدار کردن هرچه بیشتر واحدهای تولیدی،‌ صنعتی و کشاورزی جزء و عمده در راستای ارتقای مدیریت سبز از جمله اقدامات شرکت گاز در سال جاری محسوب می شود.
وی اضافه کرد: افزایش تحویل گاز به نیروگاه همدان در راستای کاهش مصرف سوخت کوره و ارتقای لازمه های زیست محیطی، جاری سازی و توسعه سیستم مانیتورینگ ایستگاه های گاز در سطح استان از مهمترین اولویت های ما بشمار می رود.
فیاض خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای بازسازی، مقاوم سازی و تقویت خطوط انتقال گازرسانی در استان، برنامه ریزی و اقدام برای ارتقای ویرایش استاندارهای مدیریتی، ایمنی و زیست محیطی ادامه دارد.
بهای گاز مشترکان کم‌مصرف در استان همدان رایگان است
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان با اشاره به اجرای طرح بخشودگی بهای گاز خانوارهای کم مصرف از ابتدای دی ماه سال گذشته گفت: مشترکان گاز این استان در صورت مصرف ماهانه کمتر از ۲۰۰ متر مکعب، مشمول بخشودگی کامل بهای گاز شده و گاز مصرفی این مشترکان به صورت رایگان و با تخفیف ۱۰۰ درصدی محاسبه می‌شود.
فیاض اظهار داشت: بر اساس اجرای این طرح نزدیک به ۳۰ درصد از مشترکان گاز استان همدان ، مشمول طرح بخشودگی و تخفیف ۱۰۰ درصدی در میزان مصرف می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مناطق استان همدان به جز قسمت‌هایی از جنوب ملایر در اقلیم سرد و نوع یک قرار دارد، عنوان کرد: از ۱۶ آبان تا ۱۵ فروردین به عنوان روزهای سرد تعیین شده است و الگوی مصرف برای بهره مندی از گاز رایگان برای این روزها ۲۰۰ متر مکعب در ماه، و برای روزهای گرم نیز ۴۵ متر مکعب در ماه تعیین شده است.
وی تصریح کرد: این طرح با هدف کمک به خانوارهای دهک پایین است و بیشتر شامل افرادی می شود که در مساحت کوچک زندگی می کنند.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان خاطرنشان کرد: این بخشودگی شامل گازبها و همه هزینه‌های مرتبط با آن شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی است و تنها سکونت‌گاه‌های دایمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی و همچنین سکونت گاه‌های عشایری را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: مشترکانی که نسبت به سال ها ۹۶ و ۹۷ در ماه های دی، بهمن و اسفند ۱۰ درصد کمتر گاز استفاده کنند از تخفیف ۱۵ درصدی برخوردار خواهند شد و همچنین مشترکانی که در این مدت ۱۵ درصد بیشتر مصرف داشته باشند گاز آنان ۱۵ درصد گران تر محاسبه خواهد شد.
فیاض هدف از اجرای این طرح را تشویق مشترکان به رعایت الگوی مصرف بهینه گاز، ترغیب مشترکان پرمصرف به تغییر رفتار مصرف و کاهش مصارف غیرضرور و نهادینه‌سازی مصرف صحیح گاز طبیعی عنوان کرد.
وزیر نفت با گازرسانی به سه روستای زیر ۲۰ خانوار ملایر موافقت کرد
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام گازرسانی به روستاهای این شهرستان گفت: تنها سه روستای زیر ۲۰ خانوار ملایر از نعمت گاز بهره‌مند نبودند که با پیگیری‌های انجام شده، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت با گازرسانی به این سه روستا موافقت کرد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه اظهار داشت: سه روستای خوش‌آباد، قشلاق پیرحیاتی و گلدسته ملایر زیر ۲۰ خانوار هستند که مجوز گازرسانی به این روستاها از وزیر نفت اخذ شد.
وی افزود: با توجه به شیب بالای مهاجرت معکوس به روستاها، پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده و سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۴۰۰ تعداد خانوارهای این سه روستا از ۲۰ خانوار عبور کند.
رییس مجمع نمایندگان استان همدان تاکید کرد: بدون شک ارایه امکانات به این روستاها می‌تواند روند مهاجرت معکوس را آسان‌سازی و سرعت بخشد.
حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: بر اساس اعلام شرکت گاز ملایر، در حال حاضر همه روستاهای این شهرستان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و تنها این سه روستا چون زیر ۲۰ خانوار هستند، گاز ندارند که با اخذ این مجوز به‌زودی عملیات گازرسانی آنها آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۹۹.۸ درصد از جمعیت روستایی و صد درصد جمعیت شهری از نعمت گاز برخوردار هستند و نرخ بهره‌مندی خانوارهای شهری و روستایی این شهرستان از نعمت گاز ۹۹.۹ درصد است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از ۲۰۸ روستای این شهرستان تاکنون ۲۰۱ روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند که سه روستای زیر ۲۰ خانوار دیگر نیز در دستور گازرسانی قرار گرفت و مابقی نیز خالی از سکنه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *