اخبار داغ

اتمام مرمت«یخدان میرفتاح ملایر» معطل اعتبار است

از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که توسط شخصی به نام «میرفتاح» احداث ‌و به شکل گنبد و از آجر ساخته شده‌ است و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از […]

اشتراک گذاری
16 فروردین 1400
113 بازدید
کد مطلب : 40908

از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که توسط شخصی به نام «میرفتاح» احداث ‌و به شکل گنبد و از آجر ساخته شده‌ است و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از «ابراهیم جلیلی» روز دوشنبه اظهار داشت: یخدان میرفتاح دارای چند قسمت است که در سال‌های ۸۰ و ۸۲ در چندین مرحله بازسازی و مرمت شد و تقریبا آماده راه‌اندازی شده بود که گنبد آن در بارندگی‌های فروردین ۹۸ فرو ریخت.

وی افزود: یخدان این اثر تاریخی که با بیش از ۶ متر در عمق زمین قرار گرفته، به طور کامل سالم است و دیواره بین یخدان و گنبد نیز بر اثر ریزش برف و باران آسیبی ندیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: در این اتفاق گنبد سایه‌انداز این اثر برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به یخ داخل یخدان فرو ریخت و حوزه‌های آب و دیوار سایه‌انداز که در حال حاضر اثری از آنها نیست، فرو ریخته و قابل احیا و بازسازی است. 

جلیلی با بیان اینکه به سرعت پس از فرو ریختن گنبد یخدان میرفتاح، اقدامات حفاظت اضطراری و جلوگیری از احتمال خسارت انسانی و استقرار نیروی حفاظتی صورت گرفت افزود: در نخستین اقدام حصارکشی بنا به طول ۱۳۰ متر و ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار انجام شد.

وی ادامه داد: برای تهیه فتوگرامتری (مستندنگاری وضع موجود) بنا و ثبت داشته‌های اثر با اعتباری حدود ۱۰ میلیون تومان انجام، مصالح مورد نیاز با هزینه ۴۰ میلیون تومان خریداری و طرح آسیب‌شناسی و ایجاد نگهبانی تهیه شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: این اقدامات در حالی انجام شد که از محل اعتبارات مدیریت بحران، اعتباری برای مرمت این بنا تخصیص پیدا نکرد.

جلیلی گفت: با پیگیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، توسط فرماندار ویژه ملایر از محل استانی و ردیف متوازن، ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای یخدان میرفتاح مصوب شد که ۲۱۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت.

وی ادامه داد: از محل این اعتبار تاکنون اقداماتی همچون آواربرداری، تخریب و جداسازی الحاقات ، تخریب پایه‌های فرسوده، استحکام‌بخشی پایه‌های بیرونی بنا، مقاوم‌سازی پیِ اثر، خرید مصالح چوبی، ساخت قالب، تخلیه و حمل آوار به بیرون از محوطه انجام شد که هزینه‌کرد انجام شده حدود ۳۱۰ میلیون تومان است.

رییس اداره میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: برای طرح مرمت یخدان میرفتاح نیز اعتباری حدود ۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی اختصاص یافت.

به گفته وی با پیگیری‌های مکرر «علی مالمیر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی با مساعدت استاندار همدان تخصیص خواهد یافت که در صورت تخصیص، ادامه مرمت یخدان به‌زودی آغاز خواهد شد.

جلیلی با بیان اینکه تمام تلاش میراث فرهنگی مرمت اصولی این اثر تاریخی به عنوان یکی از مطالبات مهم مردمی است تاکید کرد: با وجود پیگیری مدیرکل میراث فرهنگی استان، فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان مجلس، هیچ‌گونه اعتباری از محل اعتبارات مدیریت بحران، از محل استانی و اعتبارات ملی برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص پیدا نکرده و نوسانات اقتصادی و تاخیر در تخصیص اعتبارات، از عوامل تاخیر در اتمام مرمت یخدان میرفتاح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *