اخبار داغ

با بی‌احترامی، تهمت و توهین مردم را از انتخابات دلسرد نکنیم

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو به حساسیت انتخابات ریاست جمهوری در کشور اشاره و تاکید کرد:‌ «دشمنان ما همچون آمریکا و برخی از اروپایی‌ها دوست دارند مشارکت مردم پایین باشد، به همین منظور رهبری فارغ از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، همواره در همه ادوار بر […]

اشتراک گذاری
17 فروردین 1400
42 بازدید
کد مطلب : 41301

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو به حساسیت انتخابات ریاست جمهوری در کشور اشاره و تاکید کرد:‌

«دشمنان ما همچون آمریکا و برخی از اروپایی‌ها دوست دارند مشارکت مردم پایین باشد، به همین منظور رهبری فارغ از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، همواره در همه ادوار بر حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای تاکید داشته‌اند زیرا این حضور حداکثری ضربه‌ای بزرگ به بدخواهان نظام است».

وی افزود:‌

«مسئولان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که هم باورهای انقلاب را در ذهن مردم تداعی کنند و هم کارایی سه قوه آشکار شود؛ گروه‌های سیاسی نیز باید فارغ از اختلاف سلیقه‌ها، اخلاق سیاسی را رعایت کنند؛ هرچقدر گفتمان سیاسی گروه‌ها مبتنی بر احترام و پرهیز از انگ، تهمت و توهین باشد، اثر مثبت بیشتری بر اذهان عمومی جامعه خواهد داشت و در عین حال حتی در فضاهای مجازی هم فرصت ایجاد نمی‌شود که از لحن و گفتمان نامناسبی استفاده شود؛ بنابراین گفتمان و ادبیات سیاسی صاحبنظران سیاسی و گروه‌ها در کنار کارآمدی قوا بسیار حائز اهمیت است، چنانچه تاکید رهبر معظم انقلاب هم همیشه بر همین محورها بوده است».

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، تعامل قوای سه‌گانه با هم را لازمه کارآمدی بیشتر و حضور حداکثری مردم دانست و افزود:

«در کشور ما تفکیک قوای سه‌گانه حاکم است؛ قوه قضائیه با ابزارهایی مانند سازمان بازرسی کل کشور کار نظارتی خود را پی می‌گیرد؛ قوه مقننه نیز در امر قانونگذاری و نظارت حضور دارد؛ هم با دستگاه‌هایی مانند دیوان محاسبات و هم تک تک نمایندگان که جدای از نمایندگی، نقش نظارت هم دارند».

وی ادامه داد: مطالبه‌گری جزئی از وظایف نمایندگانی است که رای مردم را همراه دارند؛ اگر بناست  مجلس موفقی داشته باشیم لازم است قوانین کارآمدی را در قالب طرح یا لایحه تصویب کند؛ قوه مجریه نیز باید قوانین را درست و کامل با مدیرانی کارآمد اجرا کند؛ مجلس و دولت باید از رفتارهای باندی، گروهی و حزبی در مقوله کارآمدی افراد بپرهیزند.

«تعامل سازنده دو سویه در پیشرفت کشور و اجرای طرح‌ها بسیار مهم است؛ هیچ تعامل یک‌سویه‌ای جواب نخواهد داد و دولت موفق در کنار یک مجلس موفق معنی دارد».

واعظی آشتیانی درباره نقش شورای نگهبان بویژه در بحث بررسی صلاحیت‌ها نیز معتقد است:

«همه می‌دانیم شورای نگهبان ۶ فقیه و ۶ حقوقدان دارد و مُرّ قانون را اجرا می‌کند؛ مصلحت اندیشی درباره برخی موضوع‌ها الزاما به معنی حضور حداکثری مردم نخواهد بود؛ مانند اینکه به بهانه حضور حداکثری مردم در انتخابات، در تائید صلاحیت افراد، غیرمنطبق بر قوانین و مقررات مماشات کند».

وی افزود: «شورای نگهبان باید جایگاه خود را که در قانون تعریف شده، محفوظ نگه دارد ؛ما نباید یک اصل را قربانی فرعیات کنیم؛ اینکه یک عده یا گروهی مدعی باشند شورای نگهبان باید مماشات کند و در رد صلاحیت برخی کوتاه بیاید روشی منطقی نیست و نوعی تضییع حقوق دیگران است؛ قطعا شورای نگهبان نباید از مُرّ قانون کوتاه بیاید».

این فعال سیاسی اصولگرا درباره عدم شکل‌گیری فضای انتخاباتی در شرایط کنونی برخلاف دوره‌های گذشته، گفت:

«اگرچه اکنون نیز تقریبا می‌توان گفت چه کسانی می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند اما متاسفانه در ادوار گذشته بداخلاقی سیاسی به‌گونه‌ای پیش رفت که گروه‌ها و احزاب تلاش دارند کاندیدای نهایی خود را در یک زمان مناسب‌تری معرفی کنند.

«ای کاش همه گروه‌ها، افراد و صاحب‌نظران، دیدگاه‌های خود را در چارچوب ادب، احترام و اخلاق سیاسی بیان کنند تا اینگونه موجب پرهیز از معرفی نامزدها به دلیل تخریب نباشد؛ امیدوارم که در این دوره، یک تمرین اخلاق سیاسی را در سطح کلان کشور داشته باشیم و نشان دهیم همه تابع یک اخلاق منطقی سیاسی به دور از هیجان‌زدگی و بی‌ادبی هستیم تا این رفتار بتواند به عنوان یک کار فرهنگی در جامعه تاثیرگذار باشد».

وی درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو با توجه به تجربه اسفند ۹۸ معتقد است:

«تجربه نشان داده عملکرد مسئولان اجرایی کشور به عنوان یک عامل مهم تاثیر بالایی بر مشارکت دارد؛ به این معنی که قوه مجریه هرچه موفق‌تر باشد مشارکت هم جدی‌تر خواهد بود؛ عوامل مهم دیگری همچون هیجانات انتخاباتی و گزینه‌های معرفی شده تاثیرگذارند».

واعظی آشتیانی افزود:

«از طرف دیگر انتخابات کشور ما در رسانه‌های دنیا بسیار پربازتاب است و شبکه‌های ماهواره‌ای، تبلیغات بسیاری علیه نظام انجام می‌دهند که در میزان مشارکت تاثیرگذار است؛ البته آنها همواره تاکید دارند که پای صندوق رای نروید اما وقتی می‌بینند که این اتفاق نمی‌افتد در حمایت از یک جریان خاص وارد می‌شوند».

وی خاطرنشان کرد:

در هر صورت عملکرد و نوع گفتمان مسئولان در رفتار مردم بسیار تاثیرگذار است؛ امروز عمده مطالبات مردم، اقتصادی است؛ امیدوارم با همه مشکلات موجود مشارکت خوبی داشته باشیم زیرا عده زیادی از مردم، عملکرد یک قوه را را فارغ از عملکرد نظام می‌دانند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *