اخبار داغ

مسکو: برای احیای برجام نهایت تلاش را می‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ریابکوف که روز سه شنبه به نمایندگی از روسیه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام شرکت داشت به ریانووستی گفت: برای حل و فصل وضعیت برجام، به اراده سیاسی بزرگ نیاز است. معاون وزیر خارجه روسیه در مورد نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین و آغاز فعالیت دو […]

اشتراک گذاری
17 فروردین 1400
83 بازدید
کد مطلب : 41698

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ریابکوف که روز سه شنبه به نمایندگی از روسیه در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام شرکت داشت به ریانووستی گفت:

برای حل و فصل وضعیت برجام، به اراده سیاسی بزرگ نیاز است.

معاون وزیر خارجه روسیه در مورد نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین و آغاز فعالیت دو گروه کاری برای حل و فصل وضعیت برجام تصریح کرد:

در این زمینه روسیه حداکثر تلاش خود را برای یافتن راه حل قابل قبول بکار می‌گیرد.

وی گفت، ارزیابی دیروز (دوشنبه) وزارت خارجه آمریکا درباره روند احیای برجام که آن را دشوار توصیف کرده بود می پذیرد.

 وی ادامه داد: اولا به این دلیل که هیچ گونه اعتمادی میان تهران و واشنگتن وجود ندارد و بدیهی است که چنین اعتمادی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

معاون وزیرخارجه روسیه گفت:

به همین خاطر دستیابی به هر گونه توافق بسیار دشوار است. ثانیا اینکه اقدامات نیاز به راستی آزمایی دارند که مساله‌ای بسیار حساس و پیچیده است.

ریابکوف افزود: حتی بدون این هم روند بسیار دشوار است زیرا از شاخص‌های اولیه برجام بقدری انحراف صورت گرفته که بازگشت به حالت اولیه نیاز به اراده سیاسی بزرگ دارد.  

وی یادآوری کرد:

ایران اعلام کرده است که بازگشت به برجام باید در یک وهله صورت گیرد به این صورت که تدابیری برای بازگشت مورد توافق قرار گیرد و آمریکا و ایران آن را بکار گیرند. پس از دستیابی به توافق، مرحله اجرای تدابیر فرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه به عقیده مقام‌های ایرانی این روند نباید ادامه دار باشد، اضافه کرد: فرض را بر این می‌گیریم که این گونه باشد اما رسیدن به چنین مرحله‌ای نیاز به تلاش های گسترده دارد.  

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌هایی از گروه کشورها ۴+۱ و همچنین ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

مسئول هیات ایرانی را  عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران برعهده داشت و “انریکه مورا” معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور پیدا کرد.

همچنین نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این جلسه شرکت کردند.

ریابکوف در ادامه درخصوص روند توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام اظهار داشت:

نمی‌خواهم در مورد مدت زمانی که توافق در مورد این روند نیاز دارد پیشگویی کنم. اعضای دو گروه کارشناسی به این امر می پردازند.

وی گفت: مسائل در مورد بازگشت برجام در شرایط کنونی چندان روشن نیست اما ما به عنوان عضو مسئولیت پذیر برجام حداکثر تلاش‌ها را برای تسریع در یافتن راه حل‌های مربوطه بکار می‌گیریم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه تصریح کرد:

در طول روزهای هفته گذشته در فرمت‌های مختلف و گفت‌وگوهای تلفنی و وبینارها به این مسائل پرداختیم و ایده های خود را با همه ازجمله ایران و آمریکا در میان گذاشتیم.

دور نخست مذاکرات پس از گذشت یک ساعت به پایان رسید و دو طرف توافق کردند که ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پی گرفته شود.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان این نشست در حساب توییتری خود نخستین جلسه را سازنده توصیف کرد و افزود:

«اتحاد و اشتیاق برای ایجاد یک روند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. من به عنوان هماهنگ کننده، تماس‌های جداگانه خود را اینجا در وین با تمام طرف‌های مربوطه، از جمله ایالات متحده شدت خواهم بخشید.»

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نتیجه نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام را موفقیت آمیز خواند.

اولیانوف در توئیتی نوشت:

دو گروه در سطح کارشناسی پیرامون رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای موظف شدند تا گام‌های لازم از سوی تهران و واشنگتن را در خصوص اجرای کامل برجام شناسایی کنند.

وی افزود که کار رایزنی‌ بین گروه‌های تخصصی آغاز شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *