اخبار داغ

تاثیر ورزش بر زنان چاق مبتلا به سرطان پستان

بر اساس یک پژوهش مشخص شد که فعالیت ورزشی تاثیر منفی بر شاخص های التهابی ندارد و تمرینات تناوبی شدید می تواند به عنوان یک روش تمرینی ایمن و قابل اجرا، برای زنان مبتلا به سرطان پستان تجویز شود. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،  امروزه شاهد شیوع چشمگیر سرطان پستان در جهان هستیم و […]

اشتراک گذاری
16 فروردین 1400
140 بازدید
کد مطلب : 41185

بر اساس یک پژوهش مشخص شد که فعالیت ورزشی تاثیر منفی بر شاخص های التهابی ندارد و تمرینات تناوبی شدید می تواند به عنوان یک روش تمرینی ایمن و قابل اجرا، برای زنان مبتلا به سرطان پستان تجویز شود.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز،  امروزه شاهد شیوع چشمگیر سرطان پستان در جهان هستیم و خوشبختانه پیشرفت های مربوط به غربالگری و تشخیص به موقع بیماری در کنار توسعه روش های درمانی موجب شده است که میزان بقا پس از بیماری در این افراد بالا رود، هرچند این بیماری و روش های درمان آن ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد که در صورت عدم مراقبت و توجه نیز این امکان وجود دارد که پیامدهای طولانی مدتی به دنبال داشته باشد.

در طرح پژوهشی «ورزش و تاثیر آن بر زنان چاق مبتلا به سرطان پستان»، مقایسه تاثیر تمرینات هوازی تداومی و تناوبی شدید بر کیفیت زندگی، عملکرد قلبی، آدیپوکاین ها و برخی شاخص های التهابی روی این دسته از زنان مدنظر قرار گرفته است.

در این کارآزمایی بالینی، زنان رها یافته از سرطان پستان ۳۰ تا ۶۰ ساله که جراحی، شیمی درمان و  پرتو درمانی را به اتمام رسانده و بیماری های زمینه ای دیگری مانند دیابت، فشارخون بالا و مشکلات اسکلتی-عضلانی نداشتند، شرکت کردند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش؛ تمرینات تناوبی هوازی شدید (HIIT) در مقایسه با تمرینات تداومی با شدت متوسط موجب بهبود چشمگیر توده عضلانی، آمادگی قلبی- تنفسی، عملکرد قلبی و کیفیت زندگی در زنان دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به سرطان پستان می شود.

همچنین ظرفیت عملکردی شرکت کنندگان در دو بخش آزمون عملکرد عضلانی و توان هوازی مورد بررسی قرار گرفت و هر دو برنامه تمرینی موجب بهبود عملکرد عضلانی شد، اما توان هوازی گروه تمرین تناوبی شدید پس ‌از این دوره به ‌صورت معنی داری افزایش‌ یافت که علاوه بر گروه کنترل، نسبت به گروه تمرینات تداومی با شدت متوسط نیز تفاوت معنا داری داشت.

از زیرمجموعه‌های ترکیب بدنی، توده چربی و درصد چربی، هر سه گروه بعد از دوره تمرینی بدون تغییر معنی دار گزارش شد، درحالی‌ که توده عضلانی گروه تمرین تناوبی شدید پس از دوره تمرینی به ‌صورت معنی داری افزایش پیدا کرد که از این نظر بین این گروه با دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود دارد.

ازجمله نتایج جالب ‌توجه این مطالعه تأثیر بیش‌تر فعالیت ورزشی تناوبی هوازی در مقایسه با تمرینات تداومی با شدت متوسط بر عملکرد جسمانی، توان هوازی و کیفیت زندگی در این گروه از زنان بود درحالی‌ که تمرینات تداومی تأثیر معنادارتری بر سطوح در گردش آیرزین داشته است.  

طرح پژوهشی «فعالیت ورزشی و تاثیر آن بر شاخص های التهابی، عملکردی قلبی و کیفیت زندگی زنان چاق مبتلا به سرطان پستان» به همت پژوهشگاه علوم ورزشی و توسط دکتر امین عیسی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، دکتر بهروز غریب، انکولوژیست بیمارستان کارکنان صنعت نفت، دکتر علی قنبری مطلق، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و سمیه نظری، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی صورت گرفته است.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *