اخبار داغ

بسیاری از سقط‌ها ربطی به غربالگری ندارد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان، با اشاره به کاهش جمعیت فعلی کشور و انتشار خبری مبنی بر «پیشنهاد لغو اجبار غربالگری دوران بارداری گفت: به طور حتم افرادی که چنین طرح پیشنهاد داده‌اند در پی جلوگیری از کاهش جمعیت بوده‌اند اما این تصمیم باید در شرایطی اتخاذ شود که […]

اشتراک گذاری
16 فروردین 1400
123 بازدید
کد مطلب : 41204

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، یک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان، با اشاره به کاهش جمعیت فعلی کشور و انتشار خبری مبنی بر «پیشنهاد لغو اجبار غربالگری دوران بارداری گفت: به طور حتم افرادی که چنین طرح پیشنهاد داده‌اند در پی جلوگیری از کاهش جمعیت بوده‌اند اما این تصمیم باید در شرایطی اتخاذ شود که فضای آن مهیا و در کنار آن سیاست‌های مکملی اجرا شود.

کتایون مصری  اظهار کرد: تصور نمی‌کنم شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پی به دنیا آوردن کودکان معلول یا ناقص الخلقه یا کم‌توان ذهنی در آینده باشد، چراکه داشتن جمعیت سالم یکی از محورهای توسعه پایدار و از محورهای توسعه پایدار، سلامت مردم جامعه و سلامت پایدار است. بنابراین این تصمیم هم نمی‌تواند خلاف رویکرد توسعه‌ای باشد چراکه سلامت نسل، شرط توسعه پایدار است اما لازمه اصلی آن، اتخاذ سیاست‌های مکمل است.

بسیاری از سقط جنین‌ها ربطی به غربالگری ندارد

این مدرس با تاکید بر اینکه بسیاری از سقط‌هایی که به کاهش جمعیت می‌افزایند، مربوط به غربالگری نمی‌شود ادامه داد: در کنار چنین طرح‌هایی باید بحث مواجهه نظام سلامت با سقط‌های غیر قانونی نیز مطرح شود، چراکه درست است غربالگری اجباری می‌تواند به بخشی از سقط‌های جنین کمک کند اما در بسیاری از سقط‌هایی که در فضای غیر رسمی و مخفیانه انجام می‌شوند بحث غربالگری مطرح نیست، ربطی به سلامت جنین ندارند و گاها برخی پزشکان به صورت غیر قانونی اقدام به آن می‌کنند.

به گفته مصری بخشی از این سقط‌ها که بی‌ربط به غربالگری و سلامت جنین هستند معطوف به بارداری‌های ناخواسته‌ای است که نهایتا کاهش جمعیت را به همراه دارد. از سوی دیگر بخشی از این سقط‌ها به بارداری‌های خارج از چارچوب ازدواج و سقط‌های غیرقانونی معطوف می‌شود، از این رو این تصمیم نیازمند مکمل‌های دیگری است تا بتواند به هدفش یعنی افزایش جمعیت کمک کند، در غیر این صورت با موج هیجاناتی روبرو خواهیم بود که تنها متوجه به دنیا آمدن فرزندان معلول است.

این پژوهشگر حوزه مطالعات زنان در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: شاید از جمله دلایل طرح چنین پیشنهادی، این است که بسیاری از بارداری های ناخواسته تحت عنوان غربالگری سقط می‌شوند در حالی که هیچ ربطی به غربالگری و سلامت جنین ندارد. همچنین از سوی دیگر اگر مادری و پدری شرایط به دنیا آوردن یک فرزند معلول را بپذیرند پزشک نمی‌تواند به آن‌ها بگوید مسئولیت به دنیا آوردن بچه معلول را بر عهده نمی‌گیرد؛ پزشک حق ندارد به مادر بگوید به دلیل اینکه فرزندنت معلول است باید او را سقط کنی، این تصمیمی است که بر عهده والدین است و چه بسا والدینی با توجه به معلولیت جنین اقدام به سقط قانونی نمی کنند و ممانعتی ایجاد نمی شود.

لزوم آگاه سازی زوجین در بهره گیری از غربالگری

این عضو انجمن ایرانی مطالعات زنان با بیان اینکه به دنیا آوردن فرزند حتی معلول، حق طبیعی والدین است، افزود: شاید والدینی بخواهند و بپذیرند فرزند معلول یا مبتلا به سندروم داون را به دنیا آورند و از او مراقبت کنند و او را پرورش دهند. این اختیار با آن‌ها است بنابراین نباید از اتخاذ این تصمیم لغو اجبار در غربالگری، برآشفته شویم.

وی معتقد است که نیاز است در این راستا نهادهای فرهنگی اقدام به ایجاد سندهای مکمل آموزش به زوجین در راستای سلامت جنین و بارداری کنند.

این مدرس همچنین این را هم گفت که خوشبختانه جامعه ما در شاخص سلامت نمره بالایی دارد و نمی‌توانیم راحت این مساله را زیر سوال ببریم اما در کنار این سیاست‌ها، لازم است آگاهی لازم به زوجین داده شود که به دلیل نتایج و اثرات غربالگری از آن استفاده کنید. همچنین لازم است سیاست‌های مکمل دیگری را در پیش بگیریم تا دقیقا مشخص شود هدف از اتخاذ این تصمیم چیست.

باید از رویکردهای هیجانی فاصله گرفت

مصری گفت: اگر هدف از اتخاذ این تصمیم افزایش جمعیت باشد، به نظر می‌رسد شورای فرهنگی اجتماعی زنان ابتدا باید بحث گران بودن خدمات ناباروری را در نظر بگیرد چراکه از جمله دلایل کاهش فرزند آوری، بالا بودن هزینه‌های خدمات ناباروری است، بنابراین این تصمیم باید کارشناسی تر بررسی شود و رویکردهای هیجانی در آن کنار گذاشته شوند.

این پژوهشگر حوزه مطالعات زنان همچنین تاکید کرد: باید این تصمیم از دیدگاه کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و از رویکردهای هیجانی فاصله گرفت. اگرچه در نگاه نخست رویکردی واپس گرایانه‌ در آن دیده می‌شود اما حتما باید دیدگاه افراد پیشنهاد دهنده این تصمیم مطرح تا موضع گیری‌ها رفع شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی جمعیت کشور در حال کاهش و پیر شدن است اظهار کرد: در هر جامعه‌ای دولت و حاکمیت مسئول اجرای سیاست‌های رشد یا کاهش جمعیت است و با توجه به اینکه جمعیت کشور در حال پیر شدن است، نیاز است سیاست‌های تشویقی یا حمایت گرایانه برای افزایش جمعیت اجرا شود.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *